Gå til innhold

Kjøpe bøker før oppstart? NTNU


Put

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har fått et tilbud om å kjøpe alle bøkene til mitt studie for 1500,-. Dette er bøker som var pensum i fjor i 1. klasse. Vil disse bøkene også være pensum i år, eller er det mye utskiftninger fra år til år?

Hva med prisen? Hva vil være en grei pris for alle bøker i 1. klasse?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Hei!

 

Har fått et tilbud om å kjøpe alle bøkene til mitt studie for 1500,-. Dette er bøker som var pensum i fjor i 1. klasse. Vil disse bøkene også være pensum i år, eller er det mye utskiftninger fra år til år?

Hva med prisen? Hva vil være en grei pris for alle bøker i 1. klasse?

 

På forhånd takk!

Har du ikke mulighet for å sjekke på NTNU sine hjemmesider? Jeg ser at bøkene for mitt studie på min høgskole ligger ute alt, jeg har dog problemer med å finne bøkene:S

Lenke til kommentar

Ja, har sjekket hjemmesiden, men der står det bare at pensumliste blir klart til semesterstart.

Hvor mye dyrere enn 1500,- tror du det kan bli Sampson?

 

Har kjøpt flere bøker som har kostet ~800 men det varierer, er noen semestere hvor jeg også kun har trengt å kjøpe 1-2 bøker. Er ikke alle fag hvor du trenger å kjøpe læreboken, men kan få kompendium og relevant stoff andre steder (feks. exphil)

Lenke til kommentar

Jeg begynner andreåret på bygg nå. Hvilke bøker er det snakk om? Jeg tror ikke pensumet vil endre seg noe særlig. Uansett så brukte jeg ikke så mye mer enn matteboka i løpet av førsteåret. Og SI i kjemi, den er helt nødvendig.

 

Bøkene i mek og itgk brukte jeg nesten aldri. I kjemi er det ikke en spesiell bok, men foreleseren anbefaler flere. Jeg kjøpte en av dem, men brukte den aldri.

 

I ex phil kan det være greit å ha bok.

Endret av Buddy Dacote
Lenke til kommentar

 

Antall bøker og prisen på disse vil jo avhenge av studieprogrammet. På siv.ing. og realfag er det gjerne amerikanske bøker som er pensum de første årene, som det er stor priskonkurranse på. Det hender at man finner dem veldig billig på nett.

 

Det er vanskelig å si om bøkene vil være pensum også kommende studieår, for det er opp til faglærer. Ofte beholder man bøkene eller går over til en nyere versjon av den samme boka.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har fått et tilbud om å kjøpe alle bøkene til mitt studie for 1500,-. Dette er bøker som var pensum i fjor i 1. klasse. Vil disse bøkene også være pensum i år, eller er det mye utskiftninger fra år til år?

Hva med prisen? Hva vil være en grei pris for alle bøker i 1. klasse?

 

 

 

På forhånd takk!

Det kommer alltids til å være ok med eldre utgaver. Vanligvis er det den nyeste utgaven som regnes som offisielt pensum, men om du sammenlikner n-te utgave med (n+1)-te utgave, finner du sjeeeldent noen betydelige forskjeller. Jeg ville ventet med å kjøpe bøker uansett, ettersom du SANNSYNLIGVIS kommer til å finne ut at det er de færreste emnene du trenger bøker i om du er flittig med nettressurser og møter til forelesningene. Sørg dog for at du skaffer deg de bøkene som er direkte knytta til øvingsopplegget. Ellers kan bøker alltids kjøpes når det nærmer seg eksamensperiode, og brukte finner du overalt, som på ibok.no. Kompendier kan ofte vise seg å være gull verdt, og mange av disse er gratis nedlastbare over nettet. Men sørg for å skaffe deg SI Chemical Data og blomsterheftet til exphil. Førstnevnte må du sverge til under kjemieksamen, mens sistnevnte alene kan redde deg fra å stryke.

 

Selv blir jeg bare mer og mer skeptisk til å bruke penger på bøker, og jeg kjøper dem aldri nye. Jeg har en 5-kilos tung kjemibok som jeg aldri har brukt; den kostet riktig nok bare 150 brukt, men det er bittert. Samme med fysikkboka, som jeg kjøpte for 250. Angrer der og, i hvert fall etter at jeg fikk B i disse fagene. Burde kanskje kjøpt mattebøkene (matte1+matte2 sammen) som var nye ifjor høst, men de kosta over 700. Kjøpte de gamle for 20 kr. A i matte2, lulz.

Endret av potetfisk
Lenke til kommentar

 

 

Det kommer alltids til å være ok med eldre utgaver.

 

Nei, ikke hvis et fag krever et e-læringssystem eller lignende som kun følger med nye kopier av boken. Jeg er usikker på om det er noen fag som krever det akkurat nå, men det var snakk om at det skulle innføres i Matte 1 eller Matte 2 for noen år tilbake.

Lenke til kommentar

 

Det kommer alltids til å være ok med eldre utgaver.

 

Nei, ikke hvis et fag krever et e-læringssystem eller lignende som kun følger med nye kopier av boken. Jeg er usikker på om det er noen fag som krever det akkurat nå, men det var snakk om at det skulle innføres i Matte 1 eller Matte 2 for noen år tilbake.

 

Har allerede spesifisert at bøkene som er direkte knyttet til øvingsopplegg selvfølgelig må kjøpes som angitt. Ellers er det alltids bare å høre med foreleser om den eldre utgaven er grei. Og SOM REGEL er den det. Spesielt førsteåret på bygg.

 

Edit: Matte1 og matte2 sitt obligatoriske øvingsopplegg følger foreløpig kun Maple TA over placementtester mens matte2 har 2 obligatoriske innleveringer som legges ut på hjemmesiden, samt anbefalte (merk anbefalte) oppgaver som finnes i bok. Har faktisk i sommerjobb å evaluere disse digitale læringsressursene... Som etter hva jeg kan se er veldig gode! Ikke vits med noen bøker her, nei.

Endret av potetfisk
Lenke til kommentar

Nei og ja.

 

Det var litt frem og tilbake, men til slutt ble det slik at man kunne gjøre hver oppgave hver for seg, uten at konstanter ble endret om man tastet inn feil svar. Fristen var hver søndag kl 24. Da måtte man ha dunket inn riktig svar på 80% (tror jeg det var) av oppgavene for å få øvingen godkjent.

Endret av Buddy Dacote
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer disse placement testene? Har man tid på seg, annet enn innleveringsfrist, og får man umiddelbar respons på avgitt svar?

I matte1 sugde det så fatalt hardt at du måtte ha alle 10 oppgavene rett for å få godkjent i starten, og hadde du 1 feil måtte hele testen gjøres om igjen, med nye tall. Forbedringene var synlige til matte2 i våres, der man kun måtte ha 4/6 (godt under 80% altså) oppgaver godkjent og ikke behøvde å gjøre oppgaver man hadde greid om igjen. Du får umiddelbart vite om du har svart rett/galt, men ofte kan en liten syntaxfeil ha uttelling, som f.eks. punktum istedenfor komma e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...