fotonisse Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Støttes 100%. 50mm er ikke en spesielt anvendelig brennvidde på crop-kameraer uansett, og objektivet blir heller liggende og støve ned. Den nye Sigma 30 er et mye bedre valg. Men igjen må du vurdere å legge pengene i ordentlig normalzoom i stedet, de har kommet mye lenger enn for 10 år siden da myten om fastoptikkens overlegenhet faktisk hadde noe hold. Hvorfor er ikke en 50mm anvendelig på et crop-kamera? Det tilsvarer omtrentlig 85mm på FF, og det er jo omtrent det helt perfekte portrettobjektivet (hode/skulder), uten å stå helt oppå den en tar bilder av..... 3 Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 For min del synes jeg 35mm og 85mm er et perfekt par på FF, så jeg kan ikke begripe hvorfor 50mm ikke skulle duge til crop. 1 Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Støttes 100%. 50mm er ikke en spesielt anvendelig brennvidde på crop-kameraer uansett, og objektivet blir heller liggende og støve ned. Den nye Sigma 30 er et mye bedre valg. Men igjen må du vurdere å legge pengene i ordentlig normalzoom i stedet, de har kommet mye lenger enn for 10 år siden da myten om fastoptikkens overlegenhet faktisk hadde noe hold. Hvorfor er ikke en 50mm anvendelig på et crop-kamera? Det tilsvarer omtrentlig 85mm på FF, og det er jo omtrent det helt perfekte portrettobjektivet (hode/skulder), uten å stå helt oppå den en tar bilder av..... Mange ønsker seg et godt fastobjektiv med høy lysstyrke for å ta gode bilder innendørs. Og så kolliderer man stadig med bakveggen når skal prøve å få med mer enn ett menneske. 50mm på crop er og blir et portrettobjektiv, og det er viktig å være klar over de begrensningene dette gir. Spesielt når det er eneste objektivet de har som takler innendørs lysforhold. Derfor tillater jeg meg å advare når folk tenker å kjøpe 50mm som sitt første objektiv i tillegg til kitobjektivet. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 (endret) Støttes 100%. 50mm er ikke en spesielt anvendelig brennvidde på crop-kameraer uansett, og objektivet blir heller liggende og støve ned. Den nye Sigma 30 er et mye bedre valg. Men igjen må du vurdere å legge pengene i ordentlig normalzoom i stedet, de har kommet mye lenger enn for 10 år siden da myten om fastoptikkens overlegenhet faktisk hadde noe hold. Hvorfor er ikke en 50mm anvendelig på et crop-kamera?Det tilsvarer omtrentlig 85mm på FF, og det er jo omtrent det helt perfekte portrettobjektivet (hode/skulder), uten å stå helt oppå den en tar bilder av..... Mange ønsker seg et godt fastobjektiv med høy lysstyrke for å ta gode bilder innendørs. Og så kolliderer man stadig med bakveggen når skal prøve å få med mer enn ett menneske. 50mm på crop er og blir et portrettobjektiv, og det er viktig å være klar over de begrensningene dette gir. Spesielt når det er eneste objektivet de har som takler innendørs lysforhold. Derfor tillater jeg meg å advare når folk tenker å kjøpe 50mm som sitt første objektiv i tillegg til kitobjektivet. Det var at det ikke var anvendelig jeg reagerte litt på, 5D mklll med 85/1,2L er en av mine mest benyttede kombinasjoner noensinne, og det er tilsvarende bildevinkel. Selv på Fuji (som er et crop-kamera) så blir stadig tele-enden av kitobjektivet benyttet for min del. Og det er også den samme bildevinkelen, så å "advare" mot en bestemt brennvidde synes jeg blir litt "feil". Men at forskjellige brennvider/bildevinkler har forskjellige bruksomeråder, er det jo ingen tvil om. Det er jo bare for den som vurderer å kjøpe et 50mm objektiv å teste med kitobjektivet det, så finner en jo fort ut hvilken brennvidde som passer best på det bildebrikke formatet en selv har. Det er relativt håpløst å standarisere alles behov, etter egne preferanser..... Endret 14. august 2014 av fotonisse Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 La oss ta et spesielt eksempel. Mobilkameraer. Alle mobiltelefoner har en brennvidde på ca 20mm i forhold til et cropkamera. Dette funker flott, og folk er veldig fortrolig med å ta bilder med dette. Det er å kjøpe seg et fastobjektiv til spoeilrefleksen som innfører 2,5x zoom i forhold til dette jeg hevder er direkte feil for de aller fleste. Nettopp fordi mobilkamera-brennvidden er det 80% av brukerne faktisk er ute etter når de kjøper seg sitt første lyssterke objentiv. Erfarne fotografer med bagen full av fastoptikk har nok plenty bruk for 85mm på 5Dmk3'en eller 1DX'en sin. Nybegynnere med 650D og 18-55-kitobjentiv er en helt annen verden. Det er synd at det ikke finnes billig 30mm-optikk, men Signa har en 30mm 1.4 Art til under 4000 som er svært mye for pengene og vel verd å investre i for de med cropcamer som mener alvor med innendørsfotograferingen sin. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 (endret) La oss ta et spesielt eksempel. Mobilkameraer. Alle mobiltelefoner har en brennvidde på ca 20mm i forhold til et cropkamera. Dette funker flott, og folk er veldig fortrolig med å ta bilder med dette. Det er å kjøpe seg et fastobjektiv til spoeilrefleksen som innfører 2,5x zoom i forhold til dette jeg hevder er direkte feil for de aller fleste. Nettopp fordi mobilkamera-brennvidden er det 80% av brukerne faktisk er ute etter når de kjøper seg sitt første lyssterke objentiv. Erfarne fotografer med bagen full av fastoptikk har nok plenty bruk for 85mm på 5Dmk3'en eller 1DX'en sin. Nybegynnere med 650D og 18-55-kitobjentiv er en helt annen verden. Det er synd at det ikke finnes billig 30mm-optikk, men Signa har en 30mm 1.4 Art til under 4000 som er svært mye for pengene og vel verd å investre i for de med cropcamer som mener alvor med innendørsfotograferingen sin. Nå var det ikke meningen å starte en stor diskusjon ang. hvilke objektiver (brennvidder) som er best til de forskjellige anledningene, og hva andre har behov. Jeg synes kun det er litt merkelig at det blir skrevet at en spesifik brennvidde 50mm (på crop-kamera) er ubrukelig/lite anvendelig. Det er kun den som tar bildene som vet hva en trenger, ingen andre enn fotografen vet hvilken arb.avstand til motivene trives med, eller på hvilken avstand motivene vil ha fotografen. Noen ønsker kort arb.avst. til motivene for å ha den nære kontakten, og selvfølgelig er da en brennvidde på 50mm (på crop-kamera) ganske håpløst til det. Akkurat det har jeg ingen problemer med å være enig med deg i. Men så har en de som ønsker å ta bilder hvor en ikke er helt inntil motivet, og kanskje ta noen bilder hvor de ikke er helt oppmerksomme på hva som skjer, og der kan en fort få mange flotte bilder. Så da er spørsmålet, hvordan vet du hvilken arb.metode denne (som startet tråden) -eller andre fotografer liker å jobbe? At et objektiv på 28/30/35mm på et kamera med APS-C sensor er mer anvendelig, er jeg helt enig med deg i og det har jeg heller ikke protestert på. Og vil nok i de fleste tilfeller være det enkleste objektivet og lære seg det å benytte et lyssterkt objektiv med fast brennvidde, det er jeg også helt enig med deg i, og det protesterer jeg selvsagt heller ikke på). Så ja, et objektiv med en brennvidde på +/-30mm er helt klart det mest anvendelige for de aller fleste, for det tilsvarer omtrent den bildevinkelen vi ser med våre egne øyne, og blir da ganske enkelt å forholde seg til. Men nå var det jo ikke det som var, sakens kjerne i vår lille diskusjon heller. Det jeg derimot ikke er enig med deg i, er at andre (akkurat i dette tilfellet deg) vet og kan avgjøre hvilke(n) bildevinkel/brennvidde andre har behov, uten å hverken kjenne fotografen eller h*ns arb.metoder, ei heller hvordan motivene liker at fotografen jobber (blir tatt bilde av. Derfor kan en heller ikke uten videre si at en brennvidde er feil, det er det kun den som skal benytte det som vet best. Jeg vil nesten påstå at minst 9/10 som kjøper sitt første kamera med APS-C sensor (som velger speilrefleks-kamera tenker jeg på nå) og i tillegg et kit-objektiv type 18-55mm (eller noe deromkring). Det enkleste da er jo bare å velge en bestemt brennvidde på det zoomobjektivet med zoom-ringen, og la den stå rolig der (tape den gjerne fast med limsiden ut) over en periode, og finn selv ut hvilken brennvidde en selv har behov for. Passet ikke den bildevinkelen en forsøkte i første omgang, av med tapen og forandre på zoomringen for så og gjøre et nytt forsøk. Så de aller fleste har absolutt muligheten til å finne ut dette selv (altså hva de trives med og har behov for), uten at det koster dem en eneste krone, eller at andre vet hva de bør/må ha. For som sagt, du vet selvfølgelig best hva du trenger (av bildevinkler og brennvidder) for fordi du kjenner dine egne behov og dine arb.metoder, men hvordan i alle dager kan du vite hvordan andre liker å jobbe og hva de har behov for....? Ja jeg har sekken smekk full av L optikk og vet hva jeg selv trenger i de fleste situasjoner, men det er jo ikke det som betyr noe her. Bare fordi jeg vet hva jeg har behov og hva jeg trenger i de fleste situasjonene, så vet jeg ingenting om hverken hva du eller andre har behov for, og da kommer jo selvsagt spørsmålet, Hvordan vet du det? Hva er anvendelig, og hva er ikke anvendelig? Og til slutt, hva er det direkte feil å benytte? For å sette det litt på spissen, jeg kjøper f.eks. ikke en kule-hammer om jeg har behov for en slegge, og da hjelper det ikke at andre synes en kule-hammer er mer anvendelig. Endret 11. september 2014 av fotonisse Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 (endret) Dagens kitzoomer er overraskende skarpe, og gir ganske så gode resultater, særlig blendet litt ned. Det man så ofte ønsker er et objektiv til å få utydelig bakgrunn - til portretter og slikt. Og - her er en 50/1.8 glimrende til et crophus - passe brennvidde til portretter, og med litt høyere brennvidde blir blenderåpningen større, så det blir mindre dybdeskarphet på full blender. Så - en 50/1.8 er som regel en glimrende anbefaling som første supplement til en kitzoom. En 30/1.4 vil være mer anvendelig som eneste objektiv, men en lyssvak 18-55 vil da være enda bedre. Kontekst er typisk ikke "første objektiv", men "første supplement til kitzoom". Til bilder i dårlig lys innendørs (familie, fest med mer) er det sjelden en fordel med lite dybdeskarphet - så vil min anbefaling til et av de første supplementene mye heller være en ekstern blits til bruk sammen med kitzoomen - så får man dybdeskarphet, skarphet*) og godt lys. *) På hver sin største blender er typisk en kitzoom skarpere enn et billig lyssterkt fastobjektiv. Endret 15. august 2014 av Trondster 1 Lenke til kommentar
HSP Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Dagens kitzoomer er overraskende skarpe, og gir ganske så gode resultater, særlig blendet litt ned. Det man så ofte ønsker er et objektiv til å få utydelig bakgrunn - til portretter og slikt. Og - her er en 50/1.8 glimrende til et crophus - passe brennvidde til portretter, og med litt høyere brennvidde blir blenderåpningen større, så det blir mindre dybdeskarphet på full blender. Så - en 50/1.8 er som regel en glimrende anbefaling som første supplement til en kitzoom. En 30/1.4 vil være mer anvendelig som eneste objektiv, men en lyssvak 18-55 vil da være enda bedre. Kontekst er typisk ikke "første objektiv", men "første supplement til kitzoom". Til bilder i dårlig lys innendørs (familie, fest med mer) er det sjelden en fordel med lite dybdeskarphet - så vil min anbefaling til et av de første supplementene mye heller være en ekstern blits til bruk sammen med kitzoomen - så får man dybdeskarphet, skarphet*) og godt lys. *) På hver sin største blender er typisk en kitzoom skarpere enn et billig lyssterkt fastobjektiv. Jeg synes dette er godt skrevet. Jeg også vil anbefale 50mm, som det første objektivet man kjøper når man allerede har kit-zoomen. 50mm 1,8 gir deg en del helt nye fotografiske muligheter, spesielt i forhold til dybdeskarphet. 1 Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Tenker vel at de aller fleste som går bort og kjøper seg et objektiv har noen tanker om hva de skal bruke objektivet til, og spør noen etter en 50mm tar jeg som en selvfølge at det er 50mm denne personen har behov for. De fleste har et kitobjektiv og vet hva 50mm er. Synes det blir litt sært hvis man hele tiden skal ta forbehold om hva et objektiv ikke egner seg godt til. Det neste blir vel at noen lurer på hvilken 35mm han bør velge og får som svar at han ikke bør velge 35mm fordi objektivet ikke egner seg til å fotografere ugle på 50 meters hold. Kjøper man seg et objektiv, og spesielt et fastobjektiv, tror jeg de fleste allerede vet at det er veldig mye dette objektivet ikke egner seg like godt til. 3 Lenke til kommentar
OMyre Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Jeg anbefale Canon 40mm 2.8 stm Lenke til kommentar
uGn Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Siden ingen har nevnt den før, Sigma 18-35mm F/1.8 art http://www.japanphoto.no/sigma-18-35mm-f-28-dc-hsm-art-canon - fåes fra rundt 4k på brukten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå