Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Jeg har fylt bensin på min diesel bil


Anbefalte innlegg

Jeg klarte og fylle 9 liter bensin på min mercedes w140 350TD 1994, det jeg gjorde var og fylle hele tanken opp med diesel for og blande det ut, så når jeg fylte bensin så var det ca 25-30 liter diesel på den. så nå er det 90 liter diesel og 9 liter bensin, hva burdet jeg gjøre, noen råd, kommer jeg til og ødelegge noe eller tror dere det går greit?

Endret av Mercedes350
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kanskje slippe unna med det siden du bare har 10% bensin i tanken. Det er litt i overkanten, men siden du har en eldre motor så kan det gå fint.

 

Bensin på en dieselbil er verre enn andre veien rundt. Du kan lufte tanken og la noe av bensinen fordampe, eller evt. hive i en liten dæsj totakter-olje for å erstatte dieselen sin smørende effekt. Dette vender mer mot kjerringråd enn solide tips.

 

Du påtar deg derimot en stor risiko for å ødelegge dieselpumpen og i verste fall skjære motoren, så om du ikke kjenner deg modig så ville jeg tømt tanken og flushe systemet om du har startet bilen. Drivstoffet du tappet kan du sakte men sikkert blande inn igjen etterhvert som du fyller på ny diesel slik at du holder bensinforholdet så lavt som overhode mulig.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

10% er i overkanten, men det kan som sagt gå fint. For å få ned forholdet så kan det være lurt å bare ta ut en kanne eller to og fylle opp igjen. Så kan du helle kannene på igjen etter du har tømt tanken og fylt på med ren diesel, da vil forholdet fra disse kannene være ubetydelig. Det koster deg lite og kan hjelpe veldig på.

Lenke til kommentar

Har kjørt med bilen i 5 dager nå, har vell kjørt en 30 mil ca, etterfylt for vær 5 mil, og fylt med litt 2 takts olje. har ikke hørt en eneste u-lyd, eller at den har fjusket eller oppført seg annerledes, alt fungerer helt tip top hittil.

Endret av Mercedes350
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Null problem, kjør på - og fortsett med etterfyllingen. En så gammel motor uten common rail og det hele vil kunne tåle opp mot 20% bensin.

 

Bra om du har hatt på litt 2t olje. Den blandes ut i bensinen så ikke bensinen blir liggende på toppen av dieselen og skade pumpen når du kjører på de siste literene. Da har du smøring.

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

Nei, bensinen legger seg over dieselen, derfor en IKKE skal kjøre "tom" tanken med det første. Og fylle på litt 2takt olje slik at det er smøring i bensinen som ligger der. Vil gradvis tynnes ut. Hadde holdt tanken over 3/4 en stund fremover for å være på den sikre siden.

Ja, det var det jeg mente, at bensinen er lettest og mest tynnflytende. :)

Greit å få det bekreftet. Men da lurer jeg på hvorfor man ikke bare kan tappe ut de øverste literene, da de vil hovedsakelig inneholde bensin`? Ja, på samme måte som når du skal fjerne olje fra vannet.

Du får kanskje ikke alt, men størsteparten burde være mulig å få bort rimelig raskt, uten at du trenger å tappe alt, og dermed slipper de utfordringene det medfører.

 

Og så kan man alltids ta de andre kjerringtipsene, bare at det nå er nærmere 3-4 % fremfor 10 %.

 

Gitt at påfyllingsinntaket ligger mot toppen av tanken da, noe jeg egentlig gikk ut fra.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...