Mercedes350 Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 (endret) Jeg klarte og fylle 9 liter bensin på min mercedes w140 350TD 1994, det jeg gjorde var og fylle hele tanken opp med diesel for og blande det ut, så når jeg fylte bensin så var det ca 25-30 liter diesel på den. så nå er det 90 liter diesel og 9 liter bensin, hva burdet jeg gjøre, noen råd, kommer jeg til og ødelegge noe eller tror dere det går greit? Endret 27. juli 2014 av Mercedes350 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Ikke start motoren. Kontakt et verksted. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 (endret) Du kan kanskje slippe unna med det siden du bare har 10% bensin i tanken. Det er litt i overkanten, men siden du har en eldre motor så kan det gå fint. Bensin på en dieselbil er verre enn andre veien rundt. Du kan lufte tanken og la noe av bensinen fordampe, eller evt. hive i en liten dæsj totakter-olje for å erstatte dieselen sin smørende effekt. Dette vender mer mot kjerringråd enn solide tips. Du påtar deg derimot en stor risiko for å ødelegge dieselpumpen og i verste fall skjære motoren, så om du ikke kjenner deg modig så ville jeg tømt tanken og flushe systemet om du har startet bilen. Drivstoffet du tappet kan du sakte men sikkert blande inn igjen etterhvert som du fyller på ny diesel slik at du holder bensinforholdet så lavt som overhode mulig. Endret 27. juli 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
Mercedes350 Skrevet 27. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2014 Hvor mye totakts olje burdet jeg helle på ? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 1:200 er normalt forhold, så en halvliter på din tank. Jeg vil ikke påta meg ansvaret for at du nå havarerer motoren, så gjør det på eget ansvar og les om andre som har gjort dette ved feilfylling. Lenke til kommentar
Mercedes350 Skrevet 27. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2014 Jaja er fult og helt klar over det, har lest om flere som har fylt feil og bare etter fylt og klart seg helt fint, og som du sier det er en gammel motor, men det er en risiko og ta Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Kan du ikke bare suge ut/tomme tanken? Lenke til kommentar
Mercedes350 Skrevet 27. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2014 det som er problemet er at jeg har kjørt den, har snakket med venner av meg som er bilmekanikere som sier det vil gå greit hvis jeg, fyller hver 10 mil osv. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 10% er i overkanten, men det kan som sagt gå fint. For å få ned forholdet så kan det være lurt å bare ta ut en kanne eller to og fylle opp igjen. Så kan du helle kannene på igjen etter du har tømt tanken og fylt på med ren diesel, da vil forholdet fra disse kannene være ubetydelig. Det koster deg lite og kan hjelpe veldig på. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Støtter Gavekort her, det sammen med en liten skvett totaktsolje. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Siden det er en gammel bil hadde jeg også prøvd utvanningsmetoden Gavekort foreslår, kan hende det går til helvete, men alternativet er jo verksted uansett her. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 http://m.side3.no/motor/liten-glipp-pa-bensinstasjonen-kan-koste-deg-over--100000-kroner/8469072.html Over 100.000,- i rep for å ha fylt feil... 1 Lenke til kommentar
Mercedes350 Skrevet 31. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2014 (endret) Har kjørt med bilen i 5 dager nå, har vell kjørt en 30 mil ca, etterfylt for vær 5 mil, og fylt med litt 2 takts olje. har ikke hørt en eneste u-lyd, eller at den har fjusket eller oppført seg annerledes, alt fungerer helt tip top hittil. Endret 31. juli 2014 av Mercedes350 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Da har ihvertfall forholdet med bensin begynt å bli ubetydelig. Jeg ville ikke gitt situasjonen et grønt flagg riktig enda, så fortsett å følg med på bilen. 2 Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 (endret) Null problem, kjør på - og fortsett med etterfyllingen. En så gammel motor uten common rail og det hele vil kunne tåle opp mot 20% bensin. Bra om du har hatt på litt 2t olje. Den blandes ut i bensinen så ikke bensinen blir liggende på toppen av dieselen og skade pumpen når du kjører på de siste literene. Da har du smøring. Endret 4. august 2014 av SuperBlackBird Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Vil bensin blande seg lett med diesel? Så egentlig for meg at den var mer tyntflytende/veide mer, og at den hovedsakelig la seg på toppen. Men mulig jeg bare dagdrømmer. Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Nei, bensinen legger seg over dieselen, derfor en IKKE skal kjøre "tom" tanken med det første. Og fylle på litt 2takt olje slik at det er smøring i bensinen som ligger der. Vil gradvis tynnes ut. Hadde holdt tanken over 3/4 en stund fremover for å være på den sikre siden. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Nei, bensinen legger seg over dieselen, derfor en IKKE skal kjøre "tom" tanken med det første. Og fylle på litt 2takt olje slik at det er smøring i bensinen som ligger der. Vil gradvis tynnes ut. Hadde holdt tanken over 3/4 en stund fremover for å være på den sikre siden. Ja, det var det jeg mente, at bensinen er lettest og mest tynnflytende. Greit å få det bekreftet. Men da lurer jeg på hvorfor man ikke bare kan tappe ut de øverste literene, da de vil hovedsakelig inneholde bensin`? Ja, på samme måte som når du skal fjerne olje fra vannet. Du får kanskje ikke alt, men størsteparten burde være mulig å få bort rimelig raskt, uten at du trenger å tappe alt, og dermed slipper de utfordringene det medfører. Og så kan man alltids ta de andre kjerringtipsene, bare at det nå er nærmere 3-4 % fremfor 10 %. Gitt at påfyllingsinntaket ligger mot toppen av tanken da, noe jeg egentlig gikk ut fra. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Dieselen vil ikke legge seg på toppen. Jeg har ikke så mye peiling på kjemi, men bensinen er vel et løsemiddel som løser opp fettet i dieselen. Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Se der ja, men da er det jo bra at det ikke legger seg på toppen. Var ganske sikker på dette. Da er det bare å kjøre på og fortsette å spe ut så du får helt ren diesel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå