Gå til innhold

Brun guffe i strømforskyning, grunn til bekymring?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, vanskelig å si nøyaktig hva det er , men det kan være kjemisk væske fra en av Capsene som har lekket ut, det kan være gammel guffe som har vært der hele tiden men som med varmen har fått misfarging osv.

Jeg hadde demontert PSU'en, tatt en titt på de indre komponentene og ser disse helt bra ut og verdiene i Bios / inne i OS ser helt grei ut så hadde jeg ikke tenkt noe mer på det.

Er psu'en noen år gammel kan du i samme slengen sørge for å smøre kulelagrene til viften med litt olje , du trenger bare å fjerne lappen som er over og så påføre ny olje og så ha å ny lapp som dekker "hullet".

Lenke til kommentar

Holder en knapp på at det bare er fikseringsmasse/lim. Enten som har vært der hele tiden, eller som har smeltet pga varme. Ser ikke ut som kondensatorgugge for meg, og det virker ikke naturlig at noe som eventuelt lekker ut av en kondensator skulle ende opp der, med mindre det er en kondensator rett under ribba.

Som Malvado skriver bør du demontere psu for å ta en nærmere titt. Ellers blir det bare gjettning.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Da vil jeg anta at den fortsatt går under Garanti / reklamasjon.

Det du kan gjøre er å belaste den kraftig over 24 / 48 timer mens du måler verdiene , feks OCCT perestroika sin test eller noe lignende som sørger for at du kan belaste både Psu, skjermkort osv så mye som mulig og derfor oppnår kanskje en belastning på 50 - 100% avhengig av hvor mange enheter du har , SLI / CROSSFIRE osv osv.

Ulempen er jo selvsagt at hvis du er ekstra uheldig vil du kunne ta livet av noen andre komponenter så ideelt er det ikke. Om du mekker litt selv så kan man jo bruke noen gamle lyspærer og sette opp en krets som trekker spenning fordelt på de forskjellige railene, men det er mye jobbing i sånt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken modell er det snakk om?

Da kan vi sjekke opp eventuelt litt mer specs, samt bedre bilder for hva slags komponenter osm befinner seg i området.

Det ser sånn ut fra det lille ikke som noe problematisk, men vanskelig å si som flere her har nevnt. Men hvis det altså er en kondensator som lekker (erfaringsmessig er det ofte på sekundærsiden at problemet er størst) , så vil det nok ikke kunne observeres med en tur i BIOS eller noe multimeter.

Har hatt flere PSUer med defekte kondensatorer, hvor noen har lekket, og filtreringa har blitt fullstendig ødelagt. Men for sensorene som kun måler DC-spenningen, så slår det relativt lite ut. Verdiene her vil fint kunne virke innenfor det normale.

Drar jeg frem oscilloscopet derimot, så vil problemene kunne observeres. På min siste PSU så var 5V railen full av ripple på min Chieftec. I området rundt 0,5-0,7 V! (burde være under 50 mV) Åpnet PSUen og fant en ødelagt kondensator, som ble erstattet, og problemet forsvant.

Det samme har vært med andre PSUer som like etter har tatt kvelden. Alltid har spenningene vært greie. Og det faktum at maskinen starter betyr at de ikke bommer så voldsomt.

Kort sagt: Å sjekke spenningen er greit nok, men i praksis når maskinen er på så er det nok ikke til mye hjelp.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...