garb Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Har et AEG Santo N8 18 40-4i (925771701) kombiskap (kjøl/frys) som begynner å slite litt: Frysedelen fungerer fint, men klarer ikke å få ned temperaturen i kjøledelen. Har åpnet inn til kjøleribber inne i frysedelen, og tatt bort litt is som hadde samlet seg, latt skapet stå og tine av seg over natten og plugget det inn igjen dagen etter, men samme problem; kaldt i frysedelen og varmt i kjøledelen. Kompressoren ser ut til å gå fint, og viften inne i frysedelen fungerer fint. Har lest at det kan være problemer med kanaler fra frysedelen til kjøledelen som kan tette seg (med is?), men på dette skapet er det ingen kanaler. Hverken fryse- eller kjøledelen inneholder noen 'åpninger' innvendig hvor kald luft evt kunne flyte mellom fryse- og kjøledelen, og det er ingen lokk el.lign. som er mulige å skru av. Det er kun 1 kompressor på skapet, og kun 2 rør som går ut av kompressoren, så det ser ut til å være standard funksjon. Det jeg lurer på er hvordan kjøledelen blir kald i dette skapet. Dersom det ikke er noen kanaler fra kjøl til frys, og dersom det kun er 1 kjøle'loop' fra kompressor (som går til frysedel) ... hvordan blir egentlig kjøledelen kald?? Tenkte jeg skulle feilsøke litt før jeg evt kjøper nytt skap - i tilfelle det bare er en tett kanal el.lign., men da hadde det vært fint å forstå hvordan det egentlig fungerer ... Flott om du kunne gi meg et tips dersom du kan litt om dette ... Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 En del kombiskap med en kompressor og mekanisk termostat (som dette skapet) sliter noen ganger med å holde korrekt temperatur i kjølen ved unormalt høye omgivelsestemperaturer. Disse skapene har også problem med temperaturen i frysen hvis romtemperaturen blir for lav fordi termostaten sitter i kjøledelen. Skapene kjøler kjøl- og frysedel i samme kretsløp i et fast forhold. Hvis du bor i områder hvor det har vært veldig varmt siste tiden så kan det hende at skapet er i orden, men at det ikke klarer å kjøle nok pga tempraturen. Hvor kaldt blir det i kjøl og frys hvis termostaten står på bortimot max over natta? Hvis problemet er der med normal romtemperatur (20 - 25 grader), så er det feil på skapet. Det hender noen ganger at det blir en fortetning over tid pga uren gass eller urenheter i rørene. Dette skjer oftest i løpet av noen år slik at man kan bruke reklamasjonsretten (innen 5 år), og da blir skapene (vanligvis) byttet til nytt. 2 Lenke til kommentar
garb Skrevet 27. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2014 Har vært ca 30 grader både ute og inne siste uka, så kan nok stemme. Tinte kjøleskapet i natt og satte det på tidligere i dag. Frys-delen gikk ned til ca 20 minus etter 2-3 timer, mens det på samme tidspunkt var 20 plussgrader i kjøl-delen. Kompressoren holdt fortsatt på, noe som kan stemme dersom termostaten sitter i kjøl-delen. Litt småkaldt øverst inne bakerst i kjøleskapsveggen, men ikke så kaldt som jeg hadde forventet. Kjøleskapet er tømt for varer for raskest mulig nedkjøling. Skal la det stå på over natta og se i morgen tidlig. Jeg antar at det på denne type skap ikke er mulighet for is inne i rørene - dersom det er noe som er tett, så er det korrosjon eller annet 'grufs'? Er det mulig å gjøre noe for å 'åpne' rørene i så fall? Skapet er nesten 10 år, men må vel innrømme jeg hadde håpet slike hvitevarer skulle vare enda litt lenger ... Takk for raskt og innsiktsfullt svar! =) PS. Dersom det ender opp med at jeg må kjøpe nytt kombiskap (vil ha det inn i samme 'hull' i kjøkkenet) - hvilken type skap bør jeg kjøpe? Jeg tenker ikke nødvendigvis på hvilket merke jeg bør gå for, men heller hvilken teknikk som bør ligge bak ... 2 kompressorer, andre prinsipper for hvordan kjøl/frys-delene kjøles ned etc ...? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 (endret) Hvis det er fortetning (grufs) i rørene så er det bare å bytte det ut. Sansynligvis kan det ikke repareres, og hvis det kan så lønner det seg ikke på et så gammelt skap. Er vel litt rart hvis det er forteting i så gammelt skap, pleier å skje tidligere... Hvis temperaturen forbedrer seg etter en ikke altform varm natt og du har mulighet til å se an til det blir mer normale temperaturer, så kan man jo håpe at skaper er OK og at problemene skyldtes varmen. Hvis du må/vil bytte skap så har du vel ikke så mange valg nåre det gjelder teknologi. Skal ikke si 100% sikkert, men tror ikke du finner skap med 2 kompressorer. Kanskje det finnes skap med separate elektroniske termostater fortsatt? Da oppfører skapet seg omtrent som om det skulle være to kompressorer. Det er ikke så mange produsenter av slike skap, og forskjellene går mer på finesser og strømforbruk. Edit: Sjekka for morro skyld Electrolux, og de har to modeller som kan erstatte dette skapet. Begge modellene har separat elektronisk temperaturkontroll med en motor. Forskjellen ser ut til å kun være strømforbruket. Endret 27. juli 2014 av Mr D 1 Lenke til kommentar
garb Skrevet 28. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2014 (endret) Da har kombiskapet stått på en natt (helt tomt, uten matvarer inne i det). Minus 26 i fryse-delen og 10 plussgrader i kjøledelen. Fortsatt litt varmt i huset (rundt 27 grader), men alt tyder vel på at det må skiftes ut, Jeg vil ha kald melk også når det innimellom er bra vær. Litt synd, vi innredet hele kjøkkenet vårt med AEG i 2004 - trodde det skulle være brukbar kvalitet - men hittil har vi skiftet ut oppvaskmaskin (røk for 2 år siden), kaffemaskin (innebygget dyr sak - gikk rett etter at det var gått 5 år) og nå altså kombiskapet. Får prøve et nytt merke og se hvordan det går ... Edit: Takk for tips om nytt skap - skal se på dem. Endret 28. juli 2014 av garb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå