Civilix Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 (endret) Og for å gjøre det klart her jeg ikke bare denne holdningen mot transer, jeg ønsker all relevant informasjon skal uoppfordret opplyses om før det er for sent.Man bruker ikke å referere til ferdig-konverterte transkjønnede som "transer". Transer er transvestitter og personer med vekslende eller annen enn mann/kvinne kjønnsidentitet. Juridisk, hormonelt, utseendemessig og identitetsmessig er personen en kvinne. Jeg er enig i at dette er et tvilstilfelle, men jeg mener at man ikke har plikt til å opplyse om det. Det vil sannsynligvis ødelegge en opplevelse som kunne vært god. Det man ikke vet, som ikke er smittsomt, har man ikke vondt av. Jeg kjenner ikke til de politisk korrekte ordene når det kommer til dette, de fleste forstår hva jeg mener ut i fra kontekst. Hvis man ikke kan kalle en transseksuell for en transe burde man kanskje finne bedre ord? For meg høres det ganske naturlig ut å forkorte det slik. Det å si det så enkelt som om "Det man ikke vet, som ikke er smittsomt, har man ikke vondt av" blir for enkelt. Som eksemplet i forrige post, selv om man ikke vet jenta er under seksuell lavalder får man likevel straff. Hvis man dater ex-kona til en sjalu mafiaboss som ikke har kommet over skilsmissen får man begge bena brekt. Hvis hun er steril, kan det være vanskeligere å finne en mann som ønsker barn. Hvis hun er gift, kan det vær vanskeligere å finne en ONS. Og i alle disse tilfellene mener jeg at man burde informere om slike forhold før det går for langt. Ja, jeg vet det kan skremme noen vekk. Men hvis de vil reagere negativt på det når de får informasjonen på forhånd, tenk hvor negativt de vil reagere hvis de finner det ut noen måneder senere. Mener du også at en jente under den sexuelle lavalder ikke burde opplyse om det før sex?En mer relevant sammenligning er om man mener en jente bør opplyse om at hun var under den seksuelle lavalder før. Anonymous poster hash: 154a1...c4f Alle kvinner har tidligere vært under den seksuelle lavalder, så den informasjonen vil ikke endre hvordan mannen ser på kvinnen. Redigert: hvis vi skal flisespikke så betyr det vel hvis hun sier at hun tidligere var under den seksuelle lavalder at hun nå ikke lengre er det, så ja det er en måte å si det på men kanskje ikke den beste måten å si det på. Hvis trådstarter ønsker å opplyse om at hun NÅ er kvinne, har jeg ikke noe problem med det, men det påfølgende spørsmålet til henne er vel alltid da hva hun var før. Poenget mitt var at man informerer på forhånd om ting som kan påvirke ønske om samvær. Endret 25. september 2014 av Civilix Lenke til kommentar
iWolfie Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Så klart. Er bare deilig å bli tatt bak! Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 (endret) Poenget mitt var at man informerer på forhånd om ting som kan påvirke ønske om samvær. Hvor langt skal dette strekkes? Skal man informere om antall sexpartnere også (det kan påvirke ønsket om samvær)? Skal man informere om sykdomshistorikk (det kan påvirke ønsket om samvær)? I hvor stor grad skal privatlivets grenser hviskes ut mener du? Jeg mener at ønske om samvær (her, underforstått: samleie) forankres i det som foreligger åpent i dagen. Hva partene i etterkant måtte føle om akten dersom ny informasjon kommer på bordet er strengt tatt ingen annens problem enn de det gjelder. Endret 25. september 2014 av henrikwl Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 (endret) Hvorfor er det mot poenget å henvise til fortiden? Fordi, som jeg sa, poenget med å skifte kjønn er å faktisk bli det andre kjønnet. Uten noen om eller men. Er ikke poenget en gjensidig positiv opplevelse? Hvis en liten bit med informasjon kan endre det til å ikke være gjensidig, ville jeg tro at det var i hennes interesse å få det ut før det skjer noe. Jo, det er poenget. Og så lenge opplevelsen er gjensidig positiv, hvorfor ødelegge det? Vi snakker om sex her, ikke om at de skal gifte seg og få barn og dele alle sine hemmeligheter i gode og onde dager. Da vil det selvsagt være relevant å si fra at hun ikke kan få barn... Hun kan velge hvem hun er nå, men det endrer ikke hvem hun var da. Noen vil akseptere det, andre vil ikke. Ja, og så? Hvis en mann vil ha sex med henne, og hun vil ha sex med ham, så er vel alt greit. De har sex, og etterpå er begge fornøyde med det. Kanskje har de sex igjen, og er fortsatt fornøyde. Hvilken rolle spiller det hva hun var for noen år siden? Hvorfor skal det være hennes problem at det potensielt er et problem for ham om han får vite? Og for å gjøre det klart her jeg ikke bare denne holdningen mot transer, jeg ønsker all relevant informasjon skal uoppfordret opplyses om før det er for sent. Først og fremst så ser jeg ikke at det er relevant. Dernest er der etter min smule erfaring ikke slik det fungerer. Det er ingen som bretter ut sin livshistorie før de går hjem fra byen sammen. Hvis jeg traff en dame på byen og det senere viste seg at jeg ikke tålte et eller annet ved hennes bakgrunn, så hadde det ikke blitt oss to for resten av livet, men det hadde jo vært mitt problem. Om noen i denne sammenheng skulle være påsydd en vaskeseddel, så er det den som har problemer med andre. Mener du også at en jente under den sexuelle lavalder ikke burde opplyse om det før sex? Nei, hvor i all verden tar du det fra? Hva man er og ikke er idag er selvsagt relevant. For eksempel ville jeg sette pris på å få vite at en dame jeg traff på byen alt er gift. Men at hun har vært gift, og skilte seg for 10 år siden, det haster det ikke med å få vite. En mer relevant sammenligning er om man mener en jente bør opplyse om at hun var under den seksuelle lavalder før. Jupp. Geir Endret 25. september 2014 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Poenget mitt var at man informerer på forhånd om ting som kan påvirke ønske om samvær. Hvor langt skal dette strekkes? Skal man informere om antall sexpartnere også (det kan påvirke ønsket om samvær)? Skal man informere om sykdomshistorikk (det kan påvirke ønsket om samvær)? I hvor stor grad skal privatlivets grenser hviskes ut mener du? Jeg mener at ønske om samvær (her, underforstått: samleie) forankres i det som foreligger åpent i dagen. Man skal informere om alt som man tror kan påvirke, personen jeg svarte på sa ganske klart at hun "lurte på hvordan partnere ville reagere" noe som viser ganske klart at hun er klar over at ikke alle ville reagere positivt. Hvis man før akten har hørt at den andre personen ikke liker personer som har hatt mange sexpartnere mener jeg at man skal opplyse om det hvis man har hatt mange sexpartnere. Angående sykdommer mener jeg man alltid skal informere om seksuelt overførte sykdommer på forhånd ja(selv om man bruker beskyttelse), hvis det er andre helseforhold man må ta hensyn til under akten mener jeg de skal informeres om også. Hovedsakelig alt som er relevant mener jeg at skal frivillig opplyses om og ikke være noe man på spørre om. Når det kommer til samvær valgte jeg å bruke det i stede for samleie da jeg mener det er viktig å informere også hvis man går inn i et forhold hvor sex ikke har vært tema enda. Hva partene i etterkant måtte føle om akten dersom ny informasjon kommer på bordet er strengt tatt ingen annens problem enn de det gjelder. Gjelder dette også voldtekter hvor offeret sov? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. september 2014 Forfatter Del Skrevet 25. september 2014 Hvis man ikke kan kalle en transseksuell for en transe burde man kanskje finne bedre ord? For meg høres det ganske naturlig ut å forkorte det slik.Hvis du virkelig vil gjøre det kort kan du si mtf (altså male to female). Jeg ser nå at noen transkjønnede har brukt "trans" som forkortelse for transkjønnet. Alle er visst ikke samstemte. "TransE" er allerede fortkortelsen til transvestitt, som er noe annet, derfor blir det dessverre feil å bruke den. - Når jeg hører navnet Ola så tenker jeg på en gutt, og det innebærer først et utseende og klesstil, deretter en fremtoning i form av kroppsspråk, måten han bruker stemmen på, hva han sier, hva slags interresser han har, og resten av personligheten. En mtf har alltid manglet mange av disse trekkene, selv når hun var "gutt". Derfor gir det et misvisende bilde å si at "jeg var gutt". Hun har aldri oppfylt de diffuse kriteriene vi har for å være gutt. Så i en sånn sammenheng gir det et mer riktig bilde å si at hun ble født med penis/mannlig kjønnsorgan og/eller at hun er steril. Jeg vil ikke dømme noen, hverken om de forventer å få det opplyst, eller om de ikke ønsker å opplyse om det. Men man kan ikke forvente å få alt man forventer. Anonymous poster hash: 154a1...c4f Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 (...) Og så lenge opplevelsen er gjensidig positiv, hvorfor ødelegge det? Vi snakker om sex her, ikke om at de skal gifte seg og få barn og dele alle sine hemmeligheter i gode og onde dager. Da vil det selvsagt være relevant å si fra at hun ikke kan få barn... (...) Sex leder til forelskelse, forelskelse leder til forhold, forhold leder til... Jeg mener tidligst mulig er å forvente, når mener du det er riktig tidspunkt å nevne at man har endret kjønn? Alle må ha så mye sex de vil med alle andre for alt jeg bryr meg, men jeg ser ett problem når en person holder tilbake informasjon som kan endre partnerens samtykke til handlingene. Samtykke er den viktigste komponenten til sex, uten det er det voldtekt. Hva hun er i dag er en kvinne som tidligere var en mann, det er ingen vei å unngå. Og hvorfor har det noe for deg å si om en kvinne du møter på byen er gift? Hva skiller den kvinnen fra hun som var mann? for å gjenta det du sa: "Vi snakker om sex her, ikke om at de skal gifte seg..." At hun er gift er like relevant som at hun er en kvinne som tidligere var mann. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Hvis man ikke kan kalle en transseksuell for en transe burde man kanskje finne bedre ord? For meg høres det ganske naturlig ut å forkorte det slik.Hvis du virkelig vil gjøre det kort kan du si mtf (altså male to female). Jeg ser nå at noen transkjønnede har brukt "trans" som forkortelse for transkjønnet. Alle er visst ikke samstemte. "TransE" er allerede fortkortelsen til transvestitt, som er noe annet, derfor blir det dessverre feil å bruke den. - Når jeg hører navnet Ola så tenker jeg på en gutt, og det innebærer først et utseende og klesstil, deretter en fremtoning i form av kroppsspråk, måten han bruker stemmen på, hva han sier, hva slags interresser han har, og resten av personligheten. En mtf har alltid manglet mange av disse trekkene, selv når hun var "gutt". Derfor gir det et misvisende bilde å si at "jeg var gutt". Hun har aldri oppfylt de diffuse kriteriene vi har for å være gutt. Så i en sånn sammenheng gir det et mer riktig bilde å si at hun ble født med penis/mannlig kjønnsorgan og/eller at hun er steril. Jeg vil ikke dømme noen, hverken om de forventer å få det opplyst, eller om de ikke ønsker å opplyse om det. Men man kan ikke forvente å få alt man forventer. Anonymous poster hash: 154a1...c4f Hvis man ønsker å opplyse om at man er MTF isteden for å si at de "var en gutt", ser jeg ikke det som noe problem. Ordene er ikke det viktige, det som er viktig er at man får et informert samtykke. Jeg har heller ikke noe problem med å kalle noen en gutt selv om de ikke oppfyller de diffuse kriteriene for å ha navnet Ole, gutt er for meg en biologisk beskrivelse separert fra personlighet. Født med penis er forenklet hva jeg mener når jeg sier det, andre kan legge mer innhold bak det men det er greit så lenge det kommer fram. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Sex leder til forelskelse, forelskelse leder til forhold, forhold leder til...Jeg mener tidligst mulig er å forvente, når mener du det er riktig tidspunkt å nevne at man har endret kjønn? Når det ellers er naturlig å komme inn på sånne ting som barndom og oppvekst og familie. Før det har jeg ingen forventninger til eller formening om den andres informasjonsplikt om noe som helst, så lenge det ikke skader meg. Det vil si sånne ting som kjønnssykdommer, eller alder som du nevnte i sted. Alle må ha så mye sex de vil med alle andre for alt jeg bryr meg, men jeg ser ett problem når en person holder tilbake informasjon som kan endre partnerens samtykke til handlingene. Samtykke er den viktigste komponenten til sex, uten det er det voldtekt. Nei. Det er å strekke det for langt. Så lenge man samtykker til sexen i før og mens den pågår, får det være tilstrekkelig. Man kan ikke forlange anledningen til å angre i ettertid og så kalle det voldtekt. Det ville gjort frivillig sex umulig. Vil du ikke ha sex med noen uten at visse kriterier er oppfylt, får det være ditt ansvar å forsikre deg om det ved å spørre. Igjen, utenom ting som skader deg. Hva hun er i dag er en kvinne som tidligere var en mann, det er ingen vei å unngå. Det er irrellevant. Som det er at jeg en gang var sosialist, hadde langt hår, og så videre. Det er den jeg er idag som eventuelt skal være noens sengekamerat. Og hvorfor har det noe for deg å si om en kvinne du møter på byen er gift? Hva skiller den kvinnen fra hun som var mann? for å gjenta det du sa: "Vi snakker om sex her, ikke om at de skal gifte seg..." At hun er gift er like relevant som at hun er en kvinne som tidligere var mann. Fordi jeg risikerer å få en sint og voldelig ektemann på døra, og det kan det være greit å være forberedt på. Ellers får det nå være hennes valg... Geir Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. september 2014 Forfatter Del Skrevet 25. september 2014 Sex leder til forelskelse, forelskelse leder til forhold, forhold leder til...Det eneste praktisk forskjellige er at en transkvinne er steril. 1 av 10 par sliter uansett med å få barn, og i de fleste tilfellene er det kvinnens skyld. Så da måtte en hel masse ufruktbare kvinner også opplyst om dette. Anonymous poster hash: 154a1...c4f Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Det eneste praktisk forskjellige er at en transkvinne er steril. 1 av 10 par sliter uansett med å få barn, og i de fleste tilfellene er det kvinnens skyld. Så da måtte en hel masse ufruktbare kvinner også opplyst om dette. Anonymous poster hash: 154a1...c4f Noen kvinner kjenner ikke til at de er ufruktbare, jeg synes vi ikke skal beskylde dem for noe. Som jeg sa tidligere i tråden mener jeg at kvinner som vet de er sterile burde si fra om det når de innleder ett forhold. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Når det kommer til samvær valgte jeg å bruke det i stede for samleie da jeg mener det er viktig å informere også hvis man går inn i et forhold hvor sex ikke har vært tema enda. Hvis det er snakk om et gryende forhold er jeg så klart enig i at slike ting er relevante. Men for et enkelt ONS er strengt tatt det eneste nødvendige ting som går på prevensjon og STDer. Hva partene i etterkant måtte føle om akten dersom ny informasjon kommer på bordet er strengt tatt ingen annens problem enn de det gjelder.Gjelder dette også voldtekter hvor offeret sov? Selvsagt ikke. Den som sover samtykker ikke. Et gitt samtykke er et gitt samtykke, at man i ettertid skulle ønske samtykke ikke var gitt gjør ikke det opprinnelige samtykket ugyldig. Sover man, har intet samtykke blitt gitt i utgangspunktet. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. september 2014 Forfatter Del Skrevet 26. september 2014 Ja. når du har sex, er det godt? blir du våt? Anonymous poster hash: 66603...b36 Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Ja. når du har sex, er det godt? blir du våt? Anonymous poster hash: 66603...b36 Kanskje litt off-topic, men jeg lurer på det samme! Og hvordan er det når du blir tilfredstilt? Jeg antar at du ikke har noen klitoris...? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 Hva i alle dager feiler dere? Hva slags spørsmål er det å stille til folk man ikke kjenner? Anonymous poster hash: aaa3a...cbc Lenke til kommentar
Stjerneskruen Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Ja. Synes du det er retferdig overfor menn å ikke fortelle dem om dine spesielle omstendigheter før du har sex med dem? Er det grunnet dårlig erfaring du har valgt å ikke fortelle det til noen av dem tidligere, eller så du ingen grunn til å informere? Hva faen, på hvilken måte skulle det være urettferdig av meg å la dem få vilja si? At jeg ikke sier noe har ingen ting med dårlige erfaringer å gjøre. Det er en veldig privat ting og ikke noe jeg går rundt og tenker på. Det er noe jeg er ferdig med, og jeg har ikke tilhensikt å halde det inn i livet mitt igjen hver gang jeg treffer et nytt menneske. Og at det skal være en sånn vanvittig deal-breaker stemmer rett og slett ikke. Jeg har vært med menn som har visst eller ble informert før det skjedde noe, og jeg har aldri opplevd menn som ikke takler det eller reagerer negativt. Så hvorfor i all verden skal jeg begynne å legge ut om medisinsk behandlig jeg fikk for et medisinsk problem +10 år siden? Lenke til kommentar
Stjerneskruen Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Ja. når du har sex, er det godt? blir du våt? Anonymous poster hash: 66603...b36 Kanskje litt off-topic, men jeg lurer på det samme! Og hvordan er det når du blir tilfredstilt? Jeg antar at du ikke har noen klitoris...? Jeg har klitoris og seg helt normal ut der nede. Jeg kan bli våt og sex er definitivt deilig. Etter mange års erfaring har jeg kommet til konklusjonen at, i den grad det kan vites, er det jeg opplever under sex omtrent det samme som andre kvinner opplever. 1 Lenke til kommentar
Stjerneskruen Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Hva i alle dager feiler dere? Hva slags spørsmål er det å stille til folk man ikke kjenner? Anonymous poster hash: aaa3a...cbc Business as usual. Jeg har ved flere anledninger blitt høylytt spurt om slike ting i sosiale anledninger. I vårt samfunn er det er selvfølgelig ingenting stor faux pas å spørre og grave om borddamens kjønnsorganer midt i middagsselskapet, .....enn så lenge hun er trans selvfølgelig. Lenke til kommentar
Stjerneskruen Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Det eneste praktisk forskjellige er at en transkvinne er steril. 1 av 10 par sliter uansett med å få barn, og i de fleste tilfellene er det kvinnens skyld. Så da måtte en hel masse ufruktbare kvinner også opplyst om dette. Anonymous poster hash: 154a1...c4f Noen kvinner kjenner ikke til at de er ufruktbare, jeg synes vi ikke skal beskylde dem for noe. Som jeg sa tidligere i tråden mener jeg at kvinner som vet de er sterile burde si fra om det når de innleder ett forhold. På hvilket tidspunkt mener du et forhold er i ferd med å innledes? Er det før eller etter at det begynner å bli seriøst? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 Hva i alle dager feiler dere? Hva slags spørsmål er det å stille til folk man ikke kjenner? Anonymous poster hash: aaa3a...cbc Business as usual. Jeg har ved flere anledninger blitt høylytt spurt om slike ting i sosiale anledninger. I vårt samfunn er det er selvfølgelig ingenting stor faux pas å spørre og grave om borddamens kjønnsorganer midt i middagsselskapet, .....enn så lenge hun er trans selvfølgelig. Hvis jeg noensinne overhører noen spørre en transperson om slikt skal jeg spørre vedkommende om tilsvarende ting selv. Hvordan ting ser ut, hvilken farge det har og hvordan det oppfører seg under sex. Det må da bare være rett og rimelig det? Anonymous poster hash: aaa3a...cbc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg