mrala Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Etter at renter&avdrag på boliglån er betalt, samt BSU fyllt opp hver måned, sitter jeg igjen med 3 000 kr. Hva er beste måten å spare disse? Lønner det seg å sette så mye som mulig inn på BSU 2.0, eller alt rett inn på fond? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Hvis du skal kjøpe bolig i forholdsvis nær framtid ville jeg satt inn på BSU 2.0. De fleste fond gir ikke nevneverdig høyere forventet avkastning over tid, og du bør ha ganske lang sparehorisont for å ikke risikere å tape på at fond har større volatilitet. 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 (endret) EDIT: total skivebom, helt irrelevant svar. Hva har vi lært idag? - Les førsteposten nøye før du svarer! Endret 27. juli 2014 av AdNauseam 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Det er som oftest lurt å lese førstepost før man svarer. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 (endret) Det er som oftest lurt å lese førstepost før man svarer. He he he he he he.. Ehm.. ja. Men isåfall vet jeg ikke, for du får jo ikke skattefradrag på BSU 2.0. Fond kan du tjene mer på, hvis du har hellet med deg. Banken har noen avtaler hvor du ikke trenger å gjør noe annet enn å bestemme hva du vil legge inn. De tjener på at du tjener på det, så det er ikke så usikkert som man skulle trodd. Jeg gir stafettpinnen videre til neste mann som kan gi et klarer svar på dette. Endret 27. juli 2014 av AdNauseam Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Du bør plassere pengene der du får best avkastning av dem. Husk at reduserte renteutgifter til boliglån også er en form for avkastning (1000 kr lavere utgifter er like mye som 1000 kr merinntekt). Du har tre forhold du bør avveie: - Fleksibilitet: På hvor kort varsel vil jeg kunne ha behov for å kunne ta ut disse pengene igjen? Her er ekstra nedbetaling på boliglånet lite fleksibelt (med mindre du har et fleksilån, boligkreditt, eller lignende), fond/aksjer er en mellomsituasjon, etterfulgt av sperret/begrenset bankkonto (BSU), og ordinær bankkonto. Fleksibilitet må ses i sammenheng med hvilke andre disponible sparemidler du har. Har du bygd opp en buffersparekonto med to månedslønner på seg har du mindre behov for fleksibilitet enn hvis du må trekke kredittkortet for en uforutsett tusenlapp i måneden. - Avkastning: Hvor mye får jeg ut av denne plasseringen? Her må du sammenligne kroner og øre, og økte inntekter mot reduserte utgifter. - Horisont: Hva sparer jeg til? Selvforklarende, egentlig. Sparer du til ny bil, til pensjon, til neste års ferie, eller bare for å spare? 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå