RALA Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Sliter med dekning på hytten, både telenor og ICE gir svært dårlig hastighet. Netcom sine sendere står på samme sted som Telenor. Men har nå oppdaget at Chess har en sender som gir rimelig 3G dekning. Ønsker derfor å sette opp en 3G ruter med ekstern antenne og innebygget SIMkort. Noen som har erfaringer med slikt oppsett, og vil det fungere med SIMkort fra Chess? Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 (endret) Chess benytter samme sendere som Netcom, så de har akkurat samme dekning. Ekstern antenne vil hjelpe, men hold kabellengden så kort som mulig da det er veldig stort tap i kabelen. En annen løsning er å montere et usb-modem i en vanntett beholder på husmønet eller tilsvarende. Dette kobles til en router (f.eks Dovado Go) med en usb-kabel (5 meter bør gå bra). Bruker denne løsningen selv, får mye sterkere signal enn å ha samme utstyr innendørs. Skal du kjøpe ekstern antenne anbefaler jeg antenner fra Poynting. Endret 27. juli 2014 av Krokan Lenke til kommentar
RALA Skrevet 27. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2014 Chess benytter samme sendere som Netcom, så de har akkurat samme dekning. Ekstern antenne vil hjelpe, men hold kabellengden så kort som mulig da det er veldig stort tap i kabelen. En annen løsning er å montere et usb-modem i en vanntett beholder på husmønet eller tilsvarende. Dette kobles til en router (f.eks Dovado Go) med en usb-kabel (5 meter bør gå bra). Bruker denne løsningen selv, får mye sterkere signal enn å ha samme utstyr innendørs. Skal du kjøpe ekstern antenne anbefaler jeg antenner fra Poynting. Veldig bra tips med å bruke et USB/SIM modem i en vanntett boks. Det skal prøves. Når det gjelder CHESS og Netcom , så får jeg det ikke helt til å stemme. Fra hytten ser jeg direkte til en TV sender utenfor Florø, og har aldri skjønt hvorfor jeg allikevel hadde dårlig dekning med Telenor, og andre med Netcom.Så fant jeg et kart som viste alle basestasjonene, og da var det bare TELIA/Sonera som hadde base på den nærmeste masten, mens både Netcom og Telenor hadde mer ugunstig plassering. Min datter hadde alltid klaget over dekningen på hytten, men etter at hun skiftet til CHESS ble hun riktig så fornøyd. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Telia/Sonera/Netcom/Chess er samme sak/mobilnett. Regner med det er finnsenderen.no du har benyttet, om Telias oppkjøp av Tele2 blir godkjent så vil du også kunne benytte senderene til Mobile Norway etter hvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå