Gå til innhold

"Best" fokuseringsevne i begrenset lys

Gjest Slettet-U8ZiojSR

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-U8ZiojSR

Hvilket kamera har best fokuseringsevne i begrenset lys? Tenker da både på fokushastighet og fokusnøyaktighet i innebelysning.

Er det den oppgitte AF EV sensitiviteten som avgjør av dette? Regner med det ikke er så enkelt som å bare se på det tallet?

Kamera Oppgitt laveste EV

Panasonic GX7 -4EV

Canon 6D fra -3EV

Nikon D800 -2EV

Nikon D600 -1EV

GX7 trenger kun 1/8 av lyset for å fokusere i forhold til en D600?

Har lest noe om at IR-hjelpelys fra ekstern blits ikke fungerer på speilløse. Regner med at det da finnes et annen hjelpelys på eksterne blitser for speilløse? LED?

Tenker først og fremst på autofokus her. Er det helt mørkt er det vel kun manuell fokus som fungerer?

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvordan produsentene kommer frem til disse tallene, men tviler på om man skal vektlegge tallene særlig reell verdi for praktisk fotografering - det holder som regel med kun et svakt kontrastpunkt så finner til og med mobilene fokus.

Tor

Lenke til kommentar

Jeg vil vel tro det er en slags standardisert test som benyttes for å kunne fremlegge evnen til fokusering i mørket.

Jeg så en video der GH-4 ble testet(den har også opgitt laveste EV -4), det var imponerende å se hvor kjappt kameraet fokuserte når det var mørkt. Og da drev han som testet på en god stund og fokuserte mange plasser. Fokusen traff hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...