Jordbær Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 (endret) Heihei Jeg har prøvd å finne ut av dette, men bestemte meg for at flere hoder tenker bedre enn ett - så jeg spør om hjelp og kunnskap. Det dreier seg om en bekjent av meg. Jeg tror, eller er faktisk ganske sikker på, at vedkommende er psykopat. Det store problemet er egentlig, hva kan jeg gjøre? Jeg vet h*n aldri i livet kommer til å oppsøke hjelp på egenhånd, pluss h*n er ganske grusom ovenfor familien sin - men h*n er ikke voldelig. Derimot er vedkommende ekstremt manipulativ og er ekstremt god på nettopp dette. Man merker ikke at det er noe galt med h*n før man kjenner h*n ganske godt, og da vil flere og flere symptomer vise seg. Jeg er redd for familien til vedkommende. Som sagt skades de ikke fysisk, men det er helt klart at spesielt barna i familien har det svært tøft, og jeg har også sett at ektefellen til vedkommende er blitt så nedtrykt at h*n ikke er i stand til å være der for barna sine i det hele tatt. Dette har pågått i flere år, og skulle ønske jeg tok det alvorlig tidligere, for da kunne jeg muligens blandet inn barnevernet. Men nå er barna så store at yngste snart blir myndig... Iallefall håper jeg personen kan tvangsinnlegges uansett, ikke bare for sin egen del, men også for familien og spesielt ektefellens del. Så vet noen hva som kan gjøres? Finnes det noen måter jeg kan hjelpe familien på? Setter stor pris på alle tilbakemeldinger Endret 27. juli 2014 av Jordbær Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Hvis du mener antisosial personlighetsforstyrrelse med psykopati (som du kan lese om her: http://no.wikipedia.org/wiki/Dyssosial_personlighetsforstyrrelse ), så er ikke det noe som tilfredsstiller kravene til tvangsinnleggelse. Desverre, kan nok mange si... Men sånn er det altså. Tvanginnleggelser er mest for psykotiske og/eller suicidale... for å si det enkelt. Nå er det ikke sikkert det er "psykopati" som er problemet, da... du er ikke så konkret i det du sier, så jeg aner ikke... 2 Lenke til kommentar
Sectoid Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Enig med Lucid. Å være psykopat eller asosial i seg selv er neppe grunn for tvangsinnleggelse. Da må personen utgjøre en fare mot seg selv eller andre. Og selv da er terskelen ganske høy. Det eneste familien kan gjøre er å kaste ham ut når han fyller 18, eller eventuelt presse ham til å søke hjelp hos fastlege og eventuelt videresende til vurdering. Lenke til kommentar
Æsculap Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Selv om det er i endring er det også en ganske vanlig mening innenfor psykiatrisk behandling at å prøve og behandle psykopater bare gjør vondt verre (da de visstnok kan bli flinkere til å manipulere mennesker av triks de lærer i terapi). Det er nok langt vanligere å finne psykopater i fengsel enn på psykiatrisk institusjon. Lenke til kommentar
Jordbær Skrevet 27. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2014 Takk for svar Har lest masse om forskjellige lidelser, og han passer ikke til antisosial personlighetsforsyrrelse. Det eneste familien kan gjøre er å kaste ham ut når han fyller 18, eller eventuelt presse ham til å søke hjelp hos fastlege og eventuelt videresende til vurdering. Altså, han er familiens overhode, rettere sagt godt voksen. Jeg får vel utdype litt da, han er samboer med en dame som allerede har tre barn fra et tidligere forhold. Nå har de jo blitt ganske store, men jeg ser hvordan det yngste barnet virkelig ikke har det bra. Han kommer virkelig aldri i livet til å oppsøke hjelp, ei heller innse at han behøver det.Æsculap, oisann, det var ikke gode nyheter. Men altså, det finnes ingen måte å hjelpe på? Nå har jeg jo skjønt at tvangsinnleggelse ikke kommer til å gå, men har dere kanskje noen andre forslag? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Det er alvorlig å kalle et menneske psykopat. Du er vel heller ingen lege eller psykiater. En sak har alltid to sider, så jeg håper du kjenner til begge. Anonymous poster hash: 08393...890 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå