€uropa Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 God kveld. Jeg har en jobb der vi av og til opplever situasjoner der vi gjerne skulle hatt hjelp av politiet, men de har ikke alltid vært så lette å be. Eksempel 1: En person var så beruset at han ikke visste hva som var opp eller ned. Han rev i et par stengte dører før han ikke klarte å holde balansen mer og sloknet på bakken. Han var tilsynelatende ikke til fare for noen andre, men i høyeste grad til fare for seg selv, om han for eksempel hadde funnet på å krysse veien med to felt i hver retning. Det tok politiet 90 minutter å komme og hente ham. Eksempel 2: To fulle russere pirket i og plaget ei ung jente. Først ville ikke politiet komme, men kollegaen min sa at han skulle slå russerne ned, og da kom politiet likevel. Eksempel 3: En alkoholiker, som både jeg og politiet har truffet flere ganger, truet med å kjøre ned ei dame med den elektriske rullestolen sin og lyktes nesten med det. Politiet kom ikke fordi det var vaktbytte. Vi har også opplevd noen mindre alvorlige episoder der vi ganske enkelt har latt være å ringe politiet fordi vi nesten er sikre på at de ikke kommer uansett. Erfaringsmessig er det altså ikke så enkelt at man bare kan ringe politiet og fortelle hva som er problemet og få hjelp. Som dere kanskje forstår, er det veldig frustrerende, men verre er det at jeg tidvis må frykte for kollegers og andres sikkerhet. Dette fører meg til spørsmålet: Hva kan vi gjøre for å få politiet til å møte opp, når vi på tross av deres egen vurdering mener at assistanse er nødvendig? Kan vi overdrive alvoret til situasjonen? Kan vi lyve, og hvor går i så fall grensen? Det fungerte som nevnt for kollegaen min å si at han kunne slå russerne, men kan man straffes for trusler eller liknende hvis man gjør det? Kan man straffes hvis man heller sier at en eller annen på stedet vil skades hvis ikke de kommer? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Ringer du 02800 eller 112? Min erfaring er at man må ringe 112, selv om det ikke er en direkte nødssituasjon. 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Jobber du i Oslo?Som alltid når man skal kontakte det offentlige i Norge, og få hjelp av enten lege eller politiet, må man nok overdrive. En stund siden sov jeg på studenthybel i Oslo, og det var en del utlendinger som hadde fest og høy musikk og bråket, og en eller to ganger kastet de ned en ølflaske som knuste på noen sykler. Når jeg ringte sa jeg pent ifra at de bråker ekstremt mye, og de kastet ned en del ølflasker der det hele tiden går folk som er livsfarlig (hadde gått forbi maks 2-3 stykker på 2 timer der) og sa at de treffer sykler og at det var magne som sjekket ut hva som skjedde ute. Altså det eneste som var sant som jeg sa var at de bråket og kastet noen ølflasker.. De dukket opp etter 10 minutter utrolig nok, og sjekket ut alt. Dette var på kvelden når uteliv og trøbbel begynner, så ble ganske overasket. Lenke til kommentar
Populært innlegg War Skrevet 26. juli 2014 Populært innlegg Del Skrevet 26. juli 2014 Ring og si det er noen fra syria her med svære sekker. Når de kommer, så si hæ? Jeg sa det er noen på syre her, best dere kommer å sjekker. 26 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Problemet med å overdrive er jo at politiet då ikkje har eit godt grunnlag til å vurdere kva hendelser som skal prioriterast. At politiet bruker lang tid på å komme fram er ikkje fordi dei ikkje vil komme, men fordi dei må prioritere andre ting som er viktigare før dei kan ta det som du ringte inn om. Når det gjeld lovligheita så kan det være straffbart å overdramatisere nødmeldinga: § 349. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den som ved ugrunnet rop om hjelp, misbruk av nødsignal eller liknende forsettlig eller uaktsomt volder skrekk blant et større antall mennesker, sammenstimling eller utrykning av politi, brannvesen, ambulanse, lege eller den væpnete makt, eller som medvirker hertil. På samme måte straffes den som gir falske opplysninger som er skikket til å framkalle frykt for noens liv eller helbred eller alminnelig forbitrelse eller fare for den alminnelige fred og orden, eller som mot bedre vitende eller uten å ha rimelig grunn til å anse ryktet for sant, offentlig utbrer et falsk rykte som er skikket til å framkalle slik virkning, eller som medvirker hertil. Nøyaktig kvar grensa mellom overdriving og straffbar løgn går er det vanskelig å seie noke konkret om. Men det ser ut som at terskelen for kva som er straffbart er satt såpass høgt at vanlig overdrivelse burde ikkje kunne betegnes som straffbart. Forøvrig så er det nok også viktig å gi så gode opplysningar som mulig når ein ringer inn ei nødmelding. Om du ringer politiet og melder om husbråk så vil nok politiets prioriteringer variere etter kva du opplyser om. Husbråk kan være alt frå feststøy til alvorlige voldshendelser. Så høyrest det ut som at naboen held på å slå ihjel kona så er det viktig å få fram den detaljen og ikkje berre melde frå om at du opplever plagsom støy frå naboen. 2 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Ring og si det er noen fra syria her med svære sekker. Når de kommer, så si hæ? Jeg sa det er noen på syre her, best dere kommer å sjekker. Funker vel litt dårlig å gjøre det hver gang, spesielt siden de har lydopptak av alle nødsamtaler ^^ Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Politiet er som oftest bare der når du har kjørt 6-7 km/t for fort på en tom motorvei. Da er de i full sving! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Politiet har kun de ressursene de har, og kan ikke trylle frem nye etter behov. Disse eksemplene er ikke alvorlige i seg selv, og det er da ikke utenkelig at de har prioritert andre hendelser i stede for. Dersom dette er ett problem for arbeidsplassen din så høres det ut som om det er behov for vektere som kan ta seg av disse sakene. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 3. august 2014 Forfatter Del Skrevet 3. august 2014 Ringer du 02800 eller 112? Min erfaring er at man må ringe 112, selv om det ikke er en direkte nødssituasjon. Jeg ringer 112. Jobber du i Oslo? Tidvis, ja. Jobben min foregår på mange steder mellom Halden, Skien og Lillehammer. Problemet med å overdrive er jo at politiet då ikkje har eit godt grunnlag til å vurdere kva hendelser som skal prioriterast. At politiet bruker lang tid på å komme fram er ikkje fordi dei ikkje vil komme, men fordi dei må prioritere andre ting som er viktigare før dei kan ta det som du ringte inn om. Jeg håper det er tilfelle, men samtidig ser jeg av og til politibiler stå parkert ikke langt borte eller at de kjører eller tusler forbi tidligere eller senere den samme vakta, uten at de ser ut som de har det minste hastverk. De gir også alltid faen i trafikanter som bryter skilting selv om de står der og ser selv. Så jeg har av og til mine tvil. I tilfellet der de ikke kunne komme fordi det var vaktbytte, høres det mest ut som noen bare ikke ville reise hjem et sekund senere enn nødvendig. Selvsagt oppstår flere hendelser på en gang og kommer ikke i en jevn strøm, men er de virkelig like opptatt hele uka? Forøvrig så er det nok også viktig å gi så gode opplysningar som mulig når ein ringer inn ei nødmelding. Om du ringer politiet og melder om husbråk så vil nok politiets prioriteringer variere etter kva du opplyser om. Husbråk kan være alt frå feststøy til alvorlige voldshendelser. Så høyrest det ut som at naboen held på å slå ihjel kona så er det viktig å få fram den detaljen og ikkje berre melde frå om at du opplever plagsom støy frå naboen. Jeg forsøker alltid å gi gode opplysninger og personen i den andre enden av røret spør om de detaljene jeg ikke har gitt. Så de har alltid et godt bilde av hva som er problemet. Politiet har kun de ressursene de har, og kan ikke trylle frem nye etter behov. Nei, det er det vel ingen som tror? Dersom dette er ett problem for arbeidsplassen din så høres det ut som om det er behov for vektere som kan ta seg av disse sakene. Som nevnt foregår jobben min på mange forskjellige steder. Arbeidstiden er nesten hele døgnet hele uka. Av og til har vi vektere som vi kan tilkalle ved behov, men som oftest ikke. Og hvis politiet vet at det finnes vektere i nærheten, kommer de i hvert fall ikke. Arbeidsgiveren min får selvsagt rapprt om alvorlige hendelser, men de oppstår vel ikke ofte nok til at de gidder å ansette flere vektere. Og det forstår jeg, for jeg opplever det ikke ofte, selv om det blir noen i løpet av en sommer. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Ringer du 02800 eller 112? Min erfaring er at man må ringe 112, selv om det ikke er en direkte nødssituasjon. Jeg ringer 112. Jobber du i Oslo? Tidvis, ja. Jobben min foregår på mange steder mellom Halden, Skien og Lillehammer. Problemet med å overdrive er jo at politiet då ikkje har eit godt grunnlag til å vurdere kva hendelser som skal prioriterast. At politiet bruker lang tid på å komme fram er ikkje fordi dei ikkje vil komme, men fordi dei må prioritere andre ting som er viktigare før dei kan ta det som du ringte inn om. Jeg håper det er tilfelle, men samtidig ser jeg av og til politibiler stå parkert ikke langt borte eller at de kjører eller tusler forbi tidligere eller senere den samme vakta, uten at de ser ut som de har det minste hastverk. De gir også alltid faen i trafikanter som bryter skilting selv om de står der og ser selv. Så jeg har av og til mine tvil. I tilfellet der de ikke kunne komme fordi det var vaktbytte, høres det mest ut som noen bare ikke ville reise hjem et sekund senere enn nødvendig. Selvsagt oppstår flere hendelser på en gang og kommer ikke i en jevn strøm, men er de virkelig like opptatt hele uka? Forøvrig så er det nok også viktig å gi så gode opplysningar som mulig når ein ringer inn ei nødmelding. Om du ringer politiet og melder om husbråk så vil nok politiets prioriteringer variere etter kva du opplyser om. Husbråk kan være alt frå feststøy til alvorlige voldshendelser. Så høyrest det ut som at naboen held på å slå ihjel kona så er det viktig å få fram den detaljen og ikkje berre melde frå om at du opplever plagsom støy frå naboen. Jeg forsøker alltid å gi gode opplysninger og personen i den andre enden av røret spør om de detaljene jeg ikke har gitt. Så de har alltid et godt bilde av hva som er problemet. Politiet har kun de ressursene de har, og kan ikke trylle frem nye etter behov. Nei, det er det vel ingen som tror? Dersom dette er ett problem for arbeidsplassen din så høres det ut som om det er behov for vektere som kan ta seg av disse sakene. Som nevnt foregår jobben min på mange forskjellige steder. Arbeidstiden er nesten hele døgnet hele uka. Av og til har vi vektere som vi kan tilkalle ved behov, men som oftest ikke. Og hvis politiet vet at det finnes vektere i nærheten, kommer de i hvert fall ikke. Arbeidsgiveren min får selvsagt rapprt om alvorlige hendelser, men de oppstår vel ikke ofte nok til at de gidder å ansette flere vektere. Og det forstår jeg, for jeg opplever det ikke ofte, selv om det blir noen i løpet av en sommer. Kommenterer uthevet felt: Det er ikke meningen at politiet alltid skal være opptatte og fulle av arbeid når man ser dem fra tid til annen. De har også en grunn for hvorfor de er hvor de er, og det er veldig enkelt for oss å kommentere dems arbeid, men vi har i utgangspunktet ingen grunnlag for å si at de ikke har noe å gjøre, eller jobben dems i det hele tatt. Noen ganger holder de på med oppdrag som er høyt prioritert, og arbeidsmetode kan inkludere at de faktisk må vente underveis i oppdraget. Jeg foreslår du kontakter administrasjonen i gjeldende politidistrikt hvis dette er et vedvarende problem, for å skape en dialog og eventuelt et samarbeid. Det er ikke til å legge skjul på at politiet burde vært bedre bemannet og derfor må politiet prioritere sine ressurser til det som er viktigst til enhver tid. Dette kan politiet best, og hvis man ikke får hjelp av politiet når man spør om det, så er det ganske garantert noen andre som trenger den hjelpen mer. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Jeg jobber som dørvakt på en nattklubb hvor det er lite bråk og ytterst sjeldent behov for politi assistanse og jeg merker at når vi først ringer, så bruker de ofte ganske lang tid på å komme i motsetning til kollegaer som jobber på plasser hvor det er mye bråk. Nå vet jeg ikke hvilken type arbeid du driver med og hvor travel dagene dine er, men dette er mine anbefalinger. Eksempel 1, ville jeg kontaktet ambulanse. AMK-sentralen vil som regel være litt vanskelig, men de kommer når de forstår at verken personen selv eller du har mulighet til å ta vare på personen og han ikke er aggressiv (ved aggressivitet, så vil ambulansen selv kontakte politiet og da kommer de stort sett fort) Eksempel 2, her ville jeg nok prøvd å hjulpet bort denne jenta etter beste evne. Dere kan selvsagt gå etter russerne, men det vil eskalere situasjonen. Eksempel 3, ta fra personen nøkkelen til scooteren. Dette har dere hjemmel i loven til å gjøre da det vil beskytte andre. Er han videre truende, så kan dere vurdere å legge han i bakken. Er dere kommet så langt, så vil politiet prioritere dere mer også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå