AnonymDiskusjon Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Jeg er fra en liten bygd oppe i finnmark og her kan vi drikke rent vann rett fra springen. Nå har jeg lyst å flytte sørover til litt mer siviliserte plasser og søke etter jobb. I den annledning lurer jeg egentlig bare på hvordan drikkevannet i storbyene er. Er vannet i springen drikkelig eller er det vanlig at folk kjøper vann på flasker i f.eks. oslo, stavanger, kristiansand, bergen, trondheim osv.? Er det smak på vannet eller og vannet lunket på det kaldeste? Anonymous poster hash: afa45...2e7 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Vann fra krana er drikkbart i hele landet, bortsett fra evt. enkeltsteder som f.eks små hytteområder med egen vannpumpe uten renseanlegg og lignende uvanlige forhold. Vannet er ganske likt over hele landet, smak og temperatur kan jo variere litt, men det er drikkbart, rent og kaldt over hele landet... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2014 Vann fra krana er drikkbart i hele landet, bortsett fra evt. enkeltsteder som f.eks små hytteområder med egen vannpumpe uten renseanlegg og lignende uvanlige forhold. Vannet er ganske likt over hele landet, smak og temperatur kan jo variere litt, men det er drikkbart, rent og kaldt over hele landet... Det er faktisk naturens eget vann som smaker godt, ved skogsområder i elver osv. Det vannet du har i springen har vært gjennom en prosess med klor, noe som kan ødelegge den klare smaken av vannet. Anonymous poster hash: afa45...2e7 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Jeg bor sånn ca. i Trondheim sentrum, men kan ikke si jeg tenker på det som en storby. Vannet er helt ok i Trondheim. Noen som er vokst opp med veldig bra vann sier de har vanskelig for å drikke det, men det er ikke farlig å gjøre. Det skal sies at jeg er vokst opp med såpass dårlig vann at det først var da jeg flyttet til Trondheim at jeg klarte å drikke vann fra springen. Nå hiver jeg i meg et par liter om dagen. Akkurat i sommer har det vært så høye temperaturer at jeg har fylt en karaffel og satt den i kjøleskapet, men vanligvis er temperaturen grei. Angående smak, så kan det vel tenkes at man kan fange opp noe om man er godt trent eller bare er veldig overfølsom, men det er ikke tilsatt sjokoladesmak nei. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 (endret) Det er faktisk naturens eget vann som smaker godt, ved skogsområder i elver osv. Det vannet du har i springen har vært gjennom en prosess med klor, noe som kan ødelegge den klare smaken av vannet. Anonymous poster hash: afa45...2e7 Ja, så? Vann fra springen er fortsatt drikkbart selv om det finnes bedre vann... Endret 26. juli 2014 av aklla Lenke til kommentar
Sectoid Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Oslo får drikkevann ifra to forskjellige kilder. Begge smaker forsåvidt bra. Usmak på vann kommer som regel på grunn av rustne rør og kraner eller organisk materiale som finner seg vei ut i vannet når det regner f.eks, men dette er også helt harmløst pga. måten vannet behandles.Og ja, vannet er kaldt, selv nå etter flere dager med 30-35 grader.... heldigvis Lenke til kommentar
Sectoid Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 "Naturens eget vann" er ofte fullt av mikrober, blandt annet parasitter, fordi dyr som drikker lengre opp elven også driter der. Den gode smaken kan like godt være smaken av elgbæsj Jeg drikker heller vann ifra tappen som er bestrålt og ørlite grann kloret og filtrert 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 (endret) Hehe, spørsmål om du kan drikke vannet her i sør faktisk. Du skal ikke langt bort fra byene før du finner usiviliserte steder, bekker og rent vann sørover i Norge altså. Og i motsetning til oppe i Nord, så holder renseanleggene vesentlig høyere standard (ja, hvor mine besteforeldre bor i vesterålen er det lokale vannet mer eller mindre ikke renset overhode). Uansett. Synes nå vannet i Trondheim, vannet på østlandet, og vannet i de friske fjellbekkene oppe i Nordnoge smaker omtrent like godt. Det er i hvert fall ikke langt i fra. Er ikke før du kommer ut av landet at ting virkelig smaker dritt. F.eks grunnvann i Danmark er svært langt nede på lista . Men nei, vannet tilsettes ikke klor. Man bruker UV-lys i dagens moderne samfunn, og med mindre strømfall eller tilsvarende feil ved anlegget gjør at man må klore litt, så er dette uansett minimalt. Hele prosessen i detalj står beskrevet her for Oslo sitt drikkevann: http://www.vann-og-avlopsetaten.oslo.kommune.no/vannet_vart/drikkevann/vannbehandlingsanlegg/behandlingsprosessen/ Edit: Og det er vel strengt talt på østlandet at både Imsdal og farris tapper vannet sitt også. (nord og sør på østlandet) Endret 26. juli 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Større byer har stort sett eget vannrensingsannlegg, så vannet er bedre her enn i bygdenorge. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Spredernettet betyr nok mest, i tillegg til rensemetode. Husker før når det var klorbehandlet der jeg bodde, da motsatte svelgerefleksen min klorvann. Det forsvant etter at rensingen ble endret til UV og ozon. Du har vel større mulighet til å få skadelig vann uten klor hvis spredernettet er dårlig. Det sies at du kan få opptil 1% kloakk iblandet ferskvannet før man merker det. En av de alvorlige tilfellene var når kloakk med giardia-parasitten blandet seg med ferskvann i Bergen og gjorde flere syke. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Men nei, vannet tilsettes ikke klor. Man bruker UV-lys i dagens moderne samfunn, og med mindre strømfall eller tilsvarende feil ved anlegget gjør at man må klore litt, så er dette uansett minimalt.I syden smaker det klor av vannet. Er det innbildning? I Norge har jeg aldri smakt klor. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Jeg synes at vannet rundt om på østlandet er betydelig mye verre enn det er der jeg bor. Det spørs nok litt på hva du er vant med, men det er ikke farlig å drikke det Lenke til kommentar
War Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Danmark var udrikkelig. I russland også. USA er det værste jeg har smakt, det er det mer klor en vann. Kan ikke bestille brus ute heller og butikkbrus bruker også klorvann så man smaker det i produktene. 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 (endret) Men nei, vannet tilsettes ikke klor. Man bruker UV-lys i dagens moderne samfunn, og med mindre strømfall eller tilsvarende feil ved anlegget gjør at man må klore litt, så er dette uansett minimalt.I syden smaker det klor av vannet. Er det innbildning? I Norge har jeg aldri smakt klor. ? Joda, TS skal sørover i landet, og det er også varmt nok til at man kunne tatt det for å være syden. Men jeg tviler på at TS snakker om syden. For jeg snakker i hvert fall ikke om det. Jeg siterte og skrev om forholdene i Oslo. ^^ Ikke hvordan det er i resten av den usiviliserte verden. Danmark var udrikkelig. I russland også. USA er det værste jeg har smakt, det er det mer klor en vann. Kan ikke bestille brus ute heller og butikkbrus bruker også klorvann så man smaker det i produktene. Jepp! Husker godt at dette var et av de større problemene når jeg var i danmark (familie der), og jeg hovedsakelig bare likte vann (5-13 år). I følge dem selv så var det ikke pga klor (mulig det var før, får mener da at det var klor-aktig?), men mye kalk fra berggrunnen. Atså ganske hardt vann. Russland og USA har jeg ikke prøvd. Er det virkelig SÅ dårlig altså? Hvor i USA var dette? (antar det også . en del lokale forskjeller?)- Endret 26. juli 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Samara Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Jeg kjenner godt forskjell fra by til by, og ofte fra sted til sted innad by også (selv om de er nære hverandre kan steder ta vann fra forskjellige drikkekilder). Det jeg har vokst opp med er definitivt best av de jeg har smakt (foruten kaldt fjellvann på tur), men dette kan selvfølgelig være en subjektiv innbilning. I Oslo smaker det overraskende godt, mens i f.eks Tønsberg reagerer jeg litt på smaken. Det er likevel tusenvis ganger bedre enn vannet du får i springen i England, det drikkes kun i nødstilfeller for mitt vedkommende. Vannet i Danmark husker jeg ikke som udrikkelig, i alle fall ikke der vi bodde hos kjentfolk i sør i fjor. I Køben drakk jeg aldri vann fra springen. I USA kjøpte vi kun flaskevann (som smaker helt greit), og det samme har vi gjort stort sett alle andre plasser utenfor Norden. Det har litt med mineraler, og hva vår kropp er vant til også, i tillegg til at andre steder i verden ikke nødvendigvis har like gode renseanlegg, spredernett og regler for dette. Du skal definitivt ikke være redd for vannet i Norge, ts! Og skulle det ikke være kaldt nok for deg, så sett en karaffel med vann i kjøleskapet Så Oslo hadde en kampanje gående i alle fall på t-banen nå på forsommeren, om at springvannet der var så bra at de kunne tappet det på flaske og solgt det. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Vannet på hytta smaker forferdelig, og det er ofte oppslag om at det må kokes. Lenke til kommentar
War Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Russland og USA har jeg ikke prøvd. Er det virkelig SÅ dårlig altså? Hvor i USA var dette? (antar det også . en del lokale forskjeller?)- USA er helt katastrofe, det er faktisk sånn at jeg velger å ikke kjøpe brus. Og slik trur de at brus skal smake. Smaker som man drikker rett fra pirbadet i trondheim. LA var ille, San Francisco også. Samme i hellas (kos) Egentlig vil jeg tørre å påstå at norge har det beste vannet i verden. Dvs før noen reisetroll kommer med new zealands krystallvan-opplegg. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2014 Vannet på hytta smaker forferdelig, og det er ofte oppslag om at det må kokes. Nordnorsk fjellvann er det beste vannet man kan drikke. Søringer er så vandt med vann som smaker dritt. Hvis man henter noe gammalt myrvann i sørnorge så ville jeg også ha kokt det. Anonymous poster hash: afa45...2e7 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Litt om drikkevann: Klor: Tilsettes mange steder i generøse doser, hvor mye du får i glasset avhenger av ledningsnettet. Gode nye og rene rør slipper all kloren frem til forbruker. I lange skittne og gamle rør (typisk norske by-rør) vil organisk materiale, rust og sjit gjøre at det er lite klor igjen hos forbruker. Dette er en typisk årsak til at "vannet til naboen er mye vondere enn mitt" selv om begge får fra samme kilde. Mineraler/salter: mye rart fra berggrunnen løses i vann. I noen områder (f.eks Frankrike, England, Whales, Danmark, Midt-Norge) er det mye/bare kalkstein i grunnen, det gir både smak og andre effekter (såpe skummer ikke, kalkbelegg i rør etc) Humus/jord/myr: Noen steder er det mye organisk materiale i vannet. Med god rensing er dette helt ufarlig men gir vannet en helt egen smak som mange liker (Oslo-vann og Trondheimvann har denne smaken) Temperatur: Hvor vannet hentes og hvor varmt det er i bakken der rørene går bestemmer. Norsk vann hentes ofte i dype innsjøer (60m++) og pga frost om vinteren legger vi rørene dypt. Norsk vann er stort sett spesialt godt fordi: Vi er heldige med berggrunn og løsmasse, vi har relativt gode renseanlegg så vi bruker lite klor, vi har kaldt vann og de forurensningene vannet har (jord) er av denn sorten som smaker bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå