Leo_ Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Hei folkens, forsøker å hjelpe ei venninne som sliter litt med Elkjøp. Hun har en mobiltelefon som er innenfor reklamasjonstiden som ikke fungerer som den skal. Hun har noe kjennskap til rettighetene sine, men Elkjøp gjemmer seg bak at de ved tidligere rep.forsøk ikke har funnet feil og anser det da ikke som rep.forsøk. Nå har hun fått igjen mobilen sin for tredje gang (Samsung S4 mener jeg) med beskjed om ikke å legge inn apper på den (??).Jeg har forsøkt å snoke litt, men gikk litt på grunn her, så det jeg håper på her er at noen kan fortelle meg hvilke konkrete bestemmelser som er gjeldende her slik at det faktisk kan gå an å ta utskrift og klaske i bordet med. Synes det er litt synd at snella skal være nødt til å være kasteball her. Jeg TROR hun nå kan kreve heving av kjøp, men vil helst ha utvetydig ryggdekning når jeg skal uttale meg. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 (endret) Hvis hun har fått beskjed om å ikke legge inn apper, så kan det tyde på at feilen er på bakgrunn av en av disse og at de vil hun skal prøve mobiltelefonen uten apper en periode for å se om feilen da oppstår på nytt. Jeg kan ikke tenke meg at de mener at hun ikke skal legge inn apper igjen noen gang. Hvis feilen er på bakgrunn av en eller få enkelt-apper som installeres av henne, så er det en softwarefeil som ikke dekkes av garanti eller reklamasjon. Hvis feilen oppstår på tross av at ingen apper er installert, så er det en feil med enten telefonen eller dens innebygde software, og da dekkes det av garanti eller reklamasjon. I sistnevnte tilfelle så har butikken kun to forsøk på å rette feilen, selv om de ikke skulle se feilen ved test. Tredje gang samme feil kvalifiserer til heving av kjøp, men de kan fortsatt sende den inn for å få konstatert feil. Problemet oppstår om verkstedet fortsatt ikke finner feilen. Derfor kan det være en fordel å enten skrive en detaljert forklaring på hvordan feilen oppstår, eventuelt filme selve feilen og sende med som en videofil. § 30.Gjennomføring av avhjelp (...) Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_6#KAPITTEL_6 Endret 26. juli 2014 av Molekylet 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2014 Takker, hadde sett meg helt blind, men da jeg ble leda rett til kapittel 6 falt alt på plass.Jeg er ikke helt sikker på hva som feiler telefonen, men etter det hun forteller har de ikke gjort noe med telefonen når de har hatt den inne. Blir det heving av kjøpet kommer hun neppe til å handle hos Elkjøp igjen siden hun er såpass missfornøyd med hjelpen hun har fått og antageligvis går hun fra Android til Apple. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå