Kiiips Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Hei. Jeg vurderer å begynne med kalium kostilskudd om kvelden. Jeg tror at jeg har lest et eller annet sted at dette ikke anbefalles fordi det kan være farlig for hjertet, men nå finner jeg ikke igjen den linken som sier at det er farlig. Noen her som har peiling på dette? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Hvorfor vurderer du det? Alt man tar "for mye" av har negativ effekt på kroppen, så hvis du dekker behovet gjennom vanlig mat så tar du ikke tilskudd... Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 (endret) Anbefalt inntak av kalium er satt til 3,5 g/dag for menn og 3,1 g/dag for kvinner. Grunnlaget for dette er forskning som viser at kalium har en gunstig effekt på blodtrykk og kan forebygge slag. Oppgavene til kalium er blant annet å opprettholde normal væske- og syre-base balanse, i tillegg til å regulere membranpotensial i cellene og dermed nerve- og muskelfunksjon. Hypokalemi og hyperkalemi er potensielt dødelige og derfor er konsentrasjonen av dette ionet nøye regulert. Kaliummangel gjennom et lavt inntak ifra kosten er relativt sjeldent men faktorer som kan påvirke kan eks være økt tap fra nyre og tarm, langvarig diare, oppkast eller ved bruk av vanndrivende og/eller lakserende medikamenter. Nordiske kostundersøkelser viser at snittet ligger på 2-3 g kalium per dag. (+/-) og om du tror at du ligger under så vil det først og fremst være aktuelt via mat. Frukt og generelt grønt inneholder dette så her vil jeg anbefale å få dette dekt via kosten. Har du en eller annen sykdom som påvirker metabolismen rundt dette så skal dette gjøres i samråd med fastlegen. Endret 26. juli 2014 av Dukien Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Du bør ikke tulle for mye med kalium. Husker jeg leste en artikkel om en dame som ble satt på høy dose av kalium og hun endte opp på sykehus på akutten med alvorlige komplikasjoner. Et par tabletter med antisalt (kalium og magnesium) fra helsekosten burde vel gå bra for de fleste, men som Dukien er inne på er det også verdt vurdere kostholdet sitt. Mange får i seg ganske høye doser av salt. Lenke til kommentar
Kiiips Skrevet 26. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2014 Hva er maks dagsdose som man bør ta av kalium før det blir farlig? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 For kaliumsitrat er det totalt 2,4 gram fordelt på 1,2 gram dose for morgen og kveld iht. Axellus. Men slike tall er alltid veiledende og ikke noe fasit, men trygt nok for de fleste. Lytt alltid til kroppen og ikke start med høyeste dose. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå