:utakt Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Jeg vurderer å bytte ut disken i laptopen min med en SSD. Egentlig ikke noe stort behov, men jeg har hørt det er raskere og gir bedre brukeropplevelse, så hvorfor ikke..? Noen skikkelige nybegynnerspørsmål i den anledning, som jeg håper noen kan svare meg på..: * Når jeg setter inn en helt tom SSD i maskinen og starter opp, fungerer fremdeles optisk drev, tastatur, skjerm og musplate? Alt av drivere osv. ligger vel på disken jeg tar ut..? Jeg tenkte å bruke gjenopprettingsplatene mine til å installere Windows på nytt, men hvis DVD-stasjonen plutselig ikke funker eller skjermen forblir svart har jeg et problem! * Hvis ingenting funker før diverse filer er lagt inn på ny disk - hvordan er i tilfelle fremgangsmåten..? * Apropos gjenoppretting - det spiller ingen rolle at den nye disken har mindre kapasitet enn den jeg bytter ut? Platene funker likevel? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 (endret) Hva slags gjennopprettingsplater snakker vi om her? Er det en orginal Windows DVD eller er det noe du har laget selv på den gamle installasjonen din? Hvis det er en klone av din gamle HDD må du passe på dette du nevner med plass. Ofte vil en HDD være betraketlig større enn en SSD, og du kan dermed ikke umiddelbart overføre all data fra HDD til SSD. For å svare på spørsmålene dine så vil skjerm og optisk drev fungere selv om du setter inn en tom/ny SSD. Det er ikke sikkert pekeplaten din fungerer, men denne trenger du strengt tatt ikke under installasjon. Tastaturet er tilstrekkelig men du kan alltids plugge inn en ekstern mus hvis pekeplaten ikke fungerer, og du ønsker å bruke en mus under windowsinstallasjon. Du må så boote fra optisk drev når du har en installasjons-DVD i drevet ditt. Du kan enten endre instillinger i BIOS for å oppnå dette, alternativt kan du spamme F8 mens du starter maskinen. Dette burde få opp en liste over boot options. Det enkleste er kanskje å sette primær bootmedia til SSD og sekundær til optisk drev i BIOS. Da burde installasjonen starte fra optisk drev ved førstegangs-oppstart etter at du har satt inn SSD'n, får så å automatisk gå over på SSD etter at installasjonsprosessen har kopiert filene til SSD (windowsinstallasjonen restarter maskinen din noen ganger under prosessen..). Poenget mitt her er altså at hvis du setter optisk drev som primær boot media, vil installasjonen bare loope Etter installasjonen av windows må du først komme deg på nett. Veldig ofte må drivere til nettverkskort installeres manuelt, altså last ned denne driveren på forhånd og legg den på en USB minnepinne f.eks. Etter at du er på nett kan du la windows installere det meste av drivere for deg, men du kan også ta en titt på produsentens hjemmeside (for din laptop) og laste ned drivere derfra. SSD i en laptop er den desidert beste oppgraderingen du kan gjøre, så jeg vil anbefale det sterkt. Du kan jo bare montere inn SSD'n og forsøke å boote fra platen din. Hvis det ikke fungerer kan du sette tilbake den gamle HDD'n mens du legger en ny plan Det finnes også kloningsprosesser, altså hvor du kloner den gamle HDD'n til den nye SSD'n. Personlig anbefaler jeg clean install fra Windows DVD. Endret 26. juli 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Her er en howto med migrasjon (acronis). http://www.cnet.com/how-to/migrating-to-ssd-get-yourself-a-new-computer-without-getting-one/ SSD'n må være større enn harddiskens totale "brukte" data. Eks har du 280GB i bruk på en 750GB HDD i laptoppen får du problemer med SSD som er mindre enn 500GB. Da må du få fjernet noe data først slik at brukt plass kommer til ca 20GB mindre enn SSD'ens totale plass. F.eks bytte til en 250GB SSD - data ibruk pa harddisken din bør ikke overskride ca 230GB. Hvis du har en laptop med oem recoverypartisjon (fabrikk oppsett av produsent med Windows OS) kan det og være smart å klone alt med resize av operativ/data partisjoner. Da kan du få med deg recovery til ny disk. Det er mange som påberoper seg å gjøre kloning riktig men ikke alle som kloner uuid på volumer og disker til identiske på måldisk. Acronis , Paragon er noen anerkjente software produsenter som er trygge slikt sett. Som Kyrre og sier er det ikke nok detaljer i innlegget ditt til å komme med noen detaljerte svar/howto's. Dessuten er det flere veier til rom. Slik at du vil kunne få flere svar med forskjellige måter å få din Windows etablert igjen på en ny ssd. Det spørs på forumbrukernes egne preferanser og erfaringer. Mine råd er 'farget' av Paragon group da jeg "vet" og har erfart selv at det gjør jobben problemfritt og ikke minst veldig enkelt. Når man kjøper et stykke software for å gjøre oppgaver og er kjempefornøyd gidder man ikke prøve noe annet. Windows systemavbilding og restore kan også brukes med ulik størrelse av kilde og måldisk (går på brukt plass totalt). Gjøre via et tredje lagringsmedium DVD/usbdrive og en boot usb/DVD itilleggbntil backupmediet ved restore. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 26. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2014 Takk for innspill! Kanskje nyttig informasjon: maskinen er en Asus U46SV. For å ta dette med gjenoppretting. Det fulgte ikke med noen plater da jeg kjøpte maskinen, og såvidt jeg kan se er det heller ingen egen partisjon med recovery på harddisken. Derimot fulgte det med et recovery-verktøy fra Asus som jeg kjørte umiddelbart etter å ha fått maskinen opp å gå første gangen. Mulig det kom noe beskjed om det på skjermen, det husker jeg ikke lenger, men jeg har hvertfall totalt tre plater som utgjør fabrikkinnstillinger. Jeg har testet dem en gang også, det fungerte som bare det. Harddisken i dag er 500 GB, delt i to partisjoner og jeg bruker i alt ca. 90 GB. Tenkte å kjøpe en 250 GB SSD, det tror jeg bør holde i massevis til mitt bruk. Godt tips med å finne drivere på forhånd. Dette med kloning ser jo litt interessant ut, men samtidig så er det ingenting på maskinen jeg ikke kan miste. Jeg tar backup av det lille som trengs. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Bare skru ut orginaldisken sett inn SSD for deretter å boote dvd recovery platene da. Hensikten med recoveryplater er jo at en hdd ryker og må byttes.Så får man satse på at størrelses forskjell ikke er noe issue. Jeg tror det går greit. Men til info så er det et veeeldig godt kjøp for tiden med crucial mx100. Og 512GB mx100 er rimelig. http://www.prisjakt.no/product.php?p=2683849 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 23. august 2014 Forfatter Del Skrevet 23. august 2014 (endret) Da har jeg endelig fått somlet meg til å få ordnet dette. Det gikk som bare det, byttet harddisk, satte inn recoveryplatene og alt fungerte på første forsøk. Største tålmodighetsprøven var ca. 180 Windowsoppdateringer... Utrolig digg å ha en bortimot lydløs og lynkjapp pc! Takk for hjelpen til dere over her. Endret 23. august 2014 av :utakt Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Er de nevnte programvarene gratis? Er kloning med alle partisjoner den anbefalte måten å gjøre det på, på en ny pc? Ikke en clean install? Har nettopp kjøpt ny laptop til mine foreldre, og skal bytte ut hdden med ssd. Regner med det kun er recoverypartisjon på den, og ikke noe recoveryplater som det var i gamle dager. Går det vanligvis an å gjøre en clean install fra en windows-plate? Eller går det kun an å få installert windows fra recoverypartisjonen? Følger ikke bloatware vanligvis med fra recoveryen? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Er de nevnte programvarene gratis? Er kloning med alle partisjoner den anbefalte måten å gjøre det på, på en ny pc? Ikke en clean install? Har nettopp kjøpt ny laptop til mine foreldre, og skal bytte ut hdden med ssd. Regner med det kun er recoverypartisjon på den, og ikke noe recoveryplater som det var i gamle dager. Går det vanligvis an å gjøre en clean install fra en windows-plate? Eller går det kun an å få installert windows fra recoverypartisjonen? Følger ikke bloatware vanligvis med fra recoveryen? Du lager recovery/factory restore media selv på usb media og evt dvd plater om du har dvd brenner.Windows 8.0/8.1 er litt spesielt med oem lisens key så det er ikke bare å gjøre en cleqn install og få aktivert nei. Så har laptop oem produsenter en hel del tilpassede drivere til både knapper , fn taster, strømstyring, grafikk , webcam, card-readers , osv. Kortest til brukt er os migrasjon til ny ssd satt i et usb closure eller adapter. Så tar du vare på originalldisken med intakt factory recovery partisjon tilfelle det trengs gjenoppretting seinere (legger den i skuffen e.l) Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 (endret) Jeg installerte acronis på en annen pc og koblet gammel disk og ny disk via usb. Begge dukker opp som de skal, såvidt jeg kan skjønne. Jeg får valgt source disk, men når jeg skal velge destination så er alle diskene grået ut. Jeg får ikke velge destination. Jeg gjør et google-søk på dette problemet og ser at det anbefales å lage en bootbar dings med acronis på, og koble den nye disken til internt der den skal være, og koble den gamle til via usb. Jeg lager denne bootbare saken, og den funker fint å boote fra på en eldre maskin. Men på den nye maskinen vil den ikke boote fra den. Jeg får bare beskjed om at harddisken mangler operativsystem. Hvorfor funker aldri slike guider? Oppdatering: Fikk det til å funke med bootbar sak laget med en nyere versjon av acronis. Så clonet den med den nye disken internt og den gamle koblet til via usb. Da er det såvidt jeg kan skjønne meningen at recovery-partisjon også blir med, slik at den nye disken skal funke identisk med den gamle. Er det riktig eller tar jeg feil der? Jeg tenker da på om recovery-partisjonen vil fungere som på orginaldisken? En annen ting. Jeg husker ikke hvordan det så ut med orginaldisken, men nå får jeg opp recovery-partisjonen som "D:" i windows. Og windows maser om at den er full og må kjøres clean up på. Det føles ikke helt riktig. Tips til hva jeg kan gjøre med det? Ihvertfall for å få vekk den masingen om at den er full? Endret 30. august 2014 av bo1e Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå