Gå til innhold

Problem med å lage film i Pinnacle Studio HD

Anbefalte innlegg

Har du opplevd å være så frustrert at du kunne gått amok på PC'n og knust alt av materielle eiendeler innen en viss rekkevidde?

Det er i alle fall slik jeg føler det nå. Jeg har brukt masse timer på å lage en film i Pinnacle Studio HD 15, og har fått den mer eller mindre akkurat slik jeg vil. Men når jeg skal lage prosjektet som en fil, oppstår problemet. Programmet begynner å rendre og holder på i et par minutter, før følgende feilmelding dukker opp: Eksportfeil (rendrefeil) og masse tall.

Jeg klarte å besinne meg, så det var ikke noen materielle eiendeler som gikk tapt, men noe så irriterende! Er det noen som har noen løsning for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er varmt her ja, men synes det er litt merkelig om det er grunnen. Det er ikke et så komplisert prosjekt jeg har laget nå. Det består av noen korte videoklipp, noen stillbilder, enkle overganger og tekst. Til sammen på ca 20 minutter. Har laget tilsvarende prosjekter på over en time før...

Lenke til kommentar

Pinnacle har sine nykker. Har ikke vert bort i No. 15, men en rekke andre versjoner og sitter selv på siste versjon 17.6.

Har lært meg følgende og i rekkefølge:

1. Trim alltid med barberbladet på timeline.
  2. Bruk evt. speed funskjon. Rendre ferdig.
  3. Bruk effekter
  4. Legg på overganger

Dersom du roter for mye og utenom overnevtn rekkefølge, så kan problemer oppstå når klipp skal eksporteres.

Miksing av ulike råfiler og filformater fra ulike kilder kan også gi krøll. Dette løser du ved å rendre ett og et klipp og så lage et nytt prosjekt der du syr alt sammen. Dette løser også feil på filer som kan skyldes filflytting frem og tilbake på harddisker fra Linux og Windows osv og feil på minnekort.

Redigering av videofiler er ganske avansert og det er ikke alle utfordinger Pinnacle klarer å å skjule under sitt grafiske GUI. Derfor må du lære deg å gre katten med hårene og ikke kaste snusboksen i skjermen.

Lenke til kommentar

Ok, takk for raske innspill. Får prøve å åpne pc'n når jeg kommer hjem igjen. Er på jobb i 3 timer til, så får ikke prøvd noe med en gang.

LuskeLudvig: jeg har også gjort meg noen erfaringer med hvilken rekkefølge ting bør gjøres i, og har holdt meg strengt til dette. Men burde jeg oppgradere programversjon? Bruker versjon 17 like lang tid på å rendre? Mener jeg har lest at den er raskere... Eller er det noe annet program som kan anbefales som gjør jobben omtrent på samme måte, uten å koste skjorta?

Lenke til kommentar

Nå har jeg forsøkt meg på å støvsuge bort støvet som var i maskinen. Selv om det ikke var så veldig mye støv der, var det bra å få det bort. Det hjalp imidlertid ikke på problemet jeg har hatt i forbindelse med å lagre prosjektet mitt som en filmfil. Jeg prøvde så å dele klippet i to, for så å "sy" det sammen til slutt - og det fungerte! Fra å være så frustrert at jeg nær kunne ha ødelagt både PC og andre gjenstander, føler jeg meg utrolig lettet og fornøyd nå! Så tusen takk for all god hjelp dere har gitt meg, er evig takknemlig! Jeg kommer til å sove godt i natt! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...