Gå til innhold

gammel skjerm booter ikke opp


inzyr

Anbefalte innlegg

jeg kjøpte meg en gammel skjerm som er fra fra 1997 tror jeg.

problemet jeg har er at når jeg slår på pc og skjermen så bytter skjermens led farge fra oransje til grønt , men skjermen starter ikke, den er mørk (den er ikke lys, altså på, men uten bilde, den er helt mørk) selv om lyset indikere at skjemen er på. den lager et forferdelig pipelyd i noen sekunder når den starter, men så gir den seg. etter at jeg har røska i kabelen i noen minutter starter skjermen (skjermen starter ikke hvis ikke jeg røsker noen minutter i kabelen) det er aldrig samme sted jeg må røske i kabelen for at den skal virke og kabelen sitter godt både i pc og i skjermen (kabelen kan ikke skiftes ut siden den er støpt in i skjermen).

jeg trenger virkelig denne skjermen, men vet ikke hva problemt kan være.

hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er det virkelig ingen som kan hjelpe meg med dette?

det er ganske irriterendes å måtte røske i kabelen før jeg kan arbeide med pc

Kan være du har for høy oppløsning. Så start i sikkermodus å prøv om det løser problemet ditt.

Min dårlige 19" skjerm måtte eg gjøre det etter ett par år's bruk. Så eg går med planer om en nye LCD 21", skal ikke spare på pengene denne gangen nei :mrgreen:

 

Kan og være kabelen som er dårlig, kan og være kontakten som er dårlig?

Lenke til kommentar

så lenge du må "røske" i kabelen ville jeg tatt av "baken på skjermen" og sjekket (fortutsetter at du har litt peil da :p: ) om skjermen er mye brukt og slitt er det bare å kaste.. men omvendt ville jeg ringt å sjekka med f.eks infocare hva de skal ha for å montere ny signalkabel. om det er et kvalitetsmerke (eizo, nokia, sony, panasonic etc..) kan det lønne seg å reparere :nice:

 

sånn som du beskriver problemet er det nok brudd på kabelen eller i loddefestet på "hovedkortet" inni skjermen..

 

mer er det ikke jeg kan gjøre for deg her og nå, foruten å si: ring infocare eller et radio/tv verksted :)

Lenke til kommentar

til nå har jeg funnet at det ikke er oppløsningen,

skjermen og kabelen ser utrolig bra ut (ikke noe skader)

hvis jeg holder kabelen litt høyt oppe så er sjansen for at den virker større

det har også skjedd en gang (bare en gange) at skjermen begynte å fade out mens jeg arbeidet helt til den ble helt svart og jeg måtte røske i kabelen for å få den igjen

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vell nå døde skjermen helt. Jeg fant ut at hvis jeg slo litt i skjermen så ville den starte, men jeg tror jeg slo for hardt en gange og nå starter den ikke opp uansett hva jeg gjør (lyset som viser om skjermen er på eller i standby modus fungerer forsatt, det er bare bilde som ikke kommer)

 

Hva kan jeg gjøre for å fikse den (vil ikke sende den til reparasjon)?

Lenke til kommentar

Mishandling av skjermen vil neppe nytte :roll:, men god feilsøking bør;

1. Bytt først kabel (feilen sitter ofte i overgangen mellom kontakt og kabel - trenger ikke å synes. Det at den gir bilde når den er i en spesiell poisjon er et klasisk tegn på kabelbrudd...

2. Skru opp PCen, ta ut skjermkortet. Kontroller at loddingene ser hele ut (har selv hatt HDer hvor lodding gikk til f... etter et par dager).

3. Ta av bakplata av skjermen og se på loddingen på disse kontaktene.

 

4. Hjelper ingenting av ovenstående så send skjermen til reperasjon (men seriøst.., er det ikke da like greit å kjøpe en ny en?).

Lenke til kommentar

Pipelyden kommer nok fra en liten spole på printplaten bak i skjermen! Når skjermene er nye så er disse spolene beskyttet med en slags gummi/plastikk som

er sprøytet på! Over tid så tørker dette stoffet som er sprøytet på spolene ut og i mangel av dette stoffet så får du den pipelyden! Akkurat dette med pipelyden er lett å fikse for en som har kunnskap med reparering av skjermer! Anbefaler ikke å gjøre dette selv på grunn av at skjermen kan utlade meget høy strøm selv om støpselet er tatt ut!!

 

Har du sjekket utgangen på skjermkortet ditt? Vil nok tro det er der problemet ligger med henhold til at du ikke får bilde under oppstart!?

Lenke til kommentar

Problemet er i skjermen, ikke i skjermkortet (som jeg har sjekket)

Når jeg mener at jeg ikke får noe bilde så mener jeg ikke at skjermen er på, men at den er svart. Det jeg mener er at det ikke er noen forskjell på av og på (den eneste måten jeg ser at skjermen er på er fordi det lille lyset i hjørnet lyser opp når jeg slår den på.

Kan ikke bytte kabel siden den er støpt i skjermen (er det noen mulighet for å gjøre det likevel?)

Har skrudd av bakplata og sett i skjermen og jeg kan ikke see noe galt, men jeg spekulerer at problemet er i dårlig kontakt mellom 2 elementer (kabel, delere i skjermen, jeg vet egentlig ikke hva)

Jeg har prøvd å finne noe som virket løst, men fant ikke

Jeg tror ikke den lyspære (eller hva den nå er) lyser når jeg slår på skjermen, men er ikke sikker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...