granlihei Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 jeg er 16 år og har veldig lyst å ta båtførerprøven så jeg kan bruke en 30-hester vi har i garasjen. problemet er at jeg ikke kan mye (noe egentlig) om sjølivet og regler osv, og vurderer å melde meg på et kurs som er om 2 dager, for å ta lappen på slutten av kurset. tror dere det holder å bare dukke opp, følge med og ta prøven? er det noe jeg burde lese godt på før jeg kommer på kurset? jeg er ikke veldig flink med kompass og kart Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 jeg er 16 år og har veldig lyst å ta båtførerprøven så jeg kan bruke en 30-hester vi har i garasjen. problemet er at jeg ikke kan mye (noe egentlig) om sjølivet og regler osv, og vurderer å melde meg på et kurs som er om 2 dager, for å ta lappen på slutten av kurset. tror dere det holder å bare dukke opp, følge med og ta prøven? er det noe jeg burde lese godt på før jeg kommer på kurset? jeg er ikke veldig flink med kompass og kart Sitter litt i samme båt som deg. Bare jeg er 14, Men kan likevel ta kurset. Kan ikke så mye om Flagg og kart. Men tror bare at det eneste som hjelper er å pugge Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Jeg vil anbefale deg å kjøpe en passende bok som f.eks denne, og så lese gjennom den før du tar kurset. Når du er på kurset noterer du ned hva som blir lagt vekt på, og så leser du på det du er usikker på før prøven. Lenke til kommentar
granlihei Skrevet 26. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2014 jeg sendte en mail til de som holder kurset og de sa at jeg ikke burde kjøpe bok, ettersom de kan ha annet pensum enn det som er i boka Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 (endret) Båtførerprøven er definitivt ikke vanskelig. Målet er ikke å finne elite-båtførere til en farefull jordomseiling, men å lære flest mulig mennesker mest mulig, og gjøre alle til sikre båtførere. Om du gjør en innsats, så består du. Og det vil jeg anbefale alle å gjøre. Ta gjerne VHF-sertifikatet også, og lær deg å bruke maritim VHF-radio. Kan komme godt med når motoren stopper. Endret 26. juli 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Du får noen spørsmål om lanternebruk, trafikkregler, noen få tekniske spørsmål om motor kan dukke opp, knyte/tauspørsmål vil du definitivt få, stolper, og kartbruk vil du få spørsmål om. Kan anbefale deg å ta et kurs, da pugger du ikke bare til at du skal kunne klare prøven, men da lærer du faktisk noe også. Koster rundt 2000kr hvis jeg ikke tar feil Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 (endret) Jeg tok den nylig uten noe særlig forkunnskaper. Betalte ca. 2000 for alt (kurs, prøveavgift og bevis). Vel verdt pengene. Etter kurset var prøven MEGET lett. Brukte ca. 15 min uten noen feil (er ikke noe båtgeni). Skader vel ikke å lese litt i en bok før kurs, men tror du vil klare det helt fint uten. Er vel litt random hvilke spørsmål man får, men det er femti spørsmål. Av temaene jeg kommer på i farten er det: - Generell sikkerhet (bruk av vest, hvordan man skal tre i en nødsituasjon o.l.) - Lese trafikken (vikeplikt, lanterne) - Kunne kjenne igjen opp til fire knuter på en illustrasjon - Enkle oppgaver knyttet sjøkart, som f.eks. lese av en avstand eller hvor lang tid man vil bruke mellom to steder med en gitt hastighet - Betydningen av "stolper" I forkant var kanskje kartlesing det tilsynelatende vanskeligste, men i praksis er det veldig greit. tldr: Ikke noe å være bekymret for. Bare følg med på kurset og les spørsmålene grunding. Endret 26. juli 2014 av Bluebeans Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå