Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen som kan gi meg en real, skikkelig, streit, ogikkealtforvanskelig forklaring på hva Dll filer gjør, og hva de brukes til og lett hvordan man bruker dem........... :p Vet bare sånn at for at exe-fila ikke skal ta alt for mye plass så sprer en stæsjet ut på dll filer...ikke sant???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dll filer ble til da man ikke hadde så store harddisker.

Idéen var at en dll fil kunne inneholde funksjoner som mange program kunne bruke. Da slapp man at flere programmer hadde de samme funksjonene, og sparte dermed plass på harddisken.

Problemet (dll-hell) oppstår når det installeres nye program som bruker en ny versjon av dll fila. Det nye programmet virker, med de eldre programmene som brukte den gamle dll fila kan da få problemer.

Lenke til kommentar

Et typisk eksempel på hva man kan bruke dll-filer til er for å lage 'plug-in'-støtte. Man lager en exe-fil med basis-funksjonalitet, og legger så til dll'er med funksjonalitet etter hva man ønsker seg.

Kanskje det mest kjente eksemplet på dette er WinAmp. Et annet eksempel som man kanskje ikke tenker på så ofte er Delphi og VCL. Pakkene med komponenter som man installerer i delphi er egentlig bare dll'er det også - om de inneholder komponenter eller experts/wizards.

-Vegar

Lenke til kommentar
Er det vanskelig å lage dem?

man støter borti mange problemer ja... sånn som i mitt tilfelle. jeg håper noen kan hjelpe meg på dette. jeg har en form i en dll som er docket in på et panel. jeg sliter litt med å få all funksjonalitet på denne dll-formen. bl.a så vil ikke mouseOver eventen fungere skikkelig, og jeg får også trøbbel når jeg hardkoder inn kolonnestørrelser i en dbgrid. det virker som om formen ikke får oppdatert seg skikkelig, for går jeg tilbake til startsiden i programmet, og deretter kaller dll-formen nok en gang, SÅ er kolonnene i dbgriden justert riktig.

er det noen som har noen glupe dll-forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...