Arve28 Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 Sony A7R virker veldig bra. Men ser man på objektivene så er det ikke veldig mange å velge i. De har en 24-70 men med blender 4 og en 70-200 blender 4 og i fast optikk har de 35 og 55 men uten stabilisator. Hvordan fungerer A fatningen til Sony objektivene på Sony A7R?AF blir vel også treg om man bruker adapter og Canon sine objektiver?Vil også tro det er lite ballanse ved å ha Sony kamera på en Canon 70-200?Hvordan vil dere sammenligne Sony A7R mot Canon 5DmkIII?Må inrømme at jeg er en zoomer. Etter at jeg skaffet meg Tamron 24-70 2.8 og Canon 70-200 2.8LIS II så er disse såpass bra et de faste objektivene ikke blir brukt så ofte fordi 5DmkIII har brukbare isoegenskaper til a jeg ikke trenger gå lengre ned enn 2,8.Men har forelsket med i Sony A6000 med 16-70 ZA objektivet. Dette samme med 35 1.8, 50 1.8, 30 macro og sigma 19 2.8 har blitt mitt ferie/reise sett som er lite og kompakt. (Istedet for 5DmkIII 24-105 med endel faste objektiver).I og med at jeg er så fornøyd med Sony A6000. 11 bilder i sek med god følgefokus, ansiktsfokus og fokuspunkter i hele synsfeltet og vippbar skjerm så er jeg litt nysjerrig på Sony A7R.Hva er deres erfaringer? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 (endret) Men har forelsket med i Sony A6000 med 16-70 ZA objektivet. Dette samme med 35 1.8, 50 1.8, 30 macro og sigma 19 2.8 har blitt mitt ferie/reise sett som er lite og kompakt. (Istedet for 5DmkIII 24-105 med endel faste objektiver). I og med at jeg er så fornøyd med Sony A6000. 11 bilder i sek med god følgefokus, ansiktsfokus og fokuspunkter i hele synsfeltet og vippbar skjerm så er jeg litt nysjerrig på Sony A7R. Etter en lang tråd med prat om blenderekvivalens og implikasjoner så vil jeg bare nevne A6000 trenger et blendertrinn større blenderåpning på objektivene for å holde følge med Sony A7R på lysmengde, støy og dybdeskarphet. Om det er noe å spare på vekt, størrelse eller totalpris må du nesten se nærmere på. A7R er vesentlig mindre og lettere enn 5D mkIII selv om det har like stor sensor. Får du tak i adapter for å bruke Canon-objektiver på A7R, med autofokus? Jeg aner ikke, men tok det for gitt at kombinasjonen gir manuell fokus. A7R har mye større dynamikk på lav ISO enn 5D mkIII, men har du behov for det? Drar du noen ganger kraftig i spakene på eksponering i etterbehandlingen? Hvordan vil dere sammenligne Sony A7R mot Canon 5DmkIII? Når lysten allerede er etablert ville jeg sammenlignet kaldt og rasjonelt for å se om det bare er en forbigående lyst eller om det er reelt behov og rasjonelle grunner for å bytte system. Kald og rasjonell sammenligning med et regnskap for salg av gammelt og kjøp av nytt. Sammenligne spesifikasjoner, sammenligne objektiver med ekvivalent brennvidde, blender etc. Lese tester av objektivene for å se om det de gir reelt bedre oppløsning, mindre CA etc. "Regnskap" på vekt og størrelser. Hvis kjøpelysten består så ville jeg dratt i butikken og kjent på kameraene (vektbalanse, ergonomi etc), lest praktiske erfaringer osv. Overlever kjøpelysten dette også, så er du garantert et særdeles godt og gjennomtenkt kjøp du kan være fornøyd med i årevis. PS. Jeg er av typen som synes grundig research er morro! Endret 26. juli 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 (endret) Hvordan vil dere sammenligne Sony A7R mot Canon 5DmkIII? 5DIII er et meget bra allround kamera som fikser det meste veldig bra. Spesielle fordeler fremfor A7r er seribildefunksjon, avansert autofokussystem, bra følgefokus og mye bedre batteriakapasitet. Optisk søker vs elektronisk på A7r, fordeler og ulemper med begge typer. A7r er primært mindre og lettere, har høyere oppløsning, men det har middels autofokushastighet og (nesten) ikke følgefokus. Mye bedre AF på A6000. Du kan bruke Sony-optikk med A-fatning vha adapter, som skal fungere bra (mulig adateret også gir bedre AF), men adapteret er ganske stort og du mister noe av fordelen med lite kamerahus. Du får heller ikke satbilisering med A-optikk da A7r ikke har stabilsiering av sensoren (slik som Sonys SLT-modeller). Du kan bruke Canon optikk med AF, du trenger da et adapter fra Metabones som koster en del, men gir bra funksjonalitet. AF er treg. Jeg ser egentlig ikke 5DIII og A7r som direkte konkurrenter. De er optimalisert for helt forskjellig bruk. 5DIII kan det meste A7r kan, og mye mer, men har selvsagt ikke samme oppløsning og er mye større, tyngre og mangler vippbar skjerm. Endret 26. juli 2014 av se# Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 "Hva er deres erfaringer?" Kjenner ikke Sony sine kamera, men vil bare si at elektronisk lukker på 1. gardin er en egenskap hos 5D MkIII som jeg ikke vil bytte ut. Hvorfor? Når jeg nå tar bilder på lang avstand med teleobjektiv, blir bildene skarpe. Det har de ikke blitt med andre dSLR jeg har hatt, selv på korte lukkertider. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå