Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ødelagt starter. Trenger ny..


PeNtA

Anbefalte innlegg

Jeg låner for tiden en Saab 9000 87 eller 88 modell av min kjære far.

Flott å få låne bil, men nå har det seg sånn at bilen har sine fiffige småfeil.

 

Som blandt annet starteren. For meg virker det som om den er helt føkked, da bilen starter akkurat når den selv vil. Når jeg prøver å starte bilen høres det ut som noe i motoren bare står å spinner rundt. Den slår liksom ikke helt til slik den skal. Dette har jeg da funnet ut at er bendiksen (?) i starteren som har skyld i. Ergo.. jeg må ha ny.

Rettere sagt.. Pappa må ha ny.. :wink:

 

Og siden min kjære far har den oppfatning av at jeg heller kan ha en bil som ikke funker, enn at han må ut med 2800,- for en splitter ny starter, så snur jeg meg til dere i håp om råd.

 

Hvor kan man få tak i en starter som fungerer? Ikke nødvendigvis helt superny, men helst en som virker litt bedre enn den som står i motoren nå.

Kan man få tak i slikt på .. steder der gamle biler blir satt til å dø? :roll: husker ikke hva slike steder heter.. Søppelfylling er det nærmeste ordet hjernen min finner i skrivende øyeblikk.

 

Jeg bor i Arendal, så steder i nærheten ev. nettsteder er å foretrekke..

 

Eventuelt tar jeg også imot tips til hvordan jeg kan overtale pappa til å bruke 2800,- på en splitter ny en..

 

Anyone? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det bare er bendiksdrevet som ikke går i inngrep så er det fullt mulig å åpne starteren og "gjøre den ren" innvendig. Det skal du ikke se bort fra at hjelper. Det er såklart bare en mulighet dersom du (eller faren din ;) ) er litt praktisk anlagt. Sannsynligvis er det bare dårlig kontakt. "Innslaget er dårlig" -som man sier

Lenke til kommentar
Dersom det bare er bendiksdrevet som ikke går i inngrep så er det fullt mulig å åpne starteren og "gjøre den ren" innvendig. Det skal du ikke se bort fra at hjelper. Det er såklart bare en mulighet dersom du (eller faren din ;) ) er litt praktisk anlagt. Sannsynligvis er det bare dårlig kontakt. "Innslaget er dårlig" -som man sier

Dette har vi gjort en gang før. Det hjalp noen månder men nå er den like ille som før.

Jeg tror det er no olje fra et eller annet sted som renner inn i den hvis den står med nesa nedover. Var i alle fall slik forige gang.

Nå er det desverre slik at jeg kan ikke mekke bil da.. Jeg kan skifte dekk, men ikke mekke i motoren ;)

Og pappa påstår det er veldig vanskelig å komme til starteren ovenifra, og han vikke krabbe under bilen, pga av no knegreier.

 

Men tusen takk for svar folkens! Tror jeg må purre på pappa litt! I går prøvde jeg sikkert 50 ganger før bilen starta.. Litt irriterende.. :yes:

Lenke til kommentar
parker i nedoverbakke, det måtte jeg gjøre da blien min hadde samme problem ;)

joa.. greit nok at da kan man rulle i gang.. men greia er jo det at jeg ikke bør stå med nesa nedover forda renner det masse olje inn i starteren, som igjen gjør at den ikke starter.. det blir liksom litt dobbelmoral ;)

 

jeg sendte klagemelding til han i stad, så nå skulle jeg komme bort med bilen på lørdag, så skulle han se på den eller no.. :shrug:

Lenke til kommentar
parker i nedoverbakke, det måtte jeg gjøre da blien min hadde samme problem ;)

joa.. greit nok at da kan man rulle i gang.. men greia er jo det at jeg ikke bør stå med nesa nedover forda renner det masse olje inn i starteren, som igjen gjør at den ikke starter.. det blir liksom litt dobbelmoral ;)

 

jeg sendte klagemelding til han i stad, så nå skulle jeg komme bort med bilen på lørdag, så skulle han se på den eller no.. :shrug:

Jøss, er du jente? Det hadde jeg ikke fått med meg, før nå. :)

Men om det renner olje inn i starteren, så har du / dere nok et større problem enn hva først antatt.

Da er også simmerringen for bakre veivakseltetning også gåen, og da nærmer det seg stygt en større reparasjon enn å skifte bare starteren..... ;)

Lenke til kommentar
parker i nedoverbakke, det måtte jeg gjøre da blien min hadde samme problem ;)

joa.. greit nok at da kan man rulle i gang.. men greia er jo det at jeg ikke bør stå med nesa nedover forda renner det masse olje inn i starteren, som igjen gjør at den ikke starter.. det blir liksom litt dobbelmoral ;)

 

jeg sendte klagemelding til han i stad, så nå skulle jeg komme bort med bilen på lørdag, så skulle han se på den eller no.. :shrug:

Jøss, er du jente? Det hadde jeg ikke fått med meg, før nå. :)

Men om det renner olje inn i starteren, så har du / dere nok et større problem enn hva først antatt.

Da er også simmerringen for bakre veivakseltetning også gåen, og da nærmer det seg stygt en større reparasjon enn å skifte bare starteren..... ;)

jeg tror i alle fall det er det som er noe av problemet.. det var derfor bilen klikka mongo forige gang tror jeg.. som helt tilfeldigvis var dagen før vi skulle kjøre til tg.. med den bilen.. gjett hvem som fikk panikk. :roll:

 

da hadde jeg parkert i en ganske bratt nedoverbakke, og det var ikke en mulighet whatsoever å få no start på den bilen nei. Flink som jeg var tenkte jeg at jeg kunne rulle bilen i gang.. Noe jeg aldri hadde gjort før siden jeg hadde hatt lappen i to uker eller no.. Dermed gikk ikke rullinga så bra.. Kan ha hatt noe med at jeg hadde clutchen inne.. :oops: men slapp av jeg har lært nå! :woot: så nå ruller jeg bilen i gang hele tiden.. da den har en tendens til å stoppe hvis jeg kjører sakte ned en bakke og skal svinge i bunnen.. i et kryss liksom..

men i påska da, så fikk jeg faren til bestevenninna mi til å skru opp starteren og tørke den fri for olje.. Siden vi skulle kjøre til hamar neste dag var dette ganske kritisk.. men heldigvis funka bilen gangske bra etter fiksinga.

 

men alså.. hvis jeg får ny starter.. og ikke parkerer i nedforbakke.. kommer det da til å renne olje inn i starteren, hvis det nå er slik at.ehm.. simmerringen for bakre veivakseltetning er fucked.. lange lange uforståelige ord! ;)

Lenke til kommentar

Hm, det var ikke meningen å sende noen ut i vilska ved å pøse på med mystiske betegnelser på ting! Jeg får forklare litt nærmere:

En simmerring er kort og godt en sirkelformet pakning / tetning som svært ofte brukes som oljetetning i lagringer og akslinger av forskjellige slag. Et eksempel kan du se her: http://www.simrit.de/D/start.htm

 

I en bilmotor er det ofte fire-fem slike, i forskjellige dimensjoner. Disse skal normalt holde olja på plass der den skal være, og i dette tilfelle på innsiden av motoren.

Slike simmerringer finnes også rundt veivakselen i motoren, én i forkant, og én i bakkant.

etter laang tids bruk blir tetningen slitt, og dermed kan olja lekke ut forbi simmerringen.

I dette tilfelle er det snakk om lekkasje på den ringen som befinner seg rundt bakre del av veivakslingen, hvor også svinghjul og starterkrans er montert. Starterkransen er rett og slett et stort tannhjul som omkranser svinghjulet. Starterdrevet griper tak i dette tannhjulet når motoren skal startes.

Olja som evnt lekker ut vil ofte legge seg på innsiden av svinghjulet. Når dette roterer (motoren går) vil olja slynges vekk fra dette, og endel av denne vil havne i starteren.

Håper du ble litt klokere nå? :)

Lenke til kommentar
Hm, det var ikke meningen å sende noen ut i vilska ved å pøse på med mystiske betegnelser på ting! Jeg får forklare litt nærmere:

En simmerring er kort og godt en sirkelformet pakning / tetning som svært ofte brukes som oljetetning i lagringer og akslinger av forskjellige slag. Et eksempel kan du se her: http://www.simrit.de/D/start.htm

 

I en bilmotor er det ofte fire-fem slike, i forskjellige dimensjoner. Disse skal normalt holde olja på plass der den skal være, og i dette tilfelle på innsiden av motoren.

Slike simmerringer finnes også rundt veivakselen i motoren, én i forkant, og én i bakkant.

etter laang tids bruk blir tetningen slitt, og dermed kan olja lekke ut forbi simmerringen.

I dette tilfelle er det snakk om lekkasje på den ringen som befinner seg rundt bakre del av veivakslingen, hvor også svinghjul og starterkrans er montert. Starterkransen er rett og slett et stort tannhjul som omkranser svinghjulet. Starterdrevet griper tak i dette tannhjulet når motoren skal startes.

Olja som evnt lekker ut vil ofte legge seg på innsiden av svinghjulet. Når dette roterer (motoren går) vil olja slynges vekk fra dette, og endel av denne vil havne i starteren.

Håper du ble litt klokere nå? :)

aha! litt klokere tror jeg ja! takktakk!

 

Jeg hadde bilen med bort til pappa i helga.. og han fikk endelig ræva i gir og slang seg under bilen. Etter litt mikkmakk fikk han ut starteren og kikka litt på den.. han fikk ikke åpna den pga av han ikke hadde right sized skiftenøkler.. menmne.. han spraya no greier på den og tørka vel litt av et eller annet.. og i dag starta den på andre forsøk.. på lørdag starta den fire ganger på rad! :yes:

 

litt bedre enn vanlig i alle fall! men fremdeles ingen tegn til ny starter da... Jeg skulle komme tilbake til helga.. så skulle han få tak i riktig værktøy så han får åpna starteren.. nå trenger jeg bare en sikring.. siden ejg fant ut at tuta ikke funker pga at det ikke står sikring i den.. liksom.. mm.. jeg vil tute=D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...