Gå til innhold

Kjøle-hjelp


Reaver

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et Fractial Design Define R4 kabinett og tenker å installere flere vifter på den. Har kjøpt tre vifter til, av type: https://www.komplett.no/fractal-design-r2-120mm-silent-vifte/757494

 

Bare at det er i 140mm og ikke 120mm

 

Hvordan skal jeg bestemme hva som er output og input?

 

Har tenkt til å plassere to vifter i "taket" og en til foran. Er allerede en foran og en bak.

 

De foran blir input og taket og bak blir nok output.

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

? Du lurer på hvordan endrer retning på viftene?

 

Løsning: snu dem rundt. Oo

 

Eller skjønnte jeg ikke spørsmålet?

:p

 

Edit: Er man lat og verken gidder teste hvilken vei vifer blåser, og heller ikke klarer å se på bladene hvordan de er nødt å blåse, så kan jeg jo tipse om at luften blåser ut på den siden motoren er festet. ;)

(På alle PC-vifter)

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sett to vifter foran (INN), en vifte på sidepanel (INN) og to vifter i topp (UT). Eventuelt en i topp og en bak (UT).

 

Jeg ville unngått din konfigurasjon, da denne kan gi et svakt undertrykk i kabinettet ditt.

post-352463-0-91416900-1406310219_thumb.jpg

 

post-352463-0-26760100-1406310259_thumb.jpg

 

Bildet over er bildet av siden der det kan installeres vifte på panelet. Ser ingen grunn til å ha luft (INN) der når det er bak hovedkortet.

Endret av Reaver
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du har satt det sidepanelet som man kan montere en vifte på, på den siden som er på baksiden av hovedkortbrettet, tror jeg at jeg umiddelbart kan garantere deg at du har satt sidepanelet på feil side.

 

Meningen med den viften er (vanligvis iallfall) å blåse kald luft inn på GPU/HK/RAM.

Lenke til kommentar

Hvis du har satt det sidepanelet som man kan montere en vifte på, på den siden som er på baksiden av hovedkortbrettet, tror jeg at jeg umiddelbart kan garantere deg at du har satt sidepanelet på feil side.

 

Meningen med den viften er (vanligvis iallfall) å blåse kald luft inn på GPU/HK/RAM.

Da ser jeg ikke grunnen til at det er et hull for lydisolasjonen på den siden.

 

 

5:45 i denne videoen ser du hva jeg mener.

Endret av Reaver
Lenke til kommentar

Vifteplassen er isolert i tilfelle man ikke skal ha en vifte der. Så denne napper man av hvis man skal ha en vifte på den plassen.

 

Det sier seg jo egentlig litt selv også, at viften skal være på den siden hvor det er synlig hardware (?).

 

Det eneste man må passe på er at man får plass til en vifte på den plassen. En standard vifte bygger 25mm i bredden, så veldig store CPU kjøletårn, eller muligens også GPU'er, kan komme i konflikt med en vifte på sidepanelet.

 

http://www.hardware.no/artikler/fractal-design-define-r4/112846/2

Lenke til kommentar

Vifteplassen er isolert i tilfelle man ikke skal ha en vifte der. Så denne napper man av hvis man skal ha en vifte på den plassen.

 

Det sier seg jo egentlig litt selv også, at viften skal være på den siden hvor det er synlig hardware (?).

 

Det eneste man må passe på er at man får plass til en vifte på den plassen. En standard vifte bygger 25mm i bredden, så veldig store CPU kjøletårn, eller muligens også GPU'er, kan komme i konflikt med en vifte på sidepanelet.

 

http://www.hardware.no/artikler/fractal-design-define-r4/112846/2

Ja, det sier seg selv, men isolasjonen er IKKE på siden der det er synlig hardware. Regner med at jeg bare kan bytte sidepanelene da.

Endret av Reaver
Lenke til kommentar

Sidepanelet som er helt slett/glatt skal på høyre side, altså den siden som blir baksiden av hovedkortbrettet.

hoyreoppe.jpg

 

Sidepanelet som har perforering (masse små hull i godset) er venstre sidepanel. Her tar du vekk isolasjonen som sitter over 120/140mm viftemonterings-plassen, hvis det er isolasjon her da ... Skru viften på innsiden av det sidepanelet.

 

Det er vel ikke så vanskelig dette da, eller driver du bare å kødder med meg nå? :p

 

Small%20(1%20of%2014).jpg

Lenke til kommentar

Sidepanelet som er helt slett/glatt skal på høyre side, altså den siden som blir baksiden av hovedkortbrettet.

hoyreoppe.jpg

 

Sidepanelet som har perforering (masse små hull i godset) er venstre sidepanel. Her tar du vekk isolasjonen som sitter over 120/140mm viftemonterings-plassen, hvis det er isolasjon her da ... Skru viften på innsiden av det sidepanelet.

 

Det er vel ikke så vanskelig dette da, eller driver du bare å kødder med meg nå? :p

 

Small%20(1%20of%2014).jpg

 

 

Sidepanelet som er helt slett/glatt skal på høyre side, altså den siden som blir baksiden av hovedkortbrettet.

hoyreoppe.jpg

 

Sidepanelet som har perforering (masse små hull i godset) er venstre sidepanel. Her tar du vekk isolasjonen som sitter over 120/140mm viftemonterings-plassen, hvis det er isolasjon her da ... Skru viften på innsiden av det sidepanelet.

 

Det er vel ikke så vanskelig dette da, eller driver du bare å kødder med meg nå? :p

 

Small%20(1%20of%2014).jpg

Sidepanelet: (INN) - post-352463-0-73230400-1406417313_thumb.jpg

Topp: (UT) - post-352463-0-88209800-1406417331_thumb.jpg

Bak: (UT) - post-352463-0-50529400-1406417378_thumb.jpg

Front: (INN) - post-352463-0-77771600-1406417396_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Noen som har noen forslag til hvordan man kan få viftene til å gå mer stille?

 

Viftene er Silent, men tror de går alt for fort. Jeg mener, fem vifter trenger ikke å gå så fort når jeg egentlig bare trenger to.

 

Ifølge MSI Afterburner er CPUen 36 grader og GPUen 34 grader.

 

Ifølge BIOS er det rundt 50 grader i CPU og 29 i systemet

Endret av Reaver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...