Gå til innhold

Guide til IP-telefoni

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

oj..

så denne disclameren nå:

NB! På grunn av tekniske problemer fungerer dessverre ikke Interfon for øyeblikket.

Interfon-brukere vil få ytterligere informasjon om når problemet forventes å utbedres på online.no og e-post.

Jaja da HAR dem levert det engang... :o

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Hmm, "guiden" er totalt misvisende og er bevis på hvor lite kunnskap er på det feltet rundt forbi.

VoIP eller IP telefoni er teknologi som integrerer data og lyd. Teknologiet er ment for bedrifter med flere avdelinger som ikke bruker all båndbredde mellom de i form av enten leide linjer eller frame-relay. Tanken er å slippe å bruke tellerskritter når man skal feks ringe fra en avdeling til andre. Alle samtaler som skal ut av bedriften rutes via vanlig tlf nettet.

Bruk av VoIP innebærer rekonfigurering og tilpasning av nettverket. Dette kan selvfølgelig ikke gjøres på Internettet så løsningene som "tilbys" nå avhenger rett og slett av tilstanden på Internettet til leverandøren av tjenesten. Derfor er det umulig å garanterer kvalitet på tjeneste. Disse leverandører er i grunn ikke annerledes enn forskjelige som tilbyr kort for hundrelapp eller noe og som reruter tlf trafikk via egne avtaler.

Jeg haqr personlig prøvd flere av "IP-telefoni" løsninger via Internetet og kan bekrefte at det ble rent tap i forhold til rabatter jeg får fra Tele2. Brukervennlighet er jo ikke helt på topp i forhold til vanlig telefom heller.

Konklusjon: Det er leeeeeenge til man kan plugge PC på Internettet og snakke med en kamerat i utlandet kun via IP......

Lenke til kommentar

Synd at artikelen ikke sa noe om hvorvidt noen av protokollene åpner for kryptering av samtaletrafikk. Har lett litt rundt, men ikke funnet noe som indikerer at så er tilfelle. Forhåpentligvis har jeg ikke lett godt nok, da det IMHO vil være nokså meningsløst å etablere protokoller for IP-telefoni uten å støtte kryptering.

Lenke til kommentar

Og snakke via en pc på kun IP har jeg gjort i 1,5 år nå .

http://www.vitez.it/picophone/ <-- den har like god lyd som en vanlig telefon.

For folk som har problemer med NAT/Firewall finnes det et program som

fikser det uten problemer http://www.eyeballchat.com/

Den har og like god lyd som en vanlig telefon.

Andre programmer som er greie til feks gruppe chat er www.ventrilo.com

like god lyd som vanlig telefon.

Det finnes mange andre dær ute men et felles problem for dem alle

er dårlig lydkvalitet og vanskelig NAT konfigurasjon.

Software løsninger har vært hær lenge , men nå venter vi på gode

hardware baserte løsninger , som ikke har tellerskritt .

www.telio.no virker lovende så det gjenstår og se om det blir bra .

Lenke til kommentar

Kryptering; går ut fra at man trenger spesielle IP-telefoner:

" Encryption

The phone can encrypt the voice stream to another ZIP 4x4. Users can access this function before or during a call. This prevents the conversation from being heard using a LAN monitoring device."

http://www.zultys.com/ZIP4x4.htm#encryption

Denne saken bruker software kryptering, 128-bit AES tror jeg.

Det blir en del å legge ut da; $400. Og alle de du vil snakke kryptert med må også skaffe seg en.

Lenke til kommentar
Jeg kan også plugge telefon i vegkontakt og ringe i vei og det har jeg gjort i mange år.

What's a big deal ?

Poenget er at det er gratis å ringe, og du kan ringe til alle, selv til de som ikke har ip-telefon. Det koster like mye i måneden som vanlig telefon, men det er det eneste du betaler for. Telio er etter det jeg vet den første som tilbyr alt dette til privatpersoner. :shrug:

Lenke til kommentar

Nå må jeg fortelle det at jeg har testet Hardware ip-telefoner nå i ca en måned grunnet start av salg av disse. Denne telefonen er samme type som Telio skal leie ut til de som vil ha IP2phone2IP via Grandstream sine Budgetone-101 og noen andre typer telefonløsninger.

Kvaliteten på disse er veldig bra og jeg som har en ISP som deler ut flere ip-adresser blir det lite problem med å koble den på nett siden jeg trenger kun en switch. konfigureringen er meget enkel.. kan se eksempel på http://www.bygg1pc.no/fwd.htm

Andre som vil ringe til meg og ikke har hw telefon kan bruke X-lite som FWD har. Denne har også de samme type codec som Budgetone bruker. Telefonen kan konfigureres til å brukes mot mange forskjellige operatører og er mye bedre siden man ikke er avhengig av pc for å ringe.

Nå er det også mulig å få tak i Analog til Ethernet konverter som fungerer på samme måte som Budgetone-101 bare at man kan koble til en vanlig analog telefon på den og ha f.eks trådløs.

Kryptering skal fungere på disse Budgetone telefonene men har enda ikke testet dette.

IP-telefonen kobler seg opp P2P så man vil derfor få en meget bra forbindelse. Eneste den trenger serveren til f.eks FWD for er å ha en online/offline status på telefonen og gjøre oppkoblingen imellom telefonene. Ellers går det også å ringe ved hjelp av direkte ip-adresse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...