Gå til innhold

[Løst] Konfen til neste år, Vurderer en With Vital 15?

Anbefalte innlegg

Selvsagt ikke. Men finnes grenser for hva jeg kan ha av motor. Er ikke rik, og bensin er ikke billig, skal vedde på en slik gammal sak drikker bensin til sammenligning med en langt nyere og mindre motor.

Den båten må jo få et strøk på innisden og utsiden for å bli fin, bak på skroget så jo ikke akkurat vakkert ut, ikke så viktig, men skal jeg legge mange timer i noe, så legger jeg gjerne fler og gjør det skikkelig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada, du kunne lakkert og stelt til den store gullmedaljen. Men det jeg foreslår tar altså én dag, og koster noen hundrelapper i slipepapir. Du trenger plutselig lakk til 3-5000, sparkel og litt sånt. Kjapt 7-8000, om du gjør jobben selv, og har sprøyte selv. Ikke inkludert leie av lakkboks. Skal du sette bort lakkeringen må du regne med 15000, om du gjør grovarbeidet selv. Forskjellen i pris, og innsats er ikke bare "litt ekstra". Det er noe helt annet. 

Ja, den motoren bruker bensin, men det er ikke så mye mer, fordi du kjører den på lavere last for å oppnå samme resultat. Motorteknologien er nesten helt lik i den Yamahamotoren du ser der, og en Mariner fra 1999, eller egentlig alt annet enn injeksjonmotorer, som først er tatt i bruk de siste 5 årene. Selv da, vil en ny 25 hester ha problemer med å bruke like lite som 50 hesteren på marsjfart.

Så ikke vedd på ting. 

Lenke til kommentar

Selvsagt, Du har mye bra info som jeg setter pris på, Men har halveis bestemt meg på å kjøpe denne : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57644372

og selge den gamle fæle motoren og kjøpe en nyere 25Hk som evt kan trimmes til 30-35Hk, Lakken er jævelig, men min Onkel skal se på båten imorgen, han har mye peilig, og kan lett fikse det pga det pleide han å jobbe med. 

Så om jeg tar denne så fikser jeg lakken, lakkere, smører på bunnstoff (strengt tatt ikke nødvendig, skal av/på på henger) og jeg kan vel polere hele greia så får den en finere finish?

Lenke til kommentar

Du skal ikke polere ny lakk, den trenger tid på å herde. Gjerne ett år. 

Det er skikkelig dumt å bytte motoren, men det har jeg alt sagt. Du kan ikke "lett" trimme en 25 hester. Det koster mange penger. Jeg syntes du må høre etter når du får råd, for dette med å bytte ut gode motorer med nyere dyre greier i langt mindre størrelse, er en dårlig idé. Jeg kommer ikke til å si det flere ganger nå.

Lenke til kommentar

Ble denne. http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=57782416

Fikk den for 20K, med Hyd. styring på motor, Ekkolodd, Originale puter foran og bak i god stand mtp alder, en 86mod 60Hk yamaha, svier som en klokke, ingen ulyder overhodet, elstart selvsagt. Båten ser slitt ut, men skal ty med 7-8000Kr for å få den i fin stand med lanterner, og generelt rense hele skroget osv. Bruker jeg denne sommeren til det, tar lappen til vinte-ish og kjører lovlig alene neste år. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

EDIT: Solgte Withen, Kjøpte meg en Yamarin 4300. Har også en 40Hk Yamaha på den, 3syl, 1993mod. 

Motor ble levert inn på verksted av forrige eier rett før salg. Så pluss er det. Vurderer trim på motoren. 

Ble en dobling i pris iallfall. Tipper den skal gå bedre i sjøen enn With Vital 14-15Fog With drommedille 17.5F :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...