Gå til innhold

[Løst] Konfen til neste år, Vurderer en With Vital 15?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på snart 15år og har veldig lyst på Båt.

Nå kom jeg hjem etter å ha vært på hytte med noen venner. De har en 15fots med 25Hs. Og en 20Fots med 115 Hs. Når jeg da evt kjøper båt så kan jeg vel gå utfra at jeg er 16?

Jeg har konf i Mai 2015. Da er jeg 15. Jeg er 5 måneder fra 16 nå i mai 2015. Da kan jeg vel regne meg som 16?

Jeg tror nok ikke jeg kommer til å ta lappen med mindre jeg virkelig trenger den. (Fordeler som jeg kommer til å bruke?) Kan da ha mer enn 25HS, Men er det verdt det? Men en så lett båt er det vel ikke vits med mer en 25HT?

Har som i overskriften sett på With Vital 15. (1990 modell, Evt nyere?) Er disse greie å kjøre? Noen som har erfaring? Tenker at jeg kjøper brukt. Hvordan er det med kalesje og finnes det til eldre båter som det?

Har også vært på hytta til en kompis. De har en 15Fots med en 9.9Hs.

Den var ganske greit å kjøre med 2 ungdommer og en voksen mann.

Noen andre anbefalinger til båt som har samme utsende til With Vital? Liker at det er en skjerm foran. 14-16Fot. Plass til et 3-4 Ungdommer på båten.

Selv om dette er en stund til så har jeg lyst å sette meg inn i dette :)

Takker så mye for svar og beklager for rotete tråd :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

With er gode båter, men de er også gamle. Flatbunnet og bred kjøl gjør at den planer lett, og går greit med mindre motorer. Det går på bekostning av komfort og sjøegenskaper.

Du bør ta båtførerprøven, og de båtene er en del bedre når de er godt motorisert. Max motorstørrelse er 65 hk. Da går den 36-38 knop.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er poenget her da. Båter med flat og bred aktre perpendikulær planer lett. Eksempelvis With-båter. Andre som er bedre i sjøen, har mer V-bunn. De krever også langt mer motor for å funke greit. Så om du ikke kan ha mer enn 15 hk, er Vital også i største laget. Jeg er ikke sikker på om du vil trivdes så godt da. With Vitsi er 12,5 fot, og likner ganske mye på Vital. Den gjør ca 20 knop med en 15 hk, og man kan være to i båten uten å måtte tyne motoren maks for å ligge i plan.

Lenke til kommentar

Det er poenget her da. Båter med flat og bred aktre perpendikulær planer lett. Eksempelvis With-båter. Andre som er bedre i sjøen, har mer V-bunn. De krever også langt mer motor for å funke greit. Så om du ikke kan ha mer enn 15 hk, er Vital også i største laget. Jeg er ikke sikker på om du vil trivdes så godt da. With Vitsi er 12,5 fot, og likner ganske mye på Vital. Den gjør ca 20 knop med en 15 hk, og man kan være to i båten uten å måtte tyne motoren maks for å ligge i plan.

Jeg syntes det ikke er så viktig med fart først, Kan jo alltid oppgraderes.

Føler nesten at alt under 14fot er for lite. har jo til neste sommer å tenke på det :)

Lenke til kommentar

Forstår det, men Vitsi har sitteplass til 4, og grei dørkplass.

Det handler ikke bare om fart. Det handler om motorbelastning, og dermed drivstoffforbruk. Laster du opp en Vital med to kompiser og litt mat og klær, får du ikke den opp i plan. Du blir liggende på halvplan hvor motoren jobber knallhardt, og sluker bensin.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Oppdatere denne her tråden igjen jeg. :)

Tenker på en Ok båt til 30-35K, er vel ca det jeg får til konf etter å ha hørt meg rundt. Båter mister vel ikke så mye i verdi tror du?

Blir 16 i okt. så¨kan vel bare ``late`` som om jeg er 16 og evt bruke en 25Hk til beviset for lappen kommer (enda ikke tatt) 

Ser for meg en båt der jeg kan ha meg meg et par kompiser, tenkt litt og bryr meg midt bak om utseende, kun ``ytelse`` er den stygg, så bruker jeg en uke eller to på å fiske den opp med maling osv. (type spesial maling trenger jeg til slikt da evt?)

Takker for hjelp, er heelt noob innen båt :)

Lenke til kommentar

Når du først skal ta båtførerprøven, er det ingen vits å begrense seg til 25 hk, når du først skal bryte loven. Ja, så kjørte du ulovlig en sommer. Her på palmekysten er det ingen under 16 som holder seg til grensene uansett. Så fremt du vet hva du driver med, og kan føre båt. Er du fersk, så får du ta det litt med ro til du lærer deg dette. 

Ta en tur innom finn, og se hva du kunne tenke deg, legg ut lenker her, så kan vi kommentere. Så fremt det ikke er båter tiltenkt roing, er du ganske innafor uansett. De fleste har fordeler og ulemper. With har ulempen at mange begynner å bli gamle, og bærer preg av dette. Så fremt de strukturelt er gode, er det ingen problem utover det kosmetiske. Jeg ville fortsatt sett på With Vital, det er greie båter, men kanskje noen med 40 hester, eller mer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje et dumt spm, men båtlappen, hvor vanskelig er den? jeg er forferdelig dårlig med navnet på alle ``flaggene`` Men jeg har kjørt båt endel før og vet hvordan jeg skal kontrollere en om jeg kan si det slikt. 

Sett litt på denne, tviler litt på at denne dog er mulig, veldig langt vekke fra. 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57605858&searchclickthrough=true&ecType=AD&ecCategory=LOG_POLE_POSITION_CLICK&adSelectionClick=galleryMotor+-+boatUsed+-+resultPolePosition+-+click

ellers, Ca 1-2 timer unna Kr.sand-ish. Har du noen tips? Ser jo helst etter en båt som planer med 3-4 personer, 15 fot-ish og rundt 35K-ish  :)

Lenke til kommentar

Er denne noe, evt prutte (er jo 1-2mnd til jeg kjøper da). Synes den dealen så Ok ut til å være førstegang båt eller?

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57651372&searchclickthrough=true

Takker for svar!

Evt denne? Vil prøve å få solgt den motoren og kjøpe en annen tho, litt nyere en.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57689758&searchclickthrough=true

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

finner ikke noe flere with båter som passer budsjett inkl henger, sliter også med båtplass osv.

Den med 25Hk (kan vel trimmes til 30Hk? Noen som vet på akkirat akkurat den modellen?)

Motor ser vedlikeholdt ut iallefall, båt og mtor er 17 år gammalt, kanskje ikke så ille? Siden det er inkl henger også... Beste dealen til nå iallefall, noen som vet hvordan båten er, osv med 2-3stk i ek?

Takker så mye for svar!!!:)

Lenke til kommentar

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57655053&searchclickthrough=true

Båthenger kan leies eventuelt, det er en Yamahamotor av beste kvalitet, 2-takt 3 sylindre, det er de beste motorene de har laget. Så har du 15.000 å fikse for. Sett av 5.000 til motoren. Så går du på med våtslipepapir korn 2000, deretter rubbing, og polering. Puss og stell på alt av plast, tre og metall, bytt ut/trekk om seter, og spander nye wire til styring og gass/gir. Kontrollen til gass/gir demonteres, renses og smøres med fett/grease, så blir den fin igjen. Kan være du må ha ny styresnekke. Alt i alt kommer du under 30.000 tenker jeg. 

Lenke til kommentar

Skal snakke mer med han farmin, han kune gjerne ha en litt dyrere båt dersom den var i nærheten.. Altså denne vi så på.. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57370683&searchclickthrough=true

Men 5K for dyr, og over 6T unna dessverre :p

Det hadde jo vært en fin båt og nesten ikke noe å styre med. Får holde øye med markedet videre også, har ikke så mye mulighet til vinter opppussing heller da vi ikke har garasje :p

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Må ha båthenger, har ikke båtplass... 

Dette er mye jobb, og ettersom jeg blir borte i bali 3 uker av tia så tror jeg ikke det blir noe tid til å kose seg på sjøen. 

Mulig den jobben kan gjøres, men trenger nyere motor og henger, kommer ikke under 30K da :/

Les hva jeg skriver da. 

For den prisen, kan du kjøpe en brukt båthenger. Eller leie båtplass en sesong. Det er ikke mye jobb. Har du glemt delen hvor du er helt noob på båt? Jeg kommer ikke til å gi deg råd som omfatter gigantprosjekter som er vanskelige. Å våtslipe, rubbe og polere går på én arbeidsdag, nye wire, overhale kontrollboks og styresnekke går på 3-4 timer. Én lang dag med arbeid, så har du båt som er klar for sesongen. Motoren trenger du ikke å bytte. Leste du hva jeg skrev? Beste motoren Yamaha har laget. Man bytter ikke ut den beste motoren de har laget, man gir den litt stell, og bruker den i 20 år til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...