HulkHaugen Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 (endret) Har en tilgodelapp på Elkjøp, og tenkte å kjøpe meg ett nytt TV. Har egentlig kikket en del på LG 55LB870V, en god FullHD TV. Men i disse tider er det mange 4k TVer på vei inn på markedet. Etter min logikk vil jeg få en mye bedre FullHD TV for en gitt sum enn tilsvarende sum for en 4k. MAO, de billige 4k TVene er ikke så gode. Jeg vil ha 55-60" TV, og vil ikke betale over 20k, tenkte helst 10-15k for en TV. Også er jeg begrenset til Elkjøp pga tilgodelappen. Noen tips? PS! Skal veggmontere og har eget lydanlegg. EDIT: Ser nå at min HTPC med Intel HD4000 GPU ikke støtter 4k, maks 2560x1440 over displayport. Så da blir vel det valget enkelt. Endret 25. juli 2014 av HulkHaugen Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 Min favoritt i 10k klassen er denne 60" fra sony: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/KDL60W605BBAE/sony-60-smart-led-tv-kdl-60w605bbae *Sharp U2VA panel som gir markedets beste sortnivå og kontrast for et LCD panel, litt dårligere innsynsvinkler enn IPS panel som i LG'en du har sett på. *God bildebehandling. *Bakbelyst panel, som gir mindre clouding og lyslekkasje. Har dog ikke 3D. Vet heller ikke hvordan denne er for veggmontering, da jeg ikke har veggmontert min. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 26. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2014 Takk for godt tips, skal kikke nærmere på den Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Jeg vil påstå god billedbehandling er mye viktigere enn 4k. Man sitter normalt såpass langt fra skjermen at oppløsningen er god nok med full HD, dårlig billedbehandling derimot vises godt. 4k er ikke i volummarkedet enda, og skal du ha noe bra koster det deretter. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Det aller mest åpenbare problemet de fleste TVer har, er egentlig svartnivået. Det ser du er kullsvart eller grått og trist på milevis avstand. Men OLED (som i seg selv viser helt svart) koster nok foreløpig for mye. Du ser nok forskjellen på OLED VS LCD langt raskere enn 4K VS 1080p i normale sammenhenger. + at det funker på alle kilder, og HTPCen din. Dette er dog fortsatt litt for dyrt, og man m nok vente litt til før disse blir billig nok. Tipper et halvt år til et år før de når 15-20K. (har jo rast fra en 70-80K på et år ned til 30 000kr. Og etter at panasonic ga opp sin plasma-divisjon, så er det ikke noen særlig gode alternativer på plasma-siden der heller. Så da vil nok en LCD-skjerm med 1080p være det beste (eneste) fullgode alternativet. De er jo ikke heeelt ille når du gir en 15K for en vanlig LCD-skjerm, i hvert fall ikke med en godt belyst stue. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 27. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2014 Klart OLED er å foretrekke, men det koster for mye for meg. 60" Sony'n som OC-Freak anbefalte ser spennende ut, men den blir kanskje litt klumpete? Den er igjen bakbelyst da, som er en fordel. Tror nesten jeg får gå opp på Elkjøp å se dem med egne øyne før jeg bestemmer meg. Men når det er sagt, gjør ikke noe å betale 15k for en bedre TV. 3D, SmartTV, Buet panel og 4k er ikke noe jeg bryr meg om... Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Buet panel er bare en markedsføringsgimmic fordi det er mulig å lage det. Folk trenger det vel ca like mye som en jorbærsyltetøydispenser på do. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 (endret) 21:9 format (eller enda videre) + 4k + buet skjerm på kontorpulten gir mye mening. Men i stua med dagens størrelse og sitteavstander. Not so much. ^^ Endret 27. juli 2014 av Andrull Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 27. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2014 Nettopp, buet panel er ikke så plasseringsvennlig heller, spesielt ikke ved veggmontering... Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 8. august 2014 Forfatter Del Skrevet 8. august 2014 Det ble til slutt en LG 60LB870V. Fikk en Samsung UE48H6415XXE av Elkjøp som jeg nå prøver å selge på finn.no. Var ikke mulig å få noe annet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå