AnonymDiskusjon Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 Hei,Har bodd i utlandet i mer enn to år, men har vært hjemom på ferie to ganger (to uker hver gang, ett år mellom hver ferie). Sist var jeg hjemme på ferie til jul i fjor. Egentlig skulle jeg bare være ute i et halvt år, på organisert program av en reiseoperatør. Samme hvor klisje og teit det høres ut, så ble jeg forelska og bestemte meg for å være lengre ute. Endret aldri folkeregistrert addresse eller meldte om flytting, men har altså bodd utenfor Norge i over to år.Siden nyttår 2014 har jeg hatt arbeidsvisum i landet jeg bor i, og har jobbet 80-100% stilling. Har dermed spart meg opp en ikke helt ubetydlig sum (ca. 80 000 i NOK) penger, som jeg gjerne ønsker å ta med meg tilbake til Norge. Disse pengene har det blitt betalt inntektskatt på i utlandet. Landet har skatteavtale med Norge.Når jeg lander i Norge må jeg deklarere pengene, såpass har jeg funnet ut via Tollvesenet sine nettsider, og da blir det vel registrert på meg.Kommer disse pengene på selvangivelsen automatisk neste år, eller må jeg rapportere det inn selv?For å unngå dobbeltbeskatning, må jeg da skaffe til veie dokumenter som beviser betalt inntektskatt i utlandet, og må dette oversettes til norsk eller engelsk på ambassaden (notering?) eller holder det med originaler? Jeg har selvfølgelig også kjøpt diverse greier mens jeg har bodd her. Etter innbrudd for over et år siden ble jeg nødt til å kjøpe ny laptop, nytt kamera og nytt nettbrett. Samlet verdi på varene som nye var ca. 20000 kr, men disse har nå blitt brukt i vel et år. Siden jeg aldri meldte flytting så kan jeg vel ikke innføre disse som innbo ved flytting til Norge, siden jeg offisielt aldri har flyttet fra landet... må jeg deklarere dette også?Jeg hadde altså tilsvarende laptop, kamera og nettbrett som var kjøpt i Norge, og kjøpte igjen tilnærmet samme type så langt det lot seg gjøre så jeg har ikke med meg mer enn da jeg dro ut, det er bare ikke samme objekter som tidligre. Så godt som alle klærne jeg eier og tre par joggesko er også kjøpt i utlandet, og verdien er nok også på en fem tusen kr +/-. I tillegg skal jeg ta med meg en hel haug tekstbøker, og diverse souvenirer, inkl et maleri som var en gave. Maleriet vet jeg ikke verdien på, men det var nok ikke gratis for den som kjøpte det tenker jeg.. Tusen takk på forhånd for all hjelp og informasjon. Anonymous poster hash: c3307...99a Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 Du må selv innberette inntekten på selvangivelsen, og du må selv avklare i hvilket land du er bosatt etter skatteavtalen, og om dette er inntekt som er unntatt norsk beskatning eller som kan unntas norsk beskatning. At du har betalt skatt i det andre landet er ikke relevant hvis inntekten skal/kan beskattes i Norge (men det kan føre til at du får skattefradrag i Norge eller kan kreve det i utlandet). Oppgaver/dokumentasjon som skal fremlegges for norske skattemyndigheter må oversettes til engelsk eller et nordisk språk av en statsautorisert translatør. Det er ikke krav om å ha folkeregistrert seg som utvandet for å få lov til å ta med flyttegods hjem tollfritt, men du må ha bodd i utlandet i mer enn ett år. Deklarasjon til tollvesenet er nødvendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå