KimSSI Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 Hei alle sammen! Har hatt litt forskjellig oppsett de siste årene, og det har virket sånn noenlunde, men nå skal det gjøres litt enklere og mer konevennlig! :-) Mitt oppsett hjemme er at jeg har to etasjer i huset mitt. I første etasje, har jeg et modem (Telenor Zyxcel - nyeste versjon) med ruterfunksjonalitet, og til dette har jeg koblet en Sonos Bridge, og en Dlink NAS. Dette står i en bod, siden det er der internett kommer inn. Fordelen er at jeg får hjemt unna alt dill-dallet, bakdelen er at jeg sliter litt med trådløs dekning i andre etasje, og utpå terassen i andre etasje. Til rommet ved siden av i boden (kjellerstue) ønsker jeg å strekke en CAT5E kabel fra modem/router til en Dlink Switch. På switchen skal jeg koble til en Airport Express og noen enheter som trenger kablet tilkobling. Airport Express skal deretter opprette en trådløs tilkobling til enheter som trenger det i denne etasjen, og koble til en HiFi ved bruk av AirPlay. På 2 etasje, har jeg mange enheter som trenger både WiFi og kablet nettverk. Jeg vil ha min andre Airport Express til å motta en trådløs forbindelse fra Airport Express fra første etasje, og utvide dette til mine mobiler og nettbrett og datamaskiner. Jeg ønsker også å koble en switch til dennee Airport Express i 2 etasje, så det kan gi kablet tilkobling til mine enheter som trenger det. Vil dette være mulig? Noen som kan gi noe tips ved oppsett? Takk! :-) Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 For å begynne litt off-topic, FYI, så bare vær klar over at når du bruker middelmodig utstyr, så må du forvente ytelse også deretter..... Dritt inn = dritt ut.... Men on-topic: WiFi kan du skru av på Zyxelen... Du vil ikke, som du selv sier, få brukbar dekning når den står inne i en bod... Det beste hadde vært om du flytta Zyxelen ut av boden i så fall og plasserte den på et bedre, egnet sted.. Men for å gå utifra ditt nåværende oppsett, så må du dra en kabel opp i 2. etasje til Airporten, og konfigurere den som AP.. Vet ikke om det er et eget menyvalg under oppsettet for det, men skru av alt som har med routerfuksjonaliteten å gjøre; DHCP, NAT, brannmur... Konfigurer WiFi til å være IDENTISK med Zyxelen (hvis du ikke skrur av WiFi i den), med unntak av kanal.. For å unngå intern overlapping av frekvenser, så må det være minst 5 kanaler i mellom dem - 1, 6 og 11 er de som ikke overlapper hverandre... Kan være lurt å laste ned inSSIDer for å sjekke hvilke kanaler som egner seg best i forhold til andre nærliggende nettverk... En mere generell oppkoblingsforklaring, er å kable fra Zyxelen til de respektive switchene og koble Airportene til switchene igjen, ikke omvendt! Du skal ikke sette WiFi kobling mellom Airportene! Lenke til kommentar
KimSSI Skrevet 25. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2014 (endret) Takk for svar! Oppsettet som fungerer i dag; - Tådløst fra Zyxcel til kjellerstuen (klarer her å streame trådløs HD til wdtv live). - Trådløst opp i stuen til en Airport Express som igjen er koblet til en switch. Denne gir videre nett til RiksTV, WDTV, DVD-spiller. (Apple TV klarer å hente ut nok WiFi signal til å kjøre uten hakking). WDTV'en i stuen i 2 etasje klarer også å kjøre HD-media uten hakking, som regel. Noen ganger må jeg restarte Airport Expressen, er akkurat som om den "faller ut" av og til. Når den er restartet, funker alt som gull igjen. Hovedproblemet er at den trådløse dekningen i huset varierer veldig. Det kan gå fra full dekning til 2 streker, også til 1 strek for så å ha full dekning igjen. Det hører også med til historien, at det ligger i planen å både flytte modem, samt å kable frem til både kjellerstue i 1 etasje, stue i 2 etasje, og muligens til 2 soverom i 1 etasje når ungene blir større. Men dette vil nok ikke bli tatt før vi skal pusse opp, slik at jeg kan få lagt og skjult kablene på en god måte :-) EDIT - Hovedutfordringer er med andre ord å få WiFi signal opp til 2 etasjen som igjen kan fordele denne både trådløst og til kabel-enheter, uten å måtte strekke kabel opp til 2 etasjen. For måten huset er bygd på, så vil det se særdeles stygt ut, og er ingen veldig gode steder å strekke denne uten at kabel må være 100 meter for å være skjult til listverk... Endret 25. juli 2014 av KimSSI Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 Så hvis jeg har forstått deg korrekt, så har du WiFi dekning i 2. etasje, men for dårlig? Du kan fint strekke en kabel fra switchen i stua til switchen i 2. etasje og så koble Airporten til den igjen.... Da kutter du kanskje ned strekket med noen meter? Lenke til kommentar
KimSSI Skrevet 25. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2014 Ja, det stemmer. Jeg har varierende dekning i stua, men den er som regel ok. Men med en gang jeg reiser meg opp fra stolen og tar bokstavelig talt 3 skritt ut på terassen, så er det dødt. Tenker derfor at ett trådløspunkt i stuen hadde løst dette, slik at jeg også får dekning på terassen. Kjellerstuen i 1 etasje er rett under stuen i 2 etasjen. Derfor jeg tenkte i retningen å kable fra modem og ut til kjellerstuen, for å sette opp ett trådløs punkt der, også kunne jeg sette opp ett trådløst punkt i stuen i 2 etasje som da hentet dette fra trådløspunkt rett under i 1 etasje. (I midt hode burde dette signalet være sterkere og mer stabilt.) Det skal og nevnes at jeg har prøvd følgende; - Slå av router og trådløs funksjonalitet på Zyxcel, koblet direkte i ny Router (har prøvd 2 toppmodell fra Asus og siste toppmodell fra Jensen), men opplevde egentlig at trådløs signal på disse var mye det samme. En annen erfaring var også at dette var mer ustabilt, da jeg ofte måtte resette både Asus og Jensen routeren, mens det sistnevnte Zyxcel-modemet har vært veldig stabilt og bra - har ikke måttet restarte dette ofte. Så det kan godt hende at Apple sine Airport Express ikke er verdens beste utstyr, men det har vist seg å være ok stabilt sammenlignet med andre dyrere merker. (Ar prøvd andre AP fra både DLink, Linksys, osv også) Jeg har budsjett og mulighet til å heller kjøpe Airport Extreme om dette er veldig mye bedre for mitt bruk, men like størrelsen og slikt på Expressen. Må og huske på at det meste må skjules, slik at konen ikke klikker i vinkel ;-) Tilleggsspørsmål: Om du ikke tar forbehold om pris, osv. Hvordan ville du ha satt det opp i fra grunnen av? (Eneste kriteriet er at jeg som sagt ikke har mulighet til å strekke masse kabler helt enda). Penger er ikke det store issuet her. Det viktigste er at det skal være funksjonibelt og stabilt. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 (endret) Om du ikke tar forbehold om pris, osv. Hvordan ville du ha satt det opp i fra grunnen av? Bridget Zyxelen - da fungerer den som et rent modem og skal ikke være flaskehals på noen måte... Brukt en skikkelig router (Asus RT-AC66/68U) og plassert denne best mulig (kjellerstua kanskje?).. Trekt kabel opp til stua i 1. etasje og koblet til en switch, hvis det er behov for mer enn 3 kabla enheter.. Koblet et AP til switchen for bedre WiFi dekning.. Ditto i 2. etasje, men kablet fra switch til switch for å minimere kabelstrekk... Hvis du har opplevd ustabilitet med toppmodellene fra Asus, så er det høyst sannsynlig konfig feil du har gjort, eller mangel på sådan.... Asus routerne er veldig bra og kraftige, sett fra et konsumerstandpunkt... Med Jensen så sier det seg selv.. Jensen produserer søppel, så hold deg LANGT unna alt det står Jensen på! Hovedpoenget med å få et stabilt og godt nettverk, ligger i skikkelig utstyr som tåler påkjenninga, og korrekt kobling og konfigurering... Hvis alt dette er på plass, så skal det pr. def. fungere optimalt... Endret 25. juli 2014 av ChrisCo 2 Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 Vil dette være mulig? Noen som kan gi noe tips ved oppsett? Takk! :-) Hvis du har en enebolig, og kan gjøre hva du vil så tenk utenfra og inn. Finne en plass på en veranda-vegg eller himling for modem/hovedruter. Kabling til takraft for å dekke loft osv. Signalene går betre gjennom vindu/innervegger enn tykke betong-gulv. Du har erfaring med signalgangen, så dette var bare for nytenkning. 1 Lenke til kommentar
KimSSI Skrevet 25. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2014 Siden jeg er lat, så kopierer jeg bare mitt engelske svar jeg lagde, til et Appleforum jeg også har diskutert litt med i dag :-) ------------------ I have now set it up, at least step 1 (with two small kids aged 2 months and 2,5 years old - it's not alway I get all the time I need in the evenings to do my stuff, hehe. Note: first time I tried setting the 2 Expresses up, I used the Airport Utility on iPad/iPhone. Since I didn't feel I got all the options I needed there the last time, I this time went for the Airport Utility on a Laptop with Win7. 1st floor; I threw my Jensen router wich was connected to the modem away (thought this would be stronger and more stable than the Zyxcel, but it wasn't...neither was the 2 high-end Asus routers I tried), reset both Expresses, and started it up. I Stretched a cable from my Zyxcel modem/router to the 1st floor living room,into the switch. Then there is a cable going from the switch to the Express, and I set it up as "Create a new wireless network". Turned off routing on the Express, so the modem does all the job there. Worked like a charm, actually had a strong signal in the 2nd floor living room just from this...but since I need wired connections for some devices in the 2nd floor, I still have to set up the Express there aswell. ( I have not connected the Smart-Tv, Blue-Ray, Xbox, Xbox365 in the first floor yet, as I didn't have the time. The most important thing tonight was to get the internet up and going, but I since the modem will deliver IP adresses trough the switch, and all these will be wired, I guess these will be ok.) 2nd floor; Via the Airport Utility, I set up the second Express to "Expand an excisting wireless network". this now connects wireless to the Express on the second floor (bridge mode). I then connected the switch to the Express, and my laptop got internet connection and IP adress from the switch, via the Express. ( since my wife watched a show on this tele, I haven't had a chance to check the TV-box, WDTV, DVD and AppleTV yet, but I guess they also will be connected without a problem.) The exciting part is to see how good the quality of the streaming will be on the WDTV, from the DLink NAS (and later on when I set an "old" laptop up as a Plex server so I can use the AppleTV) wich is connected directly on the Zyxcel modem/router. (The NAS and the Sonos Bridge is connected directly to the modem, since this gives me the oppurtunity to have these items hidden (you know, the wife...), and the place they are standing is cool and cold all year) FIrst time I set up, I had a connection in 2nd floor living room with 90 MB/s and a RSSI (interference/signal strength?) at -93 dBm. tonight, I got 130 MB/s with RSSI at -55 dBm. A BIG improvement!!! :-) And you know what they say - Happy wife is happy life ! ;-) PS - Yes, I will wire the whole house eventually, but I do want to wait until the kids grow up, and we will refurbish the house, as I then have the oppurtunity to hide the cables in the walls...:-) ------------------------ EDIT Konemor streamet HBO på iPad på terassen uten problemer, og WDTV'en i stuen i 2 etasje streamet fint .mkv filer på 15GB uten problemer! :-) Så får vi se hvor lenge det varer før ting må restarte osv.... :-p Lenke til kommentar
KimSSI Skrevet 27. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2014 Update 2; Lykken var kortvarig....torrentnedlasting gikk på hastighet på ca 1Mbps, på kabel er jeg oppi i 2,5. Overføring av fil mellom PC og NAS tok veeeeldig lang tid, og på kveldingen så stoppet filmene opp etter ca 5 min på WDTV som streamer gjennom NAS. På mirakuløst vis, har jeg overtalt fruen i huset om at det er en god ide å borre hull i gulvet/taket, så i løpet av uken blir oppsettet forandret til; Zyxcel-->Cat-->Switch i 1.etasje-->Cat-->Switch i 2.etasje. Alle streaming-devices vil da være koblet sammen med kabel, dette bør forhåpentligvis være løsningen. Apple Expressene gav mer enn god nok dekning og surfehastighet på iPhone/iPad/PC, så de vil være koblet til switch i hver sin etasje, og forsyne disse enhetene med trådløst. Lenke til kommentar
KimSSI Skrevet 31. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2014 Siste update i denne saken. (I tilfelle noen andre lurer på det samme) Oppsett er nå; Zyxcel-->Cat6el-->Switch i 1.etasje(alle streaming enheter her er kablet med Cat6)el-->Cat6el-->Switch i 2 etasje(alle streaming enheter her er kablet med Cat6). Airport Express koblet til Switch i 2.etasje, har da trådløst på alle vanlige oppholdsrom i 2.etasje, samt terassen. Resultat er kablet Gigabit nettverk, nedlasting på trådløst gikk jevnt på ca 2,9Mbps (har 25/5 linje fra Telenor) Måtte borre gjennom en kjellervegg, samt i taket fra kjellerstuen og oppi gulvet i stuen i 2.etasje. Takk for hjelp til de som bidro med konstruktive forslag! :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå