odinsn Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 Hei, Jeg ønsker å kopiere data fra en matrise (vist øverst i vedlegget) til en liste, slik at jeg kan lage en graf som vist i vedlegget.Dette går fint med Transpose funksjonen. Problemet er derimot at jeg ønsker denne til være mer dynamisk slik at jeg kan sette inn en ny måned i matrisen (eks. april) med tilhørende tall for x,y,z, for så å få en oppdatert liste hvor april inngår under mai for hver "avdeling" x,y,z. Er dette mulig å få til uten bruk av makroer?På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar
Horge Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 Det kan ordnes ved hjelp av funksjonene indirekte, adresse, rad og kolonne. Hensikten her er vel å få et diagram med månedene på x-aksen; har du i så fall forsøkt å basere diagrammet på den opprinnelige tabellen, men velge "bytt rad/kolonne" på diagrammet? Lenke til kommentar
odinsn Skrevet 25. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2014 Det kan ordnes ved hjelp av funksjonene indirekte, adresse, rad og kolonne. Hensikten her er vel å få et diagram med månedene på x-aksen; har du i så fall forsøkt å basere diagrammet på den opprinnelige tabellen, men velge "bytt rad/kolonne" på diagrammet? Takk for svar! Jeg skjønner ikke hvordan disse funksjonene kan gjøre noe annet enn hva Transpose funksjonen allerede gjør? Når det gjelder diagrammet vil et bytte av rad/kolonne på opprinnelig tabell bare gi alle månedene som ulike serier. Da vil desverre diagrammet ikke bli like oversiktlig når det skal vise måneder over flere år. Lenke til kommentar
Horge Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 Bruk av indirekte(adresse()) med rad() og kolonne() for å invertere referansene er nok ikke det enkleste trikset, men det er ikke så veldig vrient. Dersom utgangspunktet var så enkelt som tabellen du har "øverst i vedlegget", så kan du nok fremdeles bare sette inn diagrammet direkte, og evt. snu om på rad/kolonne. Men, du kommer jo med en ny opplysning, nemlig at du har en dataserie som strekker seg over flere år. Løsningen for deg heter i så fall pivottabell, det vil åpne en helt ny verden av muligheter. Merk at du som grunnlag for pivottabellen får (minst) fire kolonner: A) År B) Måned C) Avdeling D) Verdi Anbefaler for øvrig at du bruker siffer på måned i stedet for navn (jan, feb etc.), for det blir mye bedre sortert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå