afterall Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Fri vilje har vel også fint lite å gjøre med det som tar livet av millioner av mennesker hvert år: naturkatastrofer, hungersnød, sykdommer, parasitter, bakterier, og barsel. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Fri vilje har vel også fint lite å gjøre med det som tar livet av millioner av mennesker hvert år: naturkatastrofer, hungersnød, sykdommer, parasitter, bakterier, og barsel. Og løsningen på det har Gud gitt: tro på Jesus og lev evig. Har gang på gang her inne sagt hva jeg har opplevd, så hvis du oppriktig mener det du sier - at verden ligger i det onde (akkuratt som bibelen beskriver, og ondskap er fravær av Gud) - hva gjør du da? Jo, du SØKER Gud. Om du ikke tror 100% som meg, om det kanskje er 5 eller 10%, og toppen en 500 lapp for en bibel, hva har du å tape egentlig? Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Fri vilje har vel også fint lite å gjøre med det som tar livet av millioner av mennesker hvert år: naturkatastrofer, hungersnød, sykdommer, parasitter, bakterier, og barsel. Og løsningen på det har Gud gitt: tro på Jesus og lev evig. Har gang på gang her inne sagt hva jeg har opplevd, så hvis du oppriktig mener det du sier - at verden ligger i det onde (akkuratt som bibelen beskriver, og ondskap er fravær av Gud) - hva gjør du da? Jo, du SØKER Gud. Om du ikke tror 100% som meg, om det kanskje er 5 eller 10%, og toppen en 500 lapp for en bibel, hva har du å tape egentlig? Om jeg forstår deg riktig så har du hatt en spirituell opplevelse og benytter dette som bevis på Gud slik han beskrives i bibelen? Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Fri vilje har vel også fint lite å gjøre med det som tar livet av millioner av mennesker hvert år: naturkatastrofer, hungersnød, sykdommer, parasitter, bakterier, og barsel. Og løsningen på det har Gud gitt: tro på Jesus og lev evig. Har gang på gang her inne sagt hva jeg har opplevd, så hvis du oppriktig mener det du sier - at verden ligger i det onde (akkuratt som bibelen beskriver, og ondskap er fravær av Gud) - hva gjør du da? Jo, du SØKER Gud. Om du ikke tror 100% som meg, om det kanskje er 5 eller 10%, og toppen en 500 lapp for en bibel, hva har du å tape egentlig? Om jeg forstår deg riktig så har du hatt en spirituell opplevelse og benytter dette som bevis på Gud slik han beskrives i bibelen? EN??? Jeg har det daglig! Jeg kan vitne på at det er sant, og det kan millioner andre også. Bibelen sier at den som (oppriktig) kaller på hans navn vil bli frelst, og det er akkuratt hva jeg husker jeg gjorde i ungdommen, også skjedde det! Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Og løsningen på det har Gud gitt: tro på Jesus og lev evig. Dårlig løsning, da hungersnød, naturkatastrofer og alle andre nevnte 'onder' fremdeles er reelle. 3 Lenke til kommentar
afterall Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 (endret) Fri vilje har vel også fint lite å gjøre med det som tar livet av millioner av mennesker hvert år: naturkatastrofer, hungersnød, sykdommer, parasitter, bakterier, og barsel. Og løsningen på det har Gud gitt: tro på Jesus og lev evig. Har gang på gang her inne sagt hva jeg har opplevd, så hvis du oppriktig mener det du sier - at verden ligger i det onde (akkuratt som bibelen beskriver, og ondskap er fravær av Gud) - hva gjør du da? Jo, du SØKER Gud. Om du ikke tror 100% som meg, om det kanskje er 5 eller 10%, og toppen en 500 lapp for en bibel, hva har du å tape egentlig? En allmektig, allgod gud har skapt en verden full av forferdelige sykdommer, parasitter og bakterier som tar livet av millioner av barn og voksne hvert år, og derfor må jeg tro på denne guden? Hveldi bra. Der du ser ondskap, ser jeg en verden der naturen er likegyldig til oss. Jeg ser ikke noe mål og mening med at millioner dør av malaria, fordi jeg ikke tror det finnes en mening med det. Endret 31. juli 2017 av afterall 2 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 EN??? Jeg har det daglig! Jeg kan vitne på at det er sant, og det kan millioner andre også. Bibelen sier at den som (oppriktig) kaller på hans navn vil bli frelst, og det er akkuratt hva jeg husker jeg gjorde i ungdommen, også skjedde det! Hvor er bevisene for disse "hendelsene"? Hvis ikke du har beviser for det, hvordan vet du at det ikke er din fantasi som spiller deg et puss? Kanskje du skulle oppsøkt en lege for å fått en real sjekk? Nei, jeg sier ikke det for å dumme deg ut eller noe, jeg mener det. Hvis du har slike fantasier oppe i hodet er ikke det et sunnhets tegn... Hva om du får noen fantasier om å drepe noen for denne guden? Problemet ditt er at du anser egne fantasier som "bevis" og faktisk tror at denne primitive, brutale og steindumme guden i den kristne bibelen er virkelig... Du følger ingen sannhet, du følger egne fantasier... Kan til og med være at hjernen din fabrikerer disse "bevisene" da den vet hvor stupid det er å følge slike påstander blindt, den gir deg bare en overstyring, en logisk feilsluttning, som du kan bruke for å klamre deg til noe du VET ikke kan forsvares rasjonellt... Du er ikke den første som har det sånn, og det er hjelp å få tak i.. 4 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Jeg vet at kirken har og har hatt sterke bånd til fascismen, jeg for min del tror at det enste moralsk riktige er å ta avstand ifra dem begge. Eller er jeg for open minded ovenfor "homolobbyen" for deg? Tror du en slik liberal tilnærming vil gjøre verden til ett verre sted for folk flest? Hvis det er jesuittene i den katolske kirka du tenker på, så kan det godt hende det stemmer, men protestantene brøyt jo med den katolske kirka alt på 1500 tallet, og det er det vi først og fremst tenker på som "bibelsk kristendom" - dvs sola scriptura. Pinsevenner, baptister og alle andre "barn" protestantene har fått, er ivertfall ikke linket til noe politisk gruppering. Det må jo være litt kjipt for deg at de andre i tråden pussig nok legger merke til hvordan dere "antifascister" oppfører dere som fascister. Det merket jo jeg også når jeg var ateist, at jeg ble som de jeg hatet. Jeg hadde jo lest zions vise protokoller når jeg var midt i tenårene, og av hva jeg kunne se så måtte det stemme, så jeg hatet jo bankfolk, og det jeg trodde var en liten gruppe innavlede familier av jødisk opphav som satt midt i sentrum av det globale økonomiske systemet. Så hva var medisinen mot dette? KJØP VÅPEN FOR NÅ GÅR VERDEN SNART TIL HELVETE, KJØP GÅRD + MASSE GULL! Jeg satt faktisk på mer edle metaller enn en engelsk middelalderkonge. Pussig nok så gikk jeg tilbake til zions vise protokoller litt senere, da jeg svelget liberterianerideologien med hud og hår og hva var det jeg fant ut? Jo, at jeg begynte å likne på de jeg hatet - i zions vise protokoller. Hvis du er oppriktig i din "kamp mot ondskapen" så vil du feile uten Jesus og bli som de du hater. Er du antifascist, vil du bli fascist. Er du nazist, hater du jødene fordi du mener jødene samarbeider og ser seg selv overlegne andre, og hva var det nazistene ble? Akkuratt, konspirative og så på seg selv som overlegne andre. Sånn fungerer det.. Du gikk ifra Illuminati og Sions vise protokoller og så rett over til neste "sannhet" som lå å ventet på deg ja, det enkle er ofte det beste eller noe sånt.... Det er tydelig at du er en som har hatt ett behov for tilhørighet, en som prøver å finne seg selv oppi en uforståelig og skremmende (ond?) verden. Du må da ha innsikt nok til å se at dette er noe du personlig trenger men som de fleste av oss andre ikke behøver? Hva skal vi med en ubekreftet gud vi som allerede har det bra og ikke er redd for at det ikke skal skje noe mer etter døden? Hva skal vi med dette falskspillet her når vi ikke lider av psykiske problemer eller trenger trøst ifra oven? Vi kan ikke bruke det til noe, det blir bare hvit støy som jeg på en god dag klarer å jatte med på bare for å ikke såre den hjernevaskede. Men det er ikke mer enn det, forkynnelse blir altså fånyttes for oss som er opptatt av sannheten. 3 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 forkynnelse blir altså fånyttes for oss som er opptatt av sannheten. Religiøse påstander med tilhørende ubekreftet dill passer særs dårlig hvis man prøver å forholde seg til sannhet ja... Atter et forsøk på å gjøre den myteomspunnede jesusen til noe man bare MÅ ha.... Men man MÅ ikke ha påstander om noe som det ikke finnes beviser for i det hele tatt mer enn jeg må ha troen på røde garasje dvelende drager... Det forandrer ikke en dritt da det samme som kommer til å skje med meg når jeg dør kommer til å skje meg alle andre, vi er døde, end of story... Anser kristne og andre religiøse som de som ødelegger et bursdags selskap... I steden for å kose seg og ha det hyggelig prøver de ikke bare å ødelegge festen for seg selv, men for alle andre også... Alt fordi de ikke liker tanken på at selskapet kommer til å fortsette uten dem... 2 Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 EN??? Jeg har det daglig! Jeg kan vitne på at det er sant, og det kan millioner andre også. Bibelen sier at den som (oppriktig) kaller på hans navn vil bli frelst, og det er akkuratt hva jeg husker jeg gjorde i ungdommen, også skjedde det! Tja, slike opplevelser er jo slettes ikke uvanlige, men greia er jo det at det skjer på tvers av religioner og kulturer og nesten alle som opplever det bruker det som bevis på at sin religion er sann. Man trenger jo slettes ikke religion for å ha slike opplevelser, det er bl.a. vanlig å oppleve en "oppvåkning" når man har gjort en personlig overgivelse, noe det muligens høres ut som du har gjort. Jeg sier ikke at du skal benekte gud, bare at du bør slutte å klenge deg til forhistoriske tekster og trossystemer. Her er en bok jeg tenker kanskje kunne interessert deg. Jeg har ikke lest den selv, men har lest mye annet av forfatteren som har vært ganske fantastisk. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Fri vilje har vel også fint lite å gjøre med det som tar livet av millioner av mennesker hvert år: naturkatastrofer, hungersnød, sykdommer, parasitter, bakterier, og barsel. Og løsningen på det har Gud gitt: tro på Jesus og lev evig. Har gang på gang her inne sagt hva jeg har opplevd, så hvis du oppriktig mener det du sier - at verden ligger i det onde (akkuratt som bibelen beskriver, og ondskap er fravær av Gud) - hva gjør du da? Jo, du SØKER Gud. Om du ikke tror 100% som meg, om det kanskje er 5 eller 10%, og toppen en 500 lapp for en bibel, hva har du å tape egentlig? Pascal`s Wager ja, hehe. Den type logikkbrister fungerte nok langt bedre mot analfabeter på 1600-tallet enn det gjør mot opplyste nordmenn idag... men for all del. 2 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Personlig ville jeg tapt min ærlighet og integritet om jeg begynte å tro på'n jesus i dag... Det går selvsagt ikke, da man ikke bare kan bestemme seg for å tro på slikt... Like lite som Marius77 kan bestemme seg for å bli muslim kan jeg bestemme meg for å tro på jesus...Så uærlig klarer jeg uansett ikke å bli... Akjønner heller ikke hvorfor folk som Dawkins, Hitchens, Harris etc er "topp ateister"... Mest sannsynlig fordi religiøse er så vant med autoriteter at de tror alle følger slike... Men for meg er det knekkende likegyldig HVEM som sier noe, det er HVA de sier som er avgjørende... Kong salomon har ingen forkjørsrett fremfor jørgen hattemaker i så måte.. 3 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Jeg lurer på hvor mange kristne, i dag, benytter seg av Pascal's Wager? Jeg slikker pekefingeren, holder den opp og gjetter - mer enn 50%. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Dawkins forbanner jo Gud pga ondskapens eksistens - det er vel egentlig hans hovedargument. Problemet hans er at bibelen går veldig mye inn på dette her, og det han sier avslører jo at han ikke har skjønt den. De som hater ondskap elsker ikke denne verden, er jo kort fortalt bibelens beskrivelse av det - og pga det vil søke Gud, for Gud har i stor grad isolert seg ifra denne verden. Ondskap er derfor en konsekvens av fravær av Gud, ikke på grunn av Gud. Dawkins forbanner ikke Gud, da han ikke tror på Gud. Det Dawkins gjør er å påpeke en logisk brist i påstander om Guds eksistens. 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Argumentet ditt gir ingen mening: Dersom Gud eksisterer og skapte universet, jorden og mennesket, så er Gud moralskt ansvarlig for det skapte. At Gud har valgt å "isolere seg fra denne verden", er igjen et valg Gud er moralskt ansvarlig for. Mennesket fikk fri vilje og valgte å gå vekk fra Gud, vi har også fått fri vilje til å velge Gud tilbake. Hvis Gud er allvitende så har ikke mennesket fri vilje. Hvis mennesket har fri vilje så er ikke Gud allvitende, og dermed er han ikke Gud. Forøvrig var det Gud som visstnok skapte mennesket og dermed "programmerte" mennesket til å ta de valgene som ble tatt. For han er da ikke så fullstendig inkompetent at han ikke har kontroll på det han selv skaper? 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 En bedre verden der du og ateist-klikken din løper rundt og gauler "hail mary full of grace, punch a nazi in the face"? At du skulle vært med på å bygd en bedre verden er en selvmotsigelse. Ateister flest løper da ikke rundt slik. Faktisk er det kun et ekstremt mindretall, og de definerer seg ikke ut fra ateismen, men ut fra påstått anti-fascisme (selv om de har fascistiske tendenser selv). Du taper alltid diskusjoner når du holder på med hodeløst, irrasjonelt vrøvl som dette. 3 Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 En bedre verden der du og ateist-klikken din løper rundt og gauler "hail mary full of grace, punch a nazi in the face"? At du skulle vært med på å bygd en bedre verden er en selvmotsigelse. Ateister flest løper da ikke rundt slik. Faktisk er det kun et ekstremt mindretall, og de definerer seg ikke ut fra ateismen, men ut fra påstått anti-fascisme (selv om de har fascistiske tendenser selv). Du taper alltid diskusjoner når du holder på med hodeløst, irrasjonelt vrøvl som dette. Virkelig? Ser dere ikke ondskapen dere selv står for? Hvordan kan DERE anklage den bibelske gud og kristne når dere holder på sånn, og fremstille dere selv som de med det moralske overtaket? Når ateister skryter på seg å skape en bedre verden f.eks ved å "utrydde kristendom", hva har dere gjort i ord og handling som viser at dere er bedre enn den bibelske Jesus? Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Dawkins forbanner jo Gud pga ondskapens eksistens - det er vel egentlig hans hovedargument. Problemet hans er at bibelen går veldig mye inn på dette her, og det han sier avslører jo at han ikke har skjønt den. De som hater ondskap elsker ikke denne verden, er jo kort fortalt bibelens beskrivelse av det - og pga det vil søke Gud, for Gud har i stor grad isolert seg ifra denne verden. Ondskap er derfor en konsekvens av fravær av Gud, ikke på grunn av Gud. Dawkins forbanner ikke Gud, da han ikke tror på Gud. Det Dawkins gjør er å påpeke en logisk brist i påstander om Guds eksistens. Jo, han forbanner Gud, det han er kjent for er nettopp tiradene mot Gud. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 Argumentet ditt gir ingen mening: Dersom Gud eksisterer og skapte universet, jorden og mennesket, så er Gud moralskt ansvarlig for det skapte. At Gud har valgt å "isolere seg fra denne verden", er igjen et valg Gud er moralskt ansvarlig for. Mennesket fikk fri vilje og valgte å gå vekk fra Gud, vi har også fått fri vilje til å velge Gud tilbake. Hvis Gud er allvitende så har ikke mennesket fri vilje. Hvis mennesket har fri vilje så er ikke Gud allvitende, og dermed er han ikke Gud. Forøvrig var det Gud som visstnok skapte mennesket og dermed "programmerte" mennesket til å ta de valgene som ble tatt. For han er da ikke så fullstendig inkompetent at han ikke har kontroll på det han selv skaper? Gud vet fortid nåtid og fremtid uavhengig av fri vilje, det er mao. ikke noe problem for meg å se at begge deler finnes, sånn du ser ut til å ha vansker med. Jeg har sett det selv, en av opplevelsene mine med Gud var akkuratt dette her. Bibelen sier Gud er kjærlighet, det er mao. i Guds natur å elske, og derfor ble vi skapt, men vi elsket ikke tilbake som en konsekvens av fri vilje som gir oss rett til å gå fra Gud, derfor ble forholdet mellom Gud og menneske brutt. GT peker mot synd, og synden var å gå fra Gud ved å ikke holde det som var Guds ene lov under Adam og Eva, Jesus betalte prisen for denne synden og vi kan gjenforenes med Gud via tro på ham, kort oppsummert. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 31. juli 2017 Del Skrevet 31. juli 2017 EN??? Jeg har det daglig! Jeg kan vitne på at det er sant, og det kan millioner andre også. Bibelen sier at den som (oppriktig) kaller på hans navn vil bli frelst, og det er akkuratt hva jeg husker jeg gjorde i ungdommen, også skjedde det! Tja, slike opplevelser er jo slettes ikke uvanlige, men greia er jo det at det skjer på tvers av religioner og kulturer og nesten alle som opplever det bruker det som bevis på at sin religion er sann. Man trenger jo slettes ikke religion for å ha slike opplevelser, det er bl.a. vanlig å oppleve en "oppvåkning" når man har gjort en personlig overgivelse, noe det muligens høres ut som du har gjort. Jeg sier ikke at du skal benekte gud, bare at du bør slutte å klenge deg til forhistoriske tekster og trossystemer. Her er en bok jeg tenker kanskje kunne interessert deg. Jeg har ikke lest den selv, men har lest mye annet av forfatteren som har vært ganske fantastisk. ...fordi alle religioner i varierende grad kobler inn på det spirituelle, men det er bare en forklaring som gir meg mening utifra hva jeg selv har opplevd som passer MISSTENKELIG bra med bibelen, og når jeg ser på hva som er det MOTSATTE av hva det var jeg leste av okkult litteratur, konspirasjonsteorier etc, det er nemlig noen rare tråder her til bibelen som dere tydeligvis ikke har satt dere inn i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå