Nuttery Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Hei, Var på sesjon for typ 7 mnd siden, har innrykk neste september. Skal inn i luftforsvaret. Når jeg var på sesjon hadde jeg NULL peiling på hva jeg ville videre. Leser på sidene til forsvaret nå, men føler jeg blir svært lite klokere. Hvor i luftforsvaret var du i førstegangstjenesten? Hva anbefaler du? Personlig ser jeg for meg noe med en litt aktiv tjeneste, ikke bare kontorsitting. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Eneste tjenesten jeg vil anbefale i luftforsvaret er ving-ops. Alt annet er "kontorsitting" eller annen meningsløs tjeneste. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 (endret) Når jeg tenker meg om så er ving-ops mye "kontorsitting" det også. Endret 24. juli 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
deleted Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Sep 2015? Luftforsvaret har litt å by på for de som gir litt insats på rekrutten. Avhengg av interesser så anbefaler jeg BRP (brann- og redningsplasstjeneste), Hundefører, Baseforsvar (ingeniørtroppen/sambandstroppen/hundetroppen/NIS). Andre stillinger som ikke er like fysiske er Crew Chief ass, F16 våpensystem ass, Mission Support og terminalarbeider (husker ikke helt hva stillingen het, men tror de hovedsakelig lastet/jobbet rundt hercules.) det er de jeg kommer på i forbifarten. Dersom du er motivert for en givende tjeneste, unngå for all del vakt og sikring, velferds ass, material ass. Sikkert kos, men jævelig kjedelig i lengden. 1 Lenke til kommentar
deleted Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 (endret) Når jeg tenker meg om så er ving-ops mye "kontorsitting" det også. Ving-ops er så mye kontor som du får det. Hvis du liker å ta imot en telefonen eller to, sitte i sofaen og spise kjeks kl 0300 og prate litt i høytalerene innimellom, så er jo det fint Endret 25. juli 2014 av Deleted 1 Lenke til kommentar
Nuttery Skrevet 25. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2014 Sett litt på blant annet Luftvernsartillerist:http://forsvaret.no/verneplikt/muligheter/Sider/luftvernartillerist.aspx Men når jeg leser om f.eks fotballturnering får jeg litt dårlige vibber til leirskole... Hundefører virker jo greit.. Hva med: http://forsvaret.no/verneplikt/muligheter/Sider/redningsutstyrsassistent-video.aspx http://forsvaret.no/verneplikt/muligheter/Sider/sambandstropp-luftforsvaret.aspx Sambandstropp virker jo bra, men der måjeg være realistisk og innrømme at jeg antageligvis ikke har sjans. http://forsvaret.no/verneplikt/muligheter/Sider/vakt-sikring-luftforsvaret-video.aspx Vakt og sikring virker i allefall aktivt? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 Noen som vet hva som skal til for å komme inn i Sambandstroppen? Den høres jo krevende ut, men også veldig interessant. Lenke til kommentar
Nuttery Skrevet 25. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2014 Noen som vet hva som skal til for å komme inn i Sambandstroppen? Den høres jo krevende ut, men også veldig interessant. Det syntes jeg også! Men er veldig få som blir tatt opp.. Lenke til kommentar
deleted Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 (endret) For å bli luftvernartillerist må du søke overflytting til rekruttskolen til luftvern på ørlandet. Det er en annen våpengren. Sambandstroppen tar inn 12 soldater i juli og januar-komtigentene. Vis motivasjon og gjør det godt på rekrutten er det som skal til, men av erfaring så virker det som de har en 'preferanse' for jenter, så hvis du er jente er det en fordel På den andre siden, så er noe som heter NIS-troppen. NIS, samband, hund og ingeniør er forskjellige tropper som jobber sammen i et kompani på ørlandet (tidligere rygge) som heter baseforsvarstridsgruppe (BFSG). NIS 1 og 2 er de største troppene, med ca 30 soldater i hver tropp. De er slagkraften og "fyllet" til kompaniet. Vanlig infanteristrid, mest våpen, mest skyting og stridsteknikk etc. Jeg ville nesten påstå at det er større sansynlighet for å få en plass i NIS mtp. at det er så mange stillinger. For å evt. få plass i NIS må du (måtte ihvertfall før) komme deg til V&S-kurset på rygge. Der holdes lokalt opptak og du må deretter konkurrere deg til en plass gjennom div. tester. IKKE la deg lure av alt propeganda-tull du måtte høre om vakt og sikring. Uansett hvor bra det skulle fremstå, så er det som regel bare jug. Flere steder er det ikke engang gjerde på leir og dermed er det åpen ferdsel for sivile. Da fungerer de mer som tilsynsvakter enn militære vakter. Enkelte steder kan de være betydningsfulle, men hovedsakelig deler de bare ut besøkskort og klipper av låser til sløve soldater. Edit: Noe viktig jeg glemte å nevne er at NIS og samband kun tar inn soldater i juli og januar, altså 2 ganger i året. Ingeniør tar bare opp i juli, og hundeførere tas opp fra alle 4 kontigentene i året. Mao. så må du søke om å bytte til juli-kontigenten hvis du vil ha noen av de stillingene. Endret 25. juli 2014 av Deleted 1 Lenke til kommentar
Nuttery Skrevet 26. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2014 For å bli luftvernartillerist må du søke overflytting til rekruttskolen til luftvern på ørlandet. Det er en annen våpengren. Sambandstroppen tar inn 12 soldater i juli og januar-komtigentene. Vis motivasjon og gjør det godt på rekrutten er det som skal til, men av erfaring så virker det som de har en 'preferanse' for jenter, så hvis du er jente er det en fordel På den andre siden, så er noe som heter NIS-troppen. NIS, samband, hund og ingeniør er forskjellige tropper som jobber sammen i et kompani på ørlandet (tidligere rygge) som heter baseforsvarstridsgruppe (BFSG). NIS 1 og 2 er de største troppene, med ca 30 soldater i hver tropp. De er slagkraften og "fyllet" til kompaniet. Vanlig infanteristrid, mest våpen, mest skyting og stridsteknikk etc. Jeg ville nesten påstå at det er større sansynlighet for å få en plass i NIS mtp. at det er så mange stillinger. For å evt. få plass i NIS må du (måtte ihvertfall før) komme deg til V&S-kurset på rygge. Der holdes lokalt opptak og du må deretter konkurrere deg til en plass gjennom div. tester. IKKE la deg lure av alt propeganda-tull du måtte høre om vakt og sikring. Uansett hvor bra det skulle fremstå, så er det som regel bare jug. Flere steder er det ikke engang gjerde på leir og dermed er det åpen ferdsel for sivile. Da fungerer de mer som tilsynsvakter enn militære vakter. Enkelte steder kan de være betydningsfulle, men hovedsakelig deler de bare ut besøkskort og klipper av låser til sløve soldater. Edit: Noe viktig jeg glemte å nevne er at NIS og samband kun tar inn soldater i juli og januar, altså 2 ganger i året. Ingeniør tar bare opp i juli, og hundeførere tas opp fra alle 4 kontigentene i året. Mao. så må du søke om å bytte til juli-kontigenten hvis du vil ha noen av de stillingene. Jeg er jente, så kanskje jeg får lurt meg inn Neida, men kanskje jeg oppfyller kravene. Har forresten allerede søkt om å bytte innrykk til Juli! Må lese posten din en gang til i kveld, var mye "komplisert" informasjon for en newbie som meg. Visse ting må inn med teskje Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Har selv vært WingOps på gardermoen, flott tjeneste, turnus og mye fri. (17dager på 14 av) En får mye ansvar da det er en liten base, du får være med på mye mer operativt arbeid enn de fleste steder, som er supert da du føler du får gjort noe som faktisk betyr noe. Det mest spesielle er selvsagt utenlandske fly, VIP besøk med PST og stor sikkerhetstilværelse, spennende! ca. 120 folk på basen, hadde en egen WingOps bil en kunne bruke til feks å kjøre inn til jessheim og handle/spise eller dra ut i helgen. Hadde 3 øvelser, 2 vinter der den ene var i rekrutt og en sommerøvelse. Hverdagen var 12 timersvakt(må være folk der 24/7 så en hadde også 12 timers nattevakt på turnus) hvor du tok imot og holdt styring på flyvinger av egne fly samt besøkende nasjoner. Synes det var mye varierte ting som skjedde, selvsagt er dette en tjeneste du vil nyte best hvis du har en interesse i fly da en fikk være inni mye rart iløpet av året. Eneste tjenesten jeg vil anbefale i luftforsvaret er ving-ops. Alt annet er "kontorsitting" eller annen meningsløs tjeneste. Når jeg tenker meg om så er ving-ops mye "kontorsitting" det også. De fleste luftforsvarsstillingene innebærer mer "innetid" enn de andre grenene Men ja, det er mye papirarbeid i den tjenesten, men for min del var det topp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Noen som har erfaring med det å være flymekaniker i førstegangstjenesten da? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Noen som har erfaring med det å være flymekaniker i førstegangstjenesten da? De stillingene er så og si ikke-eksisterende. Alt slikt er overlatt til lærlinger og yrkesmilitære da de fant ut at å trene opp førstegangssoldater hvert år er bortkasting samt at du ender opp med lav kompetanse, som for så vidt er logisk, men gir mindre muligheter. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Noen som har erfaring med det å være flymekaniker i førstegangstjenesten da? De stillingene er så og si ikke-eksisterende. Alt slikt er overlatt til lærlinger og yrkesmilitære da de fant ut at å trene opp førstegangssoldater hvert år er bortkasting samt at du ender opp med lav kompetanse, som for så vidt er logisk, men gir mindre muligheter. Okey... Men hva om jeg har fagbrev i automasjonsfaget da? Fyren på sesjon sa iallefall at jeg skulle være flymekaniker i førstegangstjenesten. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Noen som har erfaring med det å være flymekaniker i førstegangstjenesten da? De stillingene er så og si ikke-eksisterende. Alt slikt er overlatt til lærlinger og yrkesmilitære da de fant ut at å trene opp førstegangssoldater hvert år er bortkasting samt at du ender opp med lav kompetanse, som for så vidt er logisk, men gir mindre muligheter. Okey... Men hva om jeg har fagbrev i automasjonsfaget da? Fyren på sesjon sa iallefall at jeg skulle være flymekaniker i førstegangstjenesten. Så lenge du ikke er lærling får du ikke tildelt tjenesteplass før i slutten av rekrutt, så hvordan han kan si det skjønner ikke jeg iallefall, det burde du sjekke ut så du ikke blir skuffet 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Okey. Takk for svar! Dette var godt å vite. Jeg skal sjekke det opp. Lenke til kommentar
Bollen123E Skrevet 4. november 2015 Del Skrevet 4. november 2015 Fått innkalling her for juli 2016 Noken som har vore inn og har tips? Er det mest annbefalt å trene kondisjon istaden for styrke? Lenke til kommentar
duckArmy Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 Fått innkalling her for juli 2016 Noken som har vore inn og har tips? Er det mest annbefalt å trene kondisjon istaden for styrke? God allround-form er det viktigste! Det de tester er 3000m, sit-ups, push-ups og pull-ups. Kan være smart å sikte på minstekravene for befalsskole i allefall, så skal du stille helt greit! De finner du her Resultater under rekruttperioden avgjør hvilke muligheter du får videre, og fysisk form er jo omtrent det eneste du faktisk kan påvirke før du møter opp! Hva er du kalt inn til? Lenke til kommentar
Bollen123E Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 (endret) Fått innkalling her for juli 2016 Noken som har vore inn og har tips? Er det mest annbefalt å trene kondisjon istaden for styrke? God allround-form er det viktigste! Det de tester er 3000m, sit-ups, push-ups og pull-ups. Kan være smart å sikte på minstekravene for befalsskole i allefall, så skal du stille helt greit! De finner du herResultater under rekruttperioden avgjør hvilke muligheter du får videre, og fysisk form er jo omtrent det eneste du faktisk kan påvirke før du møter opp! Då satsa eg på allround trening! Hva er du kalt inn til? Kalt inn til luftforsvaret, Madla, juni 2016 Har du erfaring frå forsvaret? Endret 21. november 2015 av Bollen123E Lenke til kommentar
duckArmy Skrevet 23. november 2015 Del Skrevet 23. november 2015 (endret) Fått innkalling her for juli 2016 Noken som har vore inn og har tips? Er det mest annbefalt å trene kondisjon istaden for styrke? God allround-form er det viktigste! Det de tester er 3000m, sit-ups, push-ups og pull-ups. Kan være smart å sikte på minstekravene for befalsskole i allefall, så skal du stille helt greit! De finner du herResultater under rekruttperioden avgjør hvilke muligheter du får videre, og fysisk form er jo omtrent det eneste du faktisk kan påvirke før du møter opp! Då satsa eg på allround trening! Hva er du kalt inn til? Kalt inn til luftforsvaret, Madla, juni 2016 Har du erfaring frå forsvaret? Det stemmer. Selv har jeg bakgrunn fra sanitet. Herlig, luftforsvaret har mange spennende tjenester å by på - og noen kjedelige. Akkurat som det er i sjøforsvaret og hæren også. Hva slags tjeneste du får - om du får det du ønsker deg eller ikke - avhenger av hvor godt du gjør det under rekrutten. De som gjør det best får førstevalget sitt. Fysisk form spiller inn på dette, ikke bare gjennom faktiske testresultater, men fordi god fysisk form gir deg overskudd både til å prestere selv og ta vare på lagkameratene dine i "motbakkene". Men enda viktigere enn fysisk form er holdninger, evne til samarbeid og evne til å ta til seg det som skal læres. Noen tjenestestillinger har imidlertid strengere fysiske minstekrav; for eksempel hundefører og brann-, rednings- og plasstjeneste (BRP) Mine aller beste tips til forberedelse er: 1) Finn ut hva slags tjeneste du kunne tenke deg. Sett deg inn i alternativene dine! Bla rundt på forsvaret.no eller spør her. Det er ikke alltid man får så grundig innblikk i hva de ulike tjeneste egentlig er på hjemmesiden til forsvaret. Å ønske seg en spesifikk tjeneste hjelper dessuten på motivasjonen til å trene; da har du noe du ønsker å oppnå, en ambisjon å jobbe mot 2) Bygg deg opp en god "grunnform" Det man formelt testes i er som sagt 3000m, situps osv. men det hjelper lite å løpe 3000m på ni minutter hvis du ikke klarer å bære utstyret ditt. Da spiller kjernemuskulatur og beinstyrke mer inn. Beste treningen for akkurat dét er jo å faktisk gå turer med sekk, om du er såpass ivrig. Bottom line er vel "tren hele kroppen". Prøv testene nå, så kan du se om du forbedrer deg i løpet av våren Det skal ligge noen treningsprogrammer rettet mot befalsskoleopptak på forsvaret.no, og det er jo de samme testene Endret 23. november 2015 av kristinsg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå