Gå til innhold

Har du erfart noen gode/dårlige opplevelser i møte med vekter?

Gjest

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier er jeg nysgjerrig på om du har hatt noen gode eller dårlige opplevelser i møte med vekter.

Jeg jobber selv som vekter og kjenner både godt egnede og ikke fullt så egnede vektere. Hva er dine meninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var i byen i trondheim, og en ruset person var i litt amper prat med to vektere på rema, begge vekterne var jenter og måtte tilkalle vekter nr.3 for å faktisk få fyren ut, åpenbart at de ikke var helt fysisk skikket for jobben i mitt syn.

Lenke til kommentar

Var i byen i trondheim, og en ruset person var i litt amper prat med to vektere på rema, begge vekterne var jenter og måtte tilkalle vekter nr.3 for å faktisk få fyren ut, åpenbart at de ikke var helt fysisk skikket for jobben i mitt syn.

Det er politiet, og ikke vekterne sin jobb å måtte kaste noen fysisk ut av en butikk fordi en person er amper. De har heller ikke hjemmel til å gjøre det.

• Liker 3
Lenke til kommentar

De som ikke kom inn på politiskolen blir vektere. De har forøvrig ikke lov til å gjøre stort i det hele tatt. Hadde selv en liten opplevelse her for en stund siden :

Jeg traff på en gammel kjenning av meg og endte opp i høylytt diskusjon med han inne på ett kjøpesenter, rett ved inngangen riktignok. Jeg dro han med meg ut for å fortsette der, da jeg la merke til at folk rundt ble engstlige. Han gikk til slutt, og jeg gikk inn igjen. På vei inn på Narvesen kom en svær jævel joggende og dro tak i meg, og prøvde helt klart å sikre seg for at jeg ikke skulle skade han. Enden på den visa var at jeg kastet han over skuldra, bar han ut av senteret, satte han pent der, så jeg kunne gå inn og hente pølsa jeg hadde tenkt å kjøpe.

Jeg så aldri denne karen igjen. At han skal fysisk tvinge meg ut av ett senter uten at jeg faktisk har gjort noe (jeg avverget heller diskusjonen og tok den utendørs isteden), og nekter å høre på meg, så gikk det sånn. Heldigvis hørte han på at han ikke kan røre meg, og at jeg ikke vil nøle med å anmelde hvis han prøvde å bli fysisk mot meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært utfor vektere som prøver å gjøre politiets jobb litt for mange ganger. Som aktivt medlem i rånemiljøet der jeg bor for noen år siden, var vektere veldig aktive på å prøve å forvise oss fra steder som vistnok tilhørte bedrifter som vekter selskapet hadde en avtale med (Stort industri område der flere bedrifter har avdelingenne sine). En kar var såpass ivrig at han knipset fult av bilder, grabbet til seg et skilt og ringte politiet, som kom patrulerende etter en 15 minutter å blåste i hele greia. Ved senere anledninger har de aktuelle bedriftenne i området komt med utalelser at de er glad for at der er litt råneliv der på kveldstid da det minsker sjangsen for innbrudd osv.

En annen ubehagelig opplevelse jeg har hatt med vektere var et besøk jeg hadde i oslo, bor så og si i ei lita bygd så er ikke så fryktelig vandt med storbyen, derfor kjøpte jeg meg en vanlig bussbilett i en av lukene som en fant på togstasjonen og tenkte det da var i boks. Hoppet meg på den bussen jeg klarte å rote meg frem til at jeg skulle på og på neste stopp kom det ombord 4 vektere som gikk rundt å sjekket biletenne til folk, jeg hadde jo bilett så det tenkte jeg ikke så mye på. Når han ene kom frem til meg viste jeg biletten og han står og ser dumt på meg å sier at den ikke er stemplett. Jeg viste jo selvsagt ikke at en skulle stemple noen bilett, men det skulle jo en tydligvis gjøre. Det den vekteren da gjør er å signalisere noe til de andre vekterenne som samler seg nærmest i en sirkel rundt meg å skjeller meg ganske grovt ut å regelrett kaller meg for en idiot når jeg prøve å forklare meg selv, og starter å skrive ut en bot til meg... Heldigvis var det en litt eldre mørkhudet mann som konfronterte vekterenne og fikk de til å droppe hele greia å isteden tvinge meg til å gå frem å få biletten stemplet menst de og hele bussen sto å såg på.

Så, tja i mitt hode ser jeg på en del vektere som maktsyke mennesker som jeg er veldig glad for at aldri ble politi. Dette er et syn jeg har dannet meg pga dissa få individenne, selv om jeg er fult klar over at det er plenti med vektere der ute som sikker gjør jobben akkurat slik de skal gjøre. Men altså grunnet dissa få personenne har vekter yrket mistet all respekt fra min side.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Det er politiet, og ikke vekterne sin jobb å måtte kaste noen fysisk ut av en butikk fordi en person er amper. De har heller ikke hjemmel til å gjøre det.

Vis gjerne til dokumentasjon på det, for jeg mener dem har lov til til å fjerne uønskede personer fra privat eiendom.

EDIT: Eller nei, ikke svar på denne, tråden går garantert off-topic med juss-diskusjon.

Når det er sagt, jeg har ikke mye erfaring med vektere, dørvakter derimot har en tendens til å ikke slippe meg inn selv om jeg er nesten edru. Så mange av dem burde virkelig funnet nye måter å se etter beruselse på.

Endret av Evelen!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vis gjerne til dokumentasjon på det, for jeg mener dem har lov til til å fjerne uønskede personer fra privat eiendom.

EDIT: Eller nei, ikke svar på denne, tråden går garantert off-topic med juss-diskusjon.

Når det er sagt, jeg har ikke mye erfaring med vektere, dørvakter derimot har en tendens til å ikke slippe meg inn selv om jeg er nesten edru. Så mange av dem burde virkelig funnet nye måter å se etter beruselse på.

Det eneste du kan forsvare maktbruk med er nødrett og nødverge. En borger kan selvfølgelig anholde noen så lenge straffen på forbrytelser tilsvarer opp til seks måneders fengsel, men det tviler jeg på at en høylytt og vanskelig person på Rema gjør. Som vekter bruker man ikke makt på å hive en person ut av et område eller objekt, med mindre man føler seg såpass truet at dette er nødvendig. Så lenge en vanskelig person ikke er til fare for seg selv, vekterne, eller andre, så vil det eneste riktige være å få politiet til å ta seg av situasjonen.

En vekter har det som kalles eiers rett over private områder, og har derfor "myndighet" til å be folk om å forlate stedet. Om vedkommende da ikke vil forlate stedet, så er det opp til politiet å få personen vekk.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Ble stoppet en gang av en kvinnelig vekter som mistenkte tyveri grunnet at en ansatt hadde funnet noe i en jakke jeg hadde prøvd i et prøverom.

Ba henne bare sjekke meg om hun ville noe hun også gjorde. Det hele gikk fort og jeg skjønner jo at vektere bare gjør jobben sin. Hun var respektfull og ordentlig av seg, så jeg opplevde det ikke truende på noen måte. Synes det var profesjonellt utført. De fleste som ikke har noe å skjule har vel heller ikke så mye imot å bli sjekket, selv om det er en ganske grov inntreden i privatsonen basert på ganske tynne beskyldninger. Man gir jo basically fra seg rettigheter for å bevise sin uskyld.

Lenke til kommentar

Jeg vil TRO butikkansatte og vanlige kunder samt vektere vil ha lov til å legge hånd på en som er ekstremt utagerende og f.eks ødelegger ting? Jeg hadde hvertfall hjulpet butikkansatte f.eks med å få ut en ruset gærning om det var tilfelle. Ville jeg da ha brutt loven? Eller er det avhengig av hva slags maktbruk det er snakk om?

Lenke til kommentar

Jeg vil TRO butikkansatte og vanlige kunder samt vektere vil ha lov til å legge hånd på en som er ekstremt utagerende og f.eks ødelegger ting? Jeg hadde hvertfall hjulpet butikkansatte f.eks med å få ut en ruset gærning om det var tilfelle. Ville jeg da ha brutt loven? Eller er det avhengig av hva slags maktbruk det er snakk om?

Selvfølgelig har du lov til å forhindre noen i å begå skadeverk. Men om en person bare er høylytt og kverulerende, så nei.

Lenke til kommentar

Så det er ikke lov å bruke makt for å bortvise noen, altså?

Er det forskjell på privat og offentlig eiendom?

Altså, har jeg lov til å kaste ut ifra boligen min som er ekle?

Det vil være langt enklere å forsvare en fysisk utkastelse fra ditt private hjem, enn en butikk som er åpen for offentligheten.

Å anholde noen med makt som har begått en kriminell handling kan forsvares. Å anholde noen som er i fare for seg selv, deg eller publikum kan også forsvares.

Å fysisk kaste ut noen som kverulerer kan ikke forsvares, og vil etter min mening være ulovlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs om det ikke skjer ett og annet lovbrudd. Det kan man faktisk politianmelde.

Her har vi jo et eksempel på en hendelse som er politianmeldt.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/vektere-brakk-armen-paa-mann-uten-togbillett/a/23241184/

Jeg kjenner godt til denne saken, og det er av vesentlig betydning hva denne karen gjorde før de startet å filme. Det var en lang foranledning. Alt jeg kan si er at Nokas har fått full støtte fra flere involverte parter i saken. Glem ikke at VG alltid formulerer en sak for å få flest mulig lesere.

Tror du virkelig de knakk armen som straff? Det var et uhell som skjedde under en hjemlet anholdning i det han slo seg vrang. I fjor knakk politiet armen til en 16 år gammel gutt under pågripelse. Saken var i media, men fikk aldri særlig oppmerksomhet.

Endret av ^Th0mas^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...