Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kjæreste klarer ikke å kommunisere

Anbefalte innlegg

Hei. Vi har det bra ellers. Men hver gang jeg vil ta opp noe hun ikke liker/liker å snakke om eller som ikke er så positiv så skjer det. Hun blir utrolig sur i en god stund etterpå, prøver å "angripe" meg tilbake med å gi skylda på meg eller gi meg dårlig samvittighet. Og hun prøver å ignorere meg, og til slutt så blir hun lei seg, går og gråter i et annet rom og får meg til å føle meg slem fordi jeg vil ta opp noe.

Forrige gang var det mellom røyk. Jeg har hatt greit med penger i det siste, og hun har bare så vidt hatt penger til mat. Jeg har spandert en del på henne, og det har jo vært helt greit for meg. Men når hun var tom for røyk tidligere i dag, og jeg hadde sånn 3 stk igjen (hun har fått like mye som jeg har de siste ukene). Jeg sa jeg ville ha dem selv, og hun ble sint og sa det var urettferdig, at hun hadde gjort det osv. Det har vært mer av dette tidligere også

Så tok jeg det opp og sa jeg følte at hun var utakknemlig, og at det ikke var urettferdig som hun sa. Jeg tok det opp på en veldig fin måte, men hun responderte på samme måte som nevnt over.

Det er flere ting en det over som er tilfelle. Vi kan rett og slett ikke kommunisere om annet enn positive ting eller diskutere i det hele tatt, pga det. Det synes jeg drar det ellers veldig bra forholdet ganske langt ned og det er et stort hinder i hverdagen. Hun er også veldig sensitiv osv ellers, gråter lett. Men bare når det er meg hun krangler med osv, ikke av andre ting. Har også sluttet å komme løpende når hun gråter og gir meg dårlig samvittighet.

Hva skal jeg gjøre? Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Og nei, jeg skal ikke gå fra henne pga dette, så slike innlegg trenger dere ikke å komme med :)

Anonymous poster hash: 3c28e...a06

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor gamle er dere ?

18 og 19Anonymous poster hash: 3c28e...a06

Du kan prøve å ta tiden til hjelp. Hun er i en periode hvor man krever mye av andre. Dessuten er røyk veldig avhengighetsskapende og noe en fort blir ekstra greten av å ikke få. Dere kan kanskje begge prøve å slutte sammen ?

Lenke til kommentar

Hvor gamle er dere ?

18 og 19Anonymous poster hash: 3c28e...a06
Du kan prøve å ta tiden til hjelp. Hun er i en periode hvor man krever mye av andre. Dessuten er røyk veldig avhengighetsskapende og noe en fort blir ekstra greten av å ikke få. Dere kan kanskje begge prøve å slutte sammen ?
Hun har vært sånn så lenge jeg kan huske egentlig, men vi har jo ikke hatt så mye å ta opp i de første månedene vi var sammen. Har vært sammen i nesten et år nå.

Vel, hun hadde nettopp tatt en røyk og hadde fått behovet sitt, så det var ikke det. I tillegg er det mange andre ting, det med røyken var bare et eksempel. Har ikke tenkt til å slutte enda, men har begynt å røyke mindre enn før.

Men dette med kommunikasjonen er utrolig vanskelig. Jeg er "the bad guy" siden jeg prøver å kommunisere og ta opp ting for å gjøre det enklere, eller bare for å snakke/diskutere om noe. Uten at den ene parten blir sint og umulig å snakke med. Slik som i en vanlig samtale. Blir slitsomt i lengden.

Lenke til kommentar

Når folk er overfølsom på kritikk og blir så defensiv som du sier ligger det som regel noe bak. En psykolog kan kanskje være til hjelp her.

Hun har gått til psykolog tidligere grunnet problemer med faren, men det er mange år siden.

Hadde jeg foreslått det, hadde hun nok blitt virkelig sur, og hun hadde aldri gjennomført det. Så tror ikke det er noe for oss her, selv om jeg ser at det kunne hjulpet.

Men er det noe jeg kan gjøre eller si til henne?

Lenke til kommentar

Du bruker allerede en god strategi med å være følsom i måten du tar opp ting på. Viktig å ta ballen og ikke personen. Hun er selv nødt til å se og eie oppførselen sin for at hun skal kunne gjøre noe med den, så taktfulle konfronteringer er det som må til. Det å få andre til å endre oppførsel er en ganske vanskelig jobb, og det er noe en psykolog bør håndtere. Det er vanskelig å kombinere rollen som kjæreste og psykolog fordi rollene er så forskjellige.

Lenke til kommentar

Det her er et klassisk eksempel på umodenhet og sånn jeg ser det ikke et problem i seg selv.

Fortsett med å vær deg selv og vær klar over at med tid så vil dette bli bedre.

Prøv å bli enige om å sitte ned og prate om ting sammen, det er viktig at hun kan ta opp det hun føler og da skal du lytte , så skal du få lov til å prate om noe uten at du blir avbrutt. Det skal dog være lov til å si ifra om man feks føler at det går på person underveis , men viktig at man blir flink til å lytte til hverandre og at man kan forklare det man mener om det ikke blir forstått.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Synes det er litt smålig og ikke dele den siste røyken din med dama, greit nok at hun har lite penger i forhold til deg og at du ikke skal betale alt for henne. Men jeg syntes ihvertfall ikke du burde bruke masse penger på deg selv mens hun sitter der og er blakk

Lenke til kommentar

nekta du å dele de siste siggene med dama di?

My thoughts exactly.
Vel, hun hadde fått så utrolig mye av meg allerede og de siste ville jeg faktisk ha for meg selv. Hun skulle få noen trekk, men jeg ville ha dem jeg. Uansett er ikke dette viktig. Det var bare et eksempel...

Lenke til kommentar

Synes det er litt smålig og ikke dele den siste røyken din med dama, greit nok at hun har lite penger i forhold til deg og at du ikke skal betale alt for henne. Men jeg syntes ihvertfall ikke du burde bruke masse penger på deg selv mens hun sitter der og er blakk

Jeg har bodd masse penger på røyk til både meg og henne, mat osv. Synes ikke det var så ille å ikke dele de siste.

Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde spandert masse på typen min, og han var blakk og sulten, og jeg hadde stekt meg en pizza, så hadde jeg delt pizzaen likt og latt ham få halve. Har man noe så deler man likt, selv om man helst har lyst på alt selv.

Når det er sagt så må du bare si ifra til henne hvordan du opplever kommunikasjonen. Bruk "Jeg opplever/føler" når du legger det frem, fremfor "du gjør sånn og sånn".

Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde spandert masse på typen min, og han var blakk og sulten, og jeg hadde stekt meg en pizza, så hadde jeg delt pizzaen likt og latt ham få halve. Har man noe så deler man likt, selv om man helst har lyst på alt selv.

Når det er sagt så må du bare si ifra til henne hvordan du opplever kommunikasjonen. Bruk "Jeg opplever/føler" når du legger det frem, fremfor "du gjør sånn og sånn".

Tror du misforstår. Hun har fått like mye røyk av meg, som jeg selv har røyka. Kanskje mer også. Problemet var når jeg bare hadde 3 igjen, igjen hadde røyka opp sine pakker, så krevde hun å få, så ble hun sint og kalte det urettferdig. Jeg prøvde å forklare at det ikke var urettferdig siden du har fått så mye osv.

Så svarer hun sånn sint og irritert: "neste gang jeg går penger (neste mnd), skal du få alle pengene så du slipper å mase på meg om dette" osv. Når jeg sier "greit, du kan få den allikevel", så nekter hun.

Men skulle tatt et annet eksempel, siden dere bare henger dere opp i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...