Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelp ... gravid - flere kan være pappa ...

Cath18

Anbefalte innlegg

Du skjønner det fortsatt ikke? Ja, det kan være en rimelig tung avgjørelse å bestemme seg om man vil beholde barnet eller ikke. Det er nettopp det jeg mener. Har du sex bør du allerede ha tatt valget. Når dama først blir gravid er det tusen ting i hodet på begge to å renske ut før man er i stand til å ta et fornuftig valg, og da kan det lett være for sent å bestemme seg. Man kan tross alt ikke vente til barnet er født før man tar abort.

Nå sier jeg slettes heller ikke at man må beholde barnet eller ikke. Tvert imot sier jeg rett ut at det driter jeg i, da det ikke er mitt barn, og jeg har nok av egne ting å slite med. Jeg sier heller ikke at barn er noe man må diskutere med partneren om før man har sex. Jeg snakker om det på et personlig plan. Hvis jeg absolutt ikke vil ha en unge har jeg heller ikke sex. 100% sikker sex eksisterer ikke, så den eneste måten å være sikker på er å ikke ha sex i første omgang. Det samme burde gjelde for alle, enten man er mann eller dame: Vil du ikke ha barn, ikke ha sex. Enkelt og greit. Selvsagt er det liten sjanse for å få bli gravid om man bruker kondom, men sjansen er der.

Og ja, selvsagt vil en del ting endre seg det sekundet teori går over i praksis. Noen trodde ikke de ville ha barn, men bestemte seg for å beholde det da hun ble gravid. Andre gikk andre veien og tok abort, selv om hun ville ha barnet før hun ble gravid. Dette må også tas med i regningen. Tross alt gambler du ikke bare med ditt eget liv, men en hel drøss andre liv også. Så blir dama gravid og vil beholde barnet er det for sent å feige ut som en annen taper. Da får man vær så god stille opp hele veien.

Forstår godt hva du mener, jeg bare poengterer ting du tilsynelatende glemmer. Dessuten er det ikke nødvendigvis bare deg jeg skriver til.

Ja, faren får mest sannsynlig ikke mye del i dette valget, så det er TS som må tenke godt igjennom dette.

Tror vi i bunn og grunn er enig i det meste av dette, ingen grunn til å krangle over misforståelser. Jeg har fått ut mitt synspunkt. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for alle svar. Noen er jeg ganske enig i og endel liker jeg ikke, men jeg forstår kanskje at dere skriver som dere gjør. Jeg har altså brukt prevensjon, p-piller, som jeg har brukt i ca 2 år, og jeg har hatt kjæreste og et mer (og mindre) aktivt sexliv, som omtrent alle andre jeg kjenner, uten å ha blitt gravid tidligere.

At det raste litt ut i russetida er vel sånn alle gjør, eller på ferie, på en fest, rekk opp handa alle dere som ikke har hatt sex utenfor senga eller ventet til bryllupsnatta! At jeg plutselig nå ble gravid er den ene prosenten det kan skje med, eller som legen trodde kanskje kunne skyldes at jeg kanskje hatr blitt dårlig og kastet opp eller noe... og at pillen har blitt med opp samtidig ... jeg vet ikke. Som noen av dere skriver, skjedd er jo skjedd.

Jeg har skal til ny legetime i morgen og en alvorlig avgjørelse begynner å ta form her, men hva det blir vil jeg holde for meg selv.

Lenke til kommentar
Nå vrir du ordene mine. Det jeg sier er at sex kan få konsekvenser. Selv om du bruker kondom kan dama bli gravid. Hva gjør du da? Derfor: Tenk først gjennom alle mulige konsekvenser før du handler, og vær 100% på at du godtar dem før du gjør noe som helst. Hva gjør du hvis dama blir gravid og vil beholde barnet? Skal du tvinge henne til å ta abort fordi det ikke passer deg å bli far? Hva om du får en kjønnssykdom? Hva om ditt, hva om datt? Prøv å sett deg inn i situasjonen til OP. Du er på fest, du har sex med mange folk over en periode (inkludert flere om dagen enkelte ganger) og du blir gravid. Hva gjør du nå, når du ikke engang vet hvem faren er?

Derfor, igjen: Knull så mange du vil for min del, men når dama er gravid er det for sent å angre. Kanskje vil hun beholde barnet, kanskje ikke. Det er uansett hennes avgjørelse, så om hun blir gravid og beholder barnet er du blitt far, enten du vil eller ikke. Avgjørelsen gjorde du da du hadde sex med henne.

Så det du sier er at det bare er mannen som skal være 100% sikker og tenkt igjen konsekvensene? Kvinnfolka har altfor mye makt i en slik sak...

Lenke til kommentar

Det er bedre å leve uten en far, enn å være død.

Får en flåsete kommentar. Embryoet har ikke noen formening om det lever eller ikke.

Men det kommer til å leve om det ikke blir abortert. Var det så vanskelig å forstå? ;)

Det er bedre å leve uten en far, enn å være død.

Så du tror den organismen inni der har bevissthet? At det er et "jeg"? Først må det gjennom en rekke biologiske prosesser for å bygge det som har potensiale til å bli et "jeg".

Hvorfor tror du jeg tror det? Jeg lever, og det jeg skrev var et produkt av min bevissthet.

Å mene at det taler for abort at et barn ikke har en far, er motbydelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men det kommer til å leve om det ikke blir abortert. Var det så vanskelig å forstå? ;)

Det blir unødvendig for meg svare på dette...

Dette handler om større spørsmål. Spørsmål jeg tror vi kan spare denne tråden, vi hadde nok aldri blitt ferdig med diskusjonen. Og for å være helt ærlig så er jeg ikke sikker selv.

Jeg vet bare at det er altfor mange barn som vokser opp og må ta ansvaret for at foreldrene ikke klarte å bære det alene.

Hvorfor tror du jeg tror det? Jeg lever, og det jeg skrev var et produkt av min bevissthet.

Du glemmer å erkjenne det faktum at fosteret sannsynligvis ikke har noe som helst form for bevissthet og ihvertfall ingen referanse til en "far" eller noe som helst annet. At du lever har ingen relevanse knyttet til fosteret og denne problemstillingen.

Hvorfor spør du meg hvorfor jeg tror noe jeg ikke tror og ei heller har gitt uttrykk for å tro?

Å mene at det taler for abort at et barn ikke har en far, er motbydelig.

Det er ikke motbydelig, fordi det ligger ikke en motbydelig tanke bak. Dessuten misforstår du hele greia om det er konklusjonen du kommer fram til. Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er ikke et spørsmål om abort er et riktig eller galt valg, for det er alltid riktig i dette samfunnet. Om barnet har anlegg for Downs, så er det riktig å ta abort. Om barnet er friskt er det også riktig å ta abort. Det er opp til moren å avgjøre, grunngivelsen er ikke relevant.

Men abort er alltid det dårligste valget av de to riktige valgene en gravid kvinne kan gjøre. Uten unntak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...