vidor Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 ...Jeg var sammen med gutter flere ganger, også flere samme dag ved flere anledinger...Hvis du er skikkelig (u)heldig så kan det jo bli tvillinger med forskjellige fedre... Anonymous poster hash: 2277b...31f Og ca hvor stor er sannsynligheten for det ? 1 Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Har vært i en lignende situasjon selv, la barnefaren være, så sant du ikke er ei skikkelig megge som fortjener å dra til ett sted med samme navn som ett tettsted i trøndelag....... Hun sier hun har hatt sex med mange folk, inkludert flere folk på en og samme dag. Vet ikke om hun er en megge, men her hvor jeg bor er har vi et ord for sånne som henne. Kunne skrevet det her, men da hadde moderatorene ikke blitt glade. Kort sagt er hun en person svært få ville ha hatt interesse av å ha et forhold med. Har jo brukt pillen (Microgynon), men det skjedde altså likevel. Legen trodde kanskje at jeg hadde mistet et eller flere døgn i sammenheng med festing (kastet opp...), noe som kan ha skjedd i alle fall en gang... så take care hvis du blir litt fyllesyk og bruker pillen du også. Pillen er ikke en garanti for å ikke bli gravid i første omgang, så det er ikke rart det gikk som det gikk med tanke på hvordan du oppførte deg. Så beklager, men har ingen medfølelse for sånne som deg. Jeg tenker bare på ungen, og hvordan det vil være å vokse opp med en mor som deg. Stakkars unge... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Takk for svar... jeg er jo klar over det dere skriver, men det har vært ganske kaosdager siden tirsdag da jeg fikk beskjeden av fastlegen min. Til Sampson i innlegg 2: Hvis jeg ville "rasjonalisere" ville det enkleste være å ta abort med en gang? Synes selv at jeg velger den vanskeligste løsningen nå, men kanskje den letteste over tid? Har jo brukt pillen (Microgynon), men det skjedde altså likevel. Legen trodde kanskje at jeg hadde mistet et eller flere døgn i sammenheng med festing (kastet opp...), noe som kan ha skjedd i alle fall en gang... så take care hvis du blir litt fyllesyk og bruker pillen du også. Jeg er fremdeles innenfor tidsrommet for å kunne velge abort også ... jeg er så i tvil .....!!!!!!!!!!! Du må tenke på at det faktisk berører en annens liv. Regner ikke med at dere avtalte å ta sjansen uten beskyttelse og håpe på det beste, det var vel en enighet om at ingen av dere ønsket barn nå. Jeg synes det er dårlig gjort ovenfor faren og bare ta en slik avgjørelse, og enda dårligere kan det være ovenfor barnet. Husk at du isåfall gir liv til et menneske og bestemmer fremtiden dens for alltid. Tror du virkelig at faren er klar for å bli pappa nå? Vil du ta sjansen på at en slik fremtid er optimal? Jeg sier, ta abort, have fun og lev livet litt til (bruk beskyttelse skikkelig), få deg utdanning, finn din make og få barn når du føler du er klar. Det er altfor mange barn som kommer til verden som ikke skulle ha blitt født. Anonymous poster hash: 13526...64e Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Har du hatt sex, så har du tatt avgjørelsen om å ta den risikoen det er for å bli gravid, og da må du være voksen nok til å ta ansvaret for konsekvensen av å bli gravid, nemlig å få barnet og la det få en fin oppvekst. Å ha en holdning der man kan ha mye ubeskyttet sex og så bare ta abort når man er uheldig og blir gravid syns jeg ikke noe om. Det er også like mye barnefaren sitt ansvar da man som oftest er to om å bringe et menneske til denne verden. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 (endret) Nå er det engang slik at sex for moro skyld er en ganske stueren aktivitet i dagens samfunn, noe vi også lærer barna opp til. Da er den "abort er ikke noe alternativ, nååå må du ta konsekvensene, unge frøken", en ganske anakronistisk holdning. Klart du vil beholde barnet. Muligheten for fremtvunget abort er trolig ikke i vårt biologiske repertoar, så blir man gravid, blir kroppen innstilt på å gjennomføre løpet. At du plutselig føler deg klar for dette, er derfor ikke så rart. Men er det noe annet enn det som taler for å la dette fosteret komme til verden? Du er atten, etter alt å dømme ikke spesielt moden for alderen, du har ingen utdannelse, ingen penger, og faren er i samme situasjon og trolig lite innstilt på å ta det ansvaret. Selv om folk ofte blir voksne kjapt når de blir foreldre, kommer ikke den delen av modenhet som kalles "erfaring" over natta. Om det skulle være noen gode grunner til at dette skulle gå bra, har du ikke fortalt dem til oss. Det er for enkelt å si at det er dårlig gjort å beholde dette barnet, for abort er ingen bagatell, men mine fem øre er at å avbryte svangerskapet er det riktige valget. Endret 28. juli 2014 av Isbilen 3 Lenke til kommentar
Kverulantus Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Har du hatt sex, så har du tatt avgjørelsen om å ta den risikoen det er for å bli gravid, og da må du være voksen nok til å ta ansvaret for konsekvensen av å bli gravid, nemlig å få barnet og la det få en fin oppvekst. Å ha en holdning der man kan ha mye ubeskyttet sex og så bare ta abort når man er uheldig og blir gravid syns jeg ikke noe om. Det er også like mye barnefaren sitt ansvar da man som oftest er to om å bringe et menneske til denne verden. Selv om dette er sant, synes jeg det er mer synd på barnefaren enn mor da faren ikke har noe han skulle sagt når uhellet først er ute. Sånn jeg ser det, står menn omtrent helt uten rettigheter på dette punktet. 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 (endret) Har du hatt sex, så har du tatt avgjørelsen om å ta den risikoen det er for å bli gravid, og da må du være voksen nok til å ta ansvaret for konsekvensen av å bli gravid, nemlig å få barnet og la det få en fin oppvekst. Å ha en holdning der man kan ha mye ubeskyttet sex og så bare ta abort når man er uheldig og blir gravid syns jeg ikke noe om. Det er også like mye barnefaren sitt ansvar da man som oftest er to om å bringe et menneske til denne verden. Så sex uten intensjon om barn = en synd? Dermed fuck ungen, de som hadde ubeskyttet sex må ta ansvaret enten de klarer det eller ikke. Enten de er skikket til det og klarer å gi barnet den oppveksten det fortjener? Fordi her handler det om å være voksen nok til å ta ansvaret av ting. Og hvis du ikke klarer det, så synd for deg og alle andre det vedrører, du burde ha tenkt deg om! Det går liksom ikke an å tenke litt fornuftig her og gjør det beste for jenta og gutten og spare ungen for å bli resultatet av en tabbe? Det er ikke lov med en ny sjanse? Vente til det er riktig for begge? Det burde gå an å lære av feil uten å måtte bøte unødvendig av det. Og uansett hva TS velger så mener jeg at det beste er å ta abort. Frykt ikke, vi har ikke mangel på folk her i verden. Det virkelige ansvaret de har her er å tenke fornuft angående at det er et liv de setter igang. Det er barnet de skal tenke på! Er det virkelig den beste tiden for barnet å vokse opp nå, med en ukjent far som mest sannsynlig ikke vil være pappa enda og foreldre uten utdanning og solid økonomi? Endret 28. juli 2014 av AdNauseam Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Hvis du uansett beholder barnet, la også faren få bestemme om han vil ha noe med deg og barnet å gjøre. Hvis han sier nei, så venter du et halvt år eller til DNA-prøven er tilbake og så spør du igjen. Det kan hende han har endret mening. Hvis han ikke vil ha kontakt med deg og barnet (er han litt teit), men da synes jeg du skal respektere det og la det stå UKJENT på fødselsattesten. Har sansen for dette svaret. Tja motsatt lotto det, mange vinnere og bare en taper. Å bli far er fantastisk, uansett alder. Problemet er det økonomiske ansvaret som staten pålegger fedre. Det løses elegant med forslaget til johanf sitert øverst. Hvis du er skikkelig (u)heldig så kan det jo bli tvillinger med forskjellige fedre... Det har skjedd før. Leste om en sak i Trondheim hvor ei gift kvinne var utro med en afrikaner. Det ble tvillinger, hvorav den ene var svart. Deretter ble det skilsmisse. Hei! Jeg har akkurat oppdaget at jeg er gravid etter russetida i mai, men har bestemt meg for å beholde barnet. Foreldrene mine vet om det og støtter meg på det. Problemet er at jeg ikke vet hvem faren er. Jeg var sammen med gutter flere ganger, også flere samme dag ved flere anledinger. Jeg støtter deg også. Det viktigste et barn trenger er kjærlighet. Når du i den situasjonen du er i beslutter å beholde barnet, viser det at du har det barnet ditt trenger i rikt monn. Jeg føler meg faktisk litt stolt på dine vegne. Ikke for det du gjorde i russetiden, men at du ikke begår enda en feil ved å ta abort og slik la dine feil gå utover et ufødt liv. Du står heller med rak rygg for det du har gjort. Det er nesten så jeg får lyst til å betale barnebidrag i 18 år. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 (endret) Så sex uten intensjon om barn = en synd? Har du sex får du ta konsekvensene av det. Selv om du bruker kondom er det en sjanse for at dama blir gravid, så du får bestemme deg før du har sex om det er verdt det. Det er selvsagt liten sjanse for det om du bruker kondom, men sjansen er der. Hva gjør du så om du sitter der med en gravid dame? Spesielt en du knapt kjenner? Da er det for sent å angre. Og jada, jeg har hørt det meste av unnskyldninger. "Jeg var full" er en klassiker. "Vi hadde bare sex en gang" er en annen. Og selvsagt: "Hun hadde en sikker periode". Yeah, right. Sikre perioder er en myte. En sædcelle kan leve fint inne i dama i en uke og likevel gjøre henne gravid, og den "sikker periode" er bare noen dager. Er du gammel nok til å ha sex, er du gammel nok til å vite hva konsekvensene kan bli og godta dem. Med andre ord: Om sexen får konsekvenser har du allerede godtatt det og bør handle deretter. Hva gjør du om du gir blaffen i sikkerhetsbelte og kræsjer? Da er det for sent å angre, og det gjelder bare ditt eget liv. Å ha ubeskyttet sex er å gamble med livet til en uskyldig unge. (btw sånn som OP regner jeg det som svært ubeskyttet sex. Hun kunne like gjerne stått med paraply i dusjen og ikke forstått hvorfor hun ble våt.) Endret 28. juli 2014 av Schreiber Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Å bli far er fantastisk, uansett alder. Det er jo EKSTREMT subjektivt. 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Kanskje lettest for deg å velge å ikke ta abort siden det er et såpass tungt valg, men tenk på stakkars ungen? Tenk om du hadde levd uten far, og en vakker dag får høre av moren din at du var en ulykke fra et random knull på russefest, og hun aner egentlig ikke hvem faren er? Tror du virkelig du kan gi en unge et fint og godt liv når du er såpass ung? Har du virkelig økonomien og ressursene til det? 2 Lenke til kommentar
MoonLight Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 Kanskje lettest for deg å velge å ikke ta abort siden det er et såpass tungt valg, men tenk på stakkars ungen? Tenk om du hadde levd uten far, og en vakker dag får høre av moren din at du var en ulykke fra et random knull på russefest, og hun aner egentlig ikke hvem faren er? Tror du virkelig du kan gi en unge et fint og godt liv når du er såpass ung? Har du virkelig økonomien og ressursene til det? Tungt valg? Tja, det er helt individuelt.... Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 (endret) Det er jo EKSTREMT subjektivt. Tungt valg? Tja, det er helt individuelt....Alt. Er. Individuelt. Alt. Er. Subjektivt... Har du sex får du ta konsekvensene av det. Selv om du bruker kondom er det en sjanse for at dama blir gravid, så du får bestemme deg før du har sex om det er verdt det. Det er selvsagt liten sjanse for det om du bruker kondom, men sjansen er der. Hva gjør du så om du sitter der med en gravid dame? Spesielt en du knapt kjenner? Da er det for sent å angre. Og jada, jeg har hørt det meste av unnskyldninger. "Jeg var full" er en klassiker. "Vi hadde bare sex en gang" er en annen. Og selvsagt: "Hun hadde en sikker periode". Yeah, right. Sikre perioder er en myte. En sædcelle kan leve fint inne i dama i en uke og likevel gjøre henne gravid, og den "sikker periode" er bare noen dager. Er du gammel nok til å ha sex, er du gammel nok til å vite hva konsekvensene kan bli og godta dem. Med andre ord: Om sexen får konsekvenser har du allerede godtatt det og bør handle deretter. Hva gjør du om du gir blaffen i sikkerhetsbelte og kræsjer? Da er det for sent å angre, og det gjelder bare ditt eget liv. Å ha ubeskyttet sex er å gamble med livet til en uskyldig unge. (btw sånn som OP regner jeg det som svært ubeskyttet sex. Hun kunne like gjerne stått med paraply i dusjen og ikke forstått hvorfor hun ble våt.) Poenget mitt er, hvor tenker man på barnet opp i alt dette? Er det barnet som skal ta ansvaret? Fordi sånn kan det bli. Jeg sier ikke at TS og den ukjente faren er dårlige foreldre, fordi det vet jeg ingenting om. Jeg sier bare at de har ganske flaks om de begge er på en plass i livet hvor de er voksne nok og har ressursene til å ta vare på et barn og gi det det trenger. Og holdningen "har du hatt sex får du ta konsekvensene av det.. hrmff!" er helt idiotisk. Greit nok at man bør ta ansvaret av ting og lære av feil etc., men det høres ut som man ønsker at det skal svi å gjøre feil. At alt skal gå til helvete fordi det er hva du fortjener når du tråkker i salaten. Hva blir det av sånn tankegang? Da er det for sent å angre.Nei, det er ikke det vettu... Det går an å angre, og kanskje er det det beste, eller kanskje ikke. Hvis du kjører uten belte og krasjer så er det ikke slik at du kan ta hjerneskade-abort, er det? Isåfall vil jeg gjerne høre mer om det. Å ha ubeskyttet sex er å gamble med livet til en uskyldig unge.Nei, det å usympatisk si "synd for deg, du gjorde en feil, nå får du ta konsekvensene av det" er å gamble med livet til en uskyldig unge. Det å utelukke abort som en mulighet er å gamble med livet til en uskyldig unge. Man har faktisk et valg. Spørsmålet er bare hva som er det riktige valget. Spør du meg så bør man ta en vurdering om man er klar for det og faktisk velge dette, og deretter få barn. Ikke bare komme opp i situasjonen "ops, der fikk jeg unge gitt og jeg vet ikke hvem faren er". Dessuten så har ungen godt av en god far også, så jeg synes for all del at faren skal være med å bestemme dette. Fordi det handler mer om ungen enn foreldrene her spør du meg. Det er det virkelige ansvaret, å sørge for at ungen har det så godt som mulig. Endret 29. juli 2014 av AdNauseam Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Det er bedre å leve uten en far, enn å være død. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Det er bedre å leve uten en far, enn å være død. Får en flåsete kommentar. Embryoet har ikke noen formening om det lever eller ikke. 1 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 (endret) Det er bedre å leve uten en far, enn å være død.Så du tror den organismen inni der har bevissthet? At det er et "jeg"? Først må det gjennom en rekke biologiske prosesser for å bygge det som har potensiale til å bli et "jeg". Får en flåsete kommentar. Embryoet har ikke noen formening om det lever eller ikke.Dessuten vet det ikke hva en "far" er, ei heller hvordan det er å sammenligne noe. Tror neppe det kan ha så mange referanser å sette opp mot hverandre. Endret 29. juli 2014 av AdNauseam Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Og holdningen "har du hatt sex får du ta konsekvensene av det.. hrmff!" er helt idiotisk. Greit nok at man bør ta ansvaret av ting og lære av feil etc., men det høres ut som man ønsker at det skal svi å gjøre feil. At alt skal gå til helvete fordi det er hva du fortjener når du tråkker i salaten. Hva blir det av sånn tankegang? Nå vrir du ordene mine. Det jeg sier er at sex kan få konsekvenser. Selv om du bruker kondom kan dama bli gravid. Hva gjør du da? Derfor: Tenk først gjennom alle mulige konsekvenser før du handler, og vær 100% på at du godtar dem før du gjør noe som helst. Hva gjør du hvis dama blir gravid og vil beholde barnet? Skal du tvinge henne til å ta abort fordi det ikke passer deg å bli far? Hva om du får en kjønnssykdom? Hva om ditt, hva om datt? Prøv å sett deg inn i situasjonen til OP. Du er på fest, du har sex med mange folk over en periode (inkludert flere om dagen enkelte ganger) og du blir gravid. Hva gjør du nå, når du ikke engang vet hvem faren er? Derfor, igjen: Knull så mange du vil for min del, men når dama er gravid er det for sent å angre. Kanskje vil hun beholde barnet, kanskje ikke. Det er uansett hennes avgjørelse, så om hun blir gravid og beholder barnet er du blitt far, enten du vil eller ikke. Avgjørelsen gjorde du da du hadde sex med henne. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Nå vrir du ordene mine. Det jeg sier er at sex kan få konsekvenser. Selv om du bruker kondom kan dama bli gravid. Hva gjør du da? Derfor: Tenk først gjennom alle mulige konsekvenser før du handler, og vær 100% på at du godtar dem før du gjør noe som helst. Hva gjør du hvis dama blir gravid og vil beholde barnet? Skal du tvinge henne til å ta abort fordi det ikke passer deg å bli far? Hva om du får en kjønnssykdom? Hva om ditt, hva om datt? Prøv å sett deg inn i situasjonen til OP. Du er på fest, du har sex med mange folk over en periode (inkludert flere om dagen enkelte ganger) og du blir gravid. Hva gjør du nå, når du ikke engang vet hvem faren er? Derfor, igjen: Knull så mange du vil for min del, men når dama er gravid er det for sent å angre. Kanskje vil hun beholde barnet, kanskje ikke. Det er uansett hennes avgjørelse, så om hun blir gravid og beholder barnet er du blitt far, enten du vil eller ikke. Avgjørelsen gjorde du da du hadde sex med henne. Det hørtes ikke sånn ut, så heller ikke noe "kan", her var det dead on. Det er greit nok, du skal tenke over hva du gjør. Men livet er ikke slik at du forteller verden: "tenk over hva du gjør før du gjør det, fordi ting har konsekvenser." Også får alle et "eureka!" og vips så gjør ingen feil lenger. Når disse konsekvensene viser seg så får du mange valg, og da kan du gjøre det beste ut av det. Jeg prøver å sette meg inn i situasjonen til begge, uten å dømme noen av dem. Men mest av alt tenker jeg på "ungen". Det er greit nok at det er deres skyld om de blir far, men det vil ikke si at det uansett kan være en uheldig ting. Det er ikke nødvendigvis sånn at det å bli far er det beste i verden, spesielt ikke når du hadde "tilfeldig" sex, og egentlig hadde tenkt til å bruke de neste årene på helt andre ting. Poenget mitt er fortsatt, folk bør bli mer kritiske til dette med å få barn. Det er ikke en avgjørelse man skal ta for lett. Og det kan være en egoistisk avgjørelse fra mor sin side, ovenfor barnet og faren. Det er en direkte uttalelse, men slik er det. Fordi denne avgjørelsen tar ikke nødvendigvis hensyn til hva som er best for spesielt barnet (viktigest av alt), men også faren. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 1. Gjort er gjort, og hva og hvorfor er ikke relevant. Hva folk i bygde-Norge kaller jenter som har et sexliv får være deres problem. Se fremover nå, ikke bakover. Det er helt greit å ha sex for sex'ens skyld. Det er dumt å ikke bruke prevensjon, men det har du gjort. Så langt strekker ditt "moralske" ansvar seg. 2. Fosteret har ingen stemme her. Det er ingenting som tyder på at embryoet har noen som helst form for bevissthet, og det har uansett ingen referanseramme for en sammenlignende bevissthet. 3. Jeg vet om jenter som var yngre enn deg som ble utmerkede mødre. Det har mere med personlige egenskaper å gjøre. Men det er mye lettere dersom man har omgivelser (forreldre med flere) som støtter en. 4. I Norge i dag er det fullt mulig å være enslig mor og samtidig få seg en utdannelse og et fornuftig liv. Men det er ingen enkel situasjon. Tenk nøye på hva du vil få ut av livet. Ikke hør på dem som sier at et liv på morstrygd er noen dans på roser. 5. Det er din graviditet. Du - og bare du - bestemmer hva du skal gjøre med den. Om du velger abort, så er det det rette valget. Velger du å få barnet, så husk at det skal være det rette valget for ett menneske til... 6. Gutten - hvem av dem det nå er - har ingen stemme om du velger abort. Men dersom du velger å beholde barnet, har det etter norsk lov krav på å få vite hvem deres biologiske opphav er. Det er litt lettere å finne ut nå, enn om 18 år når barnet spør. Merk også at en potensiell far innen barnet er fylt tre år kan reise sak om å bli tilkjent farskapet. Geir 2 Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 Poenget mitt er fortsatt, folk bør bli mer kritiske til dette med å få barn. Det er ikke en avgjørelse man skal ta for lett. Du skjønner det fortsatt ikke? Ja, det kan være en rimelig tung avgjørelse å bestemme seg om man vil beholde barnet eller ikke. Det er nettopp det jeg mener. Har du sex bør du allerede ha tatt valget. Når dama først blir gravid er det tusen ting i hodet på begge to å renske ut før man er i stand til å ta et fornuftig valg, og da kan det lett være for sent å bestemme seg. Man kan tross alt ikke vente til barnet er født før man tar abort. Nå sier jeg slettes heller ikke at man må beholde barnet eller ikke. Tvert imot sier jeg rett ut at det driter jeg i, da det ikke er mitt barn, og jeg har nok av egne ting å slite med. Jeg sier heller ikke at barn er noe man må diskutere med partneren om før man har sex. Jeg snakker om det på et personlig plan. Hvis jeg absolutt ikke vil ha en unge har jeg heller ikke sex. 100% sikker sex eksisterer ikke, så den eneste måten å være sikker på er å ikke ha sex i første omgang. Det samme burde gjelde for alle, enten man er mann eller dame: Vil du ikke ha barn, ikke ha sex. Enkelt og greit. Selvsagt er det liten sjanse for å få bli gravid om man bruker kondom, men sjansen er der. Og ja, selvsagt vil en del ting endre seg det sekundet teori går over i praksis. Noen trodde ikke de ville ha barn, men bestemte seg for å beholde det da hun ble gravid. Andre gikk andre veien og tok abort, selv om hun ville ha barnet før hun ble gravid. Dette må også tas med i regningen. Tross alt gambler du ikke bare med ditt eget liv, men en hel drøss andre liv også. Så blir dama gravid og vil beholde barnet er det for sent å feige ut som en annen taper. Da får man vær så god stille opp hele veien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå