Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelp ... gravid - flere kan være pappa ...

Cath18

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat oppdaget at jeg er gravid etter russetida i mai, men har bestemt meg for å beholde barnet. Foreldrene mine vet om det og støtter meg på det. Problemet er at jeg ikke vet hvem faren er. Jeg var sammen med gutter flere ganger, også flere samme dag ved flere anledinger. Selv om jeg kanskje kan spore noen av de tilbake, er det ganske vanskelig å tenke meg å vite hvem som er faren.

Har sagt til mamma og pappa at jeg ikke vil si hvem det er, men sannheten er jo at jeg ikke vet hvem det kan være. Venninnen min mener jeg bør ta dna-test, men jeg kan vel ikke be flere gutter gjøre det samme for å finne ut av det? Noen som vet eller kan gi meg råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DNA er ikke dumt. Hvis du beholder barnet bør du også av barnets hensyn vite hvem faren er, og faren bør også få et ord med i laget. Klarer noen å ha seksuell omgang med deg klarer de også å levere en DNA-prøve.

Hvis du får hjelp til det kan du kanskje regne deg tilbake i tid når unnfangelsen tok sted og redusere antall kandidater ?

Lenke til kommentar

Morsomt problem dette. En kjenning av meg ble vinneren i en sånn DNA test ifjor i kamp med tre andre tror jeg det var.

Var sikkert stolt av det.

Høres gøy ut, en ting er iallefall sikkert, hvis du påtvinger noen et barn kan du fort sitte igjen med dårlig stemning for livet.

Lenke til kommentar

Venninnen min mener jeg bør ta dna-test, men jeg kan vel ikke be flere gutter gjøre det samme for å finne ut av det? Noen som vet eller kan gi meg råd?

Det var nylig en sak i avisen der barnemoren hadde navngitt flere potensielle fedre, de ble da innkalt for å avgi dna. Grunnen til at det var en sak var at den ene potensielle sendte en kompis i stedet for å avgi prøve selv.

Din fastlege bør kunne hjelpe deg videre.

Som vidor sier så er det til det beste for, men og vel faktisk en rettighet for barnet å ha mulighet til å vite hvem som er dets biologiske opphav. Så å oppgi flere potensielle fedre er kanskje "slemt" mot "vinneren" i dette lotteriet, men å ikke gjøre det vil være verre overfor ditt barn. I teorien fins det også en liten sjanse for at faren vil ønske å vite..

Lenke til kommentar

Tro meg når jeg sier det - hvis du skal beholde barnet, bør du finne ut så raskt som mulig hvem faren er. Det er bare å begynne å ta kontakt med de du har hatt sex med og forberede de på at en forespørsel om DNA-test vil komme. Spør de samtidig om de vil vite om de er faren.

Hvis du uansett beholder barnet, la også faren få bestemme om han vil ha noe med deg og barnet å gjøre. Hvis han sier nei, så venter du et halvt år eller til DNA-prøven er tilbake og så spør du igjen. Det kan hende han har endret mening. Hvis han ikke vil ha kontakt med deg og barnet (er han litt teit), men da synes jeg du skal respektere det og la det stå UKJENT på fødselsattesten.

Lenke til kommentar

Morsomt problem dette. En kjenning av meg ble vinneren i en sånn DNA test ifjor i kamp med tre andre tror jeg det var.

Var sikkert stolt av det.

Tja motsatt lotto det, mange vinnere og bare en taper. Men helt ærlig så er dette den gale veien å gå, få barn når du er sammens med noen å gi ungen 2 glade foreldre ikke bare hopp rett inn i en nesten garantert alenemor posisjon når du er så ung.

Ikke rart at planeten blir overbefolket.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Takk for svar... jeg er jo klar over det dere skriver, men det har vært ganske kaosdager siden tirsdag da jeg fikk beskjeden av fastlegen min.

Til Sampson i innlegg 2: Hvis jeg ville "rasjonalisere" ville det enkleste være å ta abort med en gang? Synes selv at jeg velger den vanskeligste løsningen nå, men kanskje den letteste over tid?

Har jo brukt pillen (Microgynon), men det skjedde altså likevel. Legen trodde kanskje at jeg hadde mistet et eller flere døgn i sammenheng med festing (kastet opp...), noe som kan ha skjedd i alle fall en gang... så take care hvis du blir litt fyllesyk og bruker pillen du også.

Jeg er fremdeles innenfor tidsrommet for å kunne velge abort også ... jeg er så i tvil .....!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar

Er det realistisk at du finner faren uten å DNA-teste halve russekullet?

Sjølv så ville eg gjort ei vurdering på dette før du annonserer for alle at det finnes mange mulige kandidater uten at du nødvendigvis klarer å få tak i alle.

Om du vil beholde barnet eller ikkje kan eg ikkje hjelpe deg med, det må du nesten vurdere sjølv. Samme kva du velger så vil det ikkje bli enkelt.

Lenke til kommentar

Ønsker du barn nå?
Er du i en situasjon der det er lurt å få barn? Under f.eks utdannelse vil jeg neppe påstå at det er lurt.
Er du økonomisk og sosialt rustet til å få barn? Sosialt sett er det mange som blir stående alene raskt om de er unge, fordi du aldri kan være med på noe.

Du er vel 18 antar jeg, antagelig må du avbryte utdannelsen din(om du skal ta noe videre utdannelse) for å ta vare på barnet minst 1 år, ettersom du får barn midt i skoleåret vil du nok minst miste 2 år skolegang.

Ettersom du for kort tid siden festet flere dager i strekk og lå med flere gutter på en gang, er du virkelig klar for å slutte festing nesten helt?

Men, det er du som skal leve med aborten også, hvordan tror du selv at du takler den?
Det er definitivt store bakdeler som kan påvirker resten av livet ditt negativt om du ikke tar abort. Det kan gå bra også, men du er neppe i en optimal situasjon å få barn i.
Konsekvensen av å ta abort er det bare du som kan tenke deg.

Men igjen, enkelte klarer fint å fullføre skole og få en skikkelig jobb med barn, men tipper mange av disse har veldig mye hjelp av foreldre, venner og andre.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hva har du av planer framover? Skal du jobbe som lærling? Skal du starte studier?

Har du tenkt på f.eks. utfordringene med å være alenemamma og studere samtidig?

Har du tenkt på hvordan du skal forsørge deg og barnet?

Du er tross alt myndig nå, skal du kreve barnebidrag og greier fra barnefaren helt uten at han har hatt noe å si om saken?

Hva skal du gjøre om du ikke finner ut hvem faren er? hva skal du si til barnet?

Har det ikke vært bedre å være ung mens du er ung og leve livet for å så få barn sammen med noen du er glad i å elsker?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk litt på livssituasjonen din, skal du ikke gå skole videre? Har du lyst til å ikke kunne feste mere? Være sosial når du vil? reise hvor du vil?

Livet ditt blir avkortet veldig når du blir mor i så ung alder, vær litt lur, lev litt først. Og slutt å knull flere gutter på samme dag....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...