Gå til innhold

Lakkering/farging av min 1987 Mørebås

Anbefalte innlegg

Heihei! Jeg har da planer om å endre fargen av min 17 fot Mørebas, som er bygget av glassfiber. Fargen jeg har fra når jeg kjøpte båten av noen (bedriten oransjefarge) vil jeg bli kvitt og endre til hel-hvit.

Problemet er at jeg ikke er spesielt erfaren med å endre farge på båt. Hvordan skal jeg gjøre det lettest mulig? Hvilke steg må jeg gjennom? Hvilke varer bør jeg kjøpe? Hva er billigst? Jeg har fått en kort forklarng av min far hvordan det skal gjøres men jeg har ikke fått skikkelig innsikt i hvordan alt foregår og hvor jeg eventuelt kan kjøpe de rette varene og diverse.

Setter stor pris på hjelp i og med at jeg vil gjøre båten ferdig til neste sommer (skal piffe opp flere ting enn bare fargen) :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må båten mattes ned med et grovt sandpapir ca 60-80p. For å få båten helt fin bør du tette alle hakk og riper med et fint sparkel. Deretter bør det du skal male vaskes med noe som fjerner fett, f.eks. malingstynner eller rødsprit. Vil fraråde å bruke ting som white spirit siden det legger igjen et lag som maling ikke sitter så godt til.
Maling (topcoat) kan du kjøpe billig på biltema. For å få den beste glansen i sluttresultatet bør du bruke malingssprøyte, men med varme, tørre omgivelser kan du også få en god finish med en god rulle fra f.eks. en jernia butikk. Hvis ikke du maler i tørre omgivelser kommer det sannsynligvis till å dannes bobler i malingen før den tørker og da må du gjøre alt på nytt. Vil anbefale to strøk maling siden fargen under er så forskjellig fra den fargen du vil ha da riper og skrammer vil bli veldig synlig hvis de er dype nok.

Du kan også polere og waxe båten til slutt for at båten blir glansfull og at skitt og smuss ikke setter seg like godt.

Endret av hermljos94
Lenke til kommentar

Først må båten mattes ned med et grovt sandpapir ca 60-80p. For å få båten helt fin bør du tette alle hakk og riper med et fint sparkel. Deretter bør det du skal male vaskes med noe som fjerner fett, f.eks. malingstynner eller rødsprit. Vil fraråde å bruke ting som white spirit siden det legger igjen et lag som maling ikke sitter så godt til.

Maling (topcoat) kan du kjøpe billig på biltema. For å få den beste glansen i sluttresultatet bør du bruke malingssprøyte, men med varme, tørre omgivelser kan du også få en god finish med en god rulle fra f.eks. en jernia butikk. Hvis ikke du maler i tørre omgivelser kommer det sannsynligvis till å dannes bobler i malingen før den tørker og da må du gjøre alt på nytt. Vil anbefale to strøk maling siden fargen under er så forskjellig fra den fargen du vil ha da riper og skrammer vil bli veldig synlig hvis de er dype nok.

Du kan også polere og waxe båten til slutt for at båten blir glansfull og at skitt og smuss ikke setter seg like godt.

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...