sevs Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 http://www.selvfiks.net/index.php/hjem/320/hvordan-lage-en-tempraturisolert-matboks Er alt som står her riktig? Tips og triks? Posta dette her i håp om å få svar av en viss elektroingeniør. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Nå er det ikke akkurat mange påstander som blir fremmet i den artikkelen.Uansett: Cellegummi er et isolasjonsmateriale, noe som absolutt er en stor fordel for å holde på temperaturen. Når du har et slikt isolasjonsmateriale i boksen sammen med noe kaldt, så vil det ta lenger tid før det blir like varmt inni boksen som det er utenfor. Materialet beskytter rett og slett mot varmen. Det kan selvsagt være omvendt også, hvis man ønsker å ha med seg varm mat. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 (endret) Lol. ^^ sykt tilfeldig at jeg var innom. Helt ligitimt det der. Isolerer godt det der, og bør holde maten varm/kald vesentlig lengre. Du finner slikt his rørleggersjapper, aquatuning etc... Ja man bruker det til å isolere ved ekstrem OC, så vell som kobberrør i hus. Noen har påklistret lim tror jeg, og ville nok uansett brukt lim kontra teip. Husk også å skjær ut litt større biter enn det du måler opp. Da får du det tettere og det ser bedre ut. Det beste er nok ogaå plastikkboks eller trefiberkoffert, enn aluminum (nesten værste du kan ha), for litt ekstra isolasjon. Lagde et lite kjøleskap med slik, men prøvde da med billig liggeunderlag-isolasjon som nok ikke var like effektivt. Og når det er så smått ville jeg også gått for cellegummi. Endret 24. juli 2014 av Andrull Lenke til kommentar
sevs Skrevet 24. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2014 (endret) ^^ Er "alveobloc" dette materialet brukende? Er det også cellegummi? Har en del 5mm slik liggende rundt, som kan limes sammen med kontaktlim. Har brukt det i laptopkofferten, for å sikre litt mot støt og slag, og har lagt merke til at laderen kan bli ganske varm hvis ikke viftene er på. http://www.rufo.no/categories/flightcase-hardware-skuminnleggfoam Endret 24. juli 2014 av sevs Lenke til kommentar
toreae Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Er det ikke noe superdupert nanotknologi i 3mm man kan bruke isteden? Lenke til kommentar
sevs Skrevet 24. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2014 Er det ikke noe superdupert nanotknologi i 3mm man kan bruke isteden? Gjetter at prisen er 5000kr meteren? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 ^^ Er "alveobloc" dette materialet brukende? Er det også cellegummi? Har en del 5mm slik liggende rundt, som kan limes sammen med kontaktlim. Har brukt det i laptopkofferten, for å sikre litt mot støt og slag, og har lagt merke til at laderen kan bli ganske varm hvis ikke viftene er på. http://www.rufo.no/categories/flightcase-hardware-skuminnleggfoam Nei, det ser rimelig langt unna, ja i hvert fall etter hva jeg anser som det. 5mm med noe som ikke en gang er laget for termisk isolering har jeg desverre liten tro på at funker særlig bra. Og så er den nok også noe dritt når det kommer vann/mat i. Vann vil det garantert bli, grunnet kondens når du åpner den. Nei, finn deg noe annet. Om man virkelig ikke klarer å få tak i noe hos klimaforhandlere, rørleggere eller kanskje til og med dykkerbutikker, hvor du kan bruke neoprene-plater eller gamle dykkerdrakter. Så vil nok selv isopor gjøre en grei jobb. Så lenge du har litt tykkelse på det. Vil si 15-20mm minimum. I min test så hadde jeg ca 15mm isolasjon + 15mm treplate, og alikevell så var utsiden av kjøleskapet bare 8-9 grader høyere enn innvendig (altså langt fra nok til at den kune holde på varme/kulde noe særlig). Det er ikke så lett å isolere noe termisk, og med mindre man bruker riktig isolasjon så blir det dritt. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 20mm Cellegummi tilgjengelig for alle via nett. Den har egenskaper at den ikke trekker til seg vann. Den limer veldig godt. Finnes og i 10mm. Man kan eventuelt bygge en slik matboks av to ulike deler. En ytterboks, og en innerboks, med cellegummi mellom. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 Se der ja. Perfekte greier. Lenke til kommentar
sevs Skrevet 25. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2014 (endret) Hadde i utgangspunket tenkt å lime sammen alveovblocen min til 25mm. Sett slikt, fantastisk. Tenkte å bare ha ideen i bakhodet til senere en gang, men siden materialet er så billig, kan det hende jeg kjøper det. Kanskje jeg bruker det i kjøleskap-kabinettene også. Endret 10. oktober 2014 av sevs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå