Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leie ut leilighet.

-Fersken-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruk ei standardkontrakt og legg til ekstraklausuler etter behov. Tenk særlig på dette med røyking og husdyr.

I forhold til leigetakere så vil det være litt avhengig av kva type leiligheit det er snakk om. Men det kan være lurt at du leser annonser slik at du du får velge leigetakere, då slepp du også forespørsler frå folk som du ikkje vil leige ut til.

Vurder også om du er villig til senke prisen for å få den leigetakaren som du ønsker. Om du finner noken som er rolige og ordentlige så kan det være fornuftig.

Lenke til kommentar

Depositum er viktig. 3 mnds leie er standard. Depositumskonto får du i alle større banker. Standard leiekontrakt finner du nok på nettet. Det viktigste er at du spesifiserer konkret ting du selv er opptatt av. Kan nevne røyking, skader (det være seg uhell, eller følger av dårlig vedlikehold), utvask osv. Dersom du leier ut mer, eller mindre møblert kan dette også by på problemer. Lurt å spesifisere så mye som mulig av fanteri som fører til reduksjon i depositum.

Til slutt kan det nok være smart og forsøke å finne langsiktige leietakere. Mange masterstudenter skal jo bli fem år, men mange andre er også på jakt etter noe fast og langsiktig. Kostnaden og bryet med skifte av leietakere kan bli stort dersom det er hyppig utskifte.

Lenke til kommentar

Sjekk også ut dette med vedlikehold. I utgangspunktet er det du som har ansvaret for vedlikeholdet av husrommet (sett bort i fra dagligdagse ting), men akkurat disse delene av loven er spesifisert med "med mindre annet er avtalt". Kan være greit å sørge for at du slipper å reise til Bergen igjen mer enn absolutt nødvendig, så sjekk hvor mye du kan avtale deg bort fra og eventuelt hva du ikke har anledning til å avtale deg bort fra.

Lenke til kommentar

(Nå er jeg godt utenfor jussen, men jeg tror jeg er innenfor spørsmålet i førstepost:)

Flytter du permanent, eller er det midlertidig? Hvordan skal du bo i Stavanger - trenger du ikke kapitalen for å kjøre der? Hvor godt har du regnet på økonomien og arbeidsmengden? Har du husket å ta hensyn til skatteregler når du har regnet på økonomien?

Du kan ikke regne med å sitte i Stavanger og heve husleie uten å løfte en finger. Hvis du flytter permanent, og/eller ikke har andre forpliktelser som uansett gjør at du dra til Bergen av og til, så tror jeg lønnsomheten i det hele er tvilsom. Da er det gjerne bedre å selge, og heller investere pengene i noe i Stavanger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det iforhold til forsikring av leiligheten trenger jeg noe der eller står leietaker for det selv?

Svar til nahjop flytter til Stavanger for å jobbe anser det som midlertidig da jeg ser på det som mulig å få meg arbeid i Bergen iløpet av de neste årene, skal i Stavanger bo hos min Kjæreste som selv eier leilighet så kommer til å betale leige til henne og det blir vesentlig billigere enn å leige noe for seg selv.

Kommer fortsatt til å reise en del til Bergen da både jeg og min Kjæreste har en god del venner der.

Ser også dette som henrikwl sier at jeg bør vere flink til å avtale ansvar for vedlikehold og sånt i kontrakten hvilken spesifikke vedlikeholdsoppgaver tenker du på da?

Lenke til kommentar

Vanlig praksis er at utleier forsikrer bygget, mens leietaker har plikt til å ha vanlig innboforsikring. Merk at leietaker ikke har noen plikt til å ha innboforsikring med mindre det er avtalt. Man kan også avtale andre ordninger enn vanlig praksis, men avvik fra det normale kan bl.a. få skattemessige konsekvenser.

Hva slags forsikring du må ha kommer an på eierforholdene. Bor du i en borettslagsleilighet eller et sameie (NB: Sjekk om du i det hele tatt har lov til å leie ut) vil selve bygget vanligvis være forsikret av borettslaget/sameiet. Da er det ikke noe udekket behov; sameiets/borettslagets kombinert med vanlig innboforsikring dekker det som kan dukke opp.

Lenke til kommentar

Standard leiekontrakt + et par andre nyttige skjemaer:

http://www.forbrukerradet.no/kontrakter/kontrakter/husleiekontrakt-bokm%C3%A5l

Jeg vil også oppfordre til å være selektiv fremfor å tyne ut maks kroner.

Du kan f.eks. ikke regulere hvor mange som bor i leiligheten når den først er leid ut, det er helt opp til de som leier.

Du kan regulere til ei viss grad kor mange som skal bu i leiligheita ved å kreve at alle bebuerane skal være lista opp som leigetakere. Om du inngår leigeavtale med ein person så er den einaste måten fleire personar kan flytte inn på gjennom untaksbestemmelsen som er familieopptak. Men kun den nærmaste familien, altså samboer/ektefelle samt direkte slektninger (foreldre eller barn).

Slikt familieopptak kan utleiger berre nekte dersom det foreligger saklig grunn for det, men om leiligheita blir overbefolka eller liknande så kan slikt opptak i leigeforholdet nektast, eller i alle fall begrensast til eit minimum.

Eit lite tips når du skal sjå ann potensielle leigetakere er at det vil være fornuftig å velge leigetakere (gjerne studenter) som kjem på visninga saman med foreldre/foresatte. Desse leigetakerane har vanligvis eit godt sikkerheitsnett i form av at foreldra er villige til å hjelpe til, og det er dermed mindre sannsynlig at du får problemer med leigetakaren. Ofte vil du kunne ta eit større depositum på slike leigetakere sidan foreldra ofte hjelper til med å dekke depositumet.

Det er ofte også dei mest pliktoppfyllande gutane og jentene som fortsatt involverer foreldra i valg av bustad, og snille og greie ungdommer forårsaker skjeldan bråk og hærverk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange flotte tips her! Men visst eg leiger ut delvis møblert so må vell eg ha eigen innboforsikring for å få dekka mine eigne møbler eller er det på ein måte leigetakar sine møbler når vedkommende leiger med meg å har egen innboforsikring?

Lenke til kommentar

Mange flotte tips her! Men visst eg leiger ut delvis møblert so må vell eg ha eigen innboforsikring for å få dekka mine eigne møbler eller er det på ein måte leigetakar sine møbler når vedkommende leiger med meg å har egen innboforsikring?

Det vil være avhengig av kva forsikring leigetakaren har. Eg ville uansett ikkje satt igjen inventar som har ein så høg verdi at du treng å ha forsikring på dei. Ein del skader på dine gjensatte eigendelar kan du også få dekka gjennom depositumet (avhengig av kva slags skade det er snakk om).

Men om du setter igjen dyre møbler så vil eg heller anbefale at du skaffer deg ei slik superinnboforsikring som også dekker gjenstander som du har oppbevart andre plassar enn din bolig. Dette koster litt ekstra, men då slepp du også å bekymre deg over om leigetakaren har papira sine i orden og har gyldig forsikring når en eventuell skade oppstår. Og at leigetakaren har ei forsikring som også dekker dine ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...