Gå til innhold

Intel 4690K når 90 grader...

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp byttet hovedkort og prosessor (4690K og Asus Maximus VII Ranger).

Jeg syns temperaturer er ganske høye. Den kommer opp i 90 grader ved Prime95, noe jeg syns virker rimelig høyt.

Bruker en Noctua U9N cpu-kjøler, og Arctic Cooling MX2 pasta mellom (hadde ikke noe annet på lager).

Har ikke begynt å overklokke cpu ennå, da temp virker høye.

Alt av innstillinger er på auto (ikke tuklet med spenning, BLK, ratio)

Idle ligger den på 38-40 grader.

Noen tips? Har demontert og montert cpu-kjøler én gang siden jeg trodde jeg hadde bomma på kjølepastaen, men samme resultat.

post-31295-0-74689600-1406198806_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

intel lodder vell ikke kjernen til HS lenger. og de er ikke kjent for å bruke god kjølepasta. det kombinert med at det er veldig varmt ender vell cpu tempraturer i taket.

du har sjekket at det ikke er noen automatisk oc på hovedkortet aktivert?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det har noe særlig med "kjølepastaen" å gjøre. Det er brukt minimalt med slikt.

CPU og kontaktflate er rengjort med isopropanol, kjøler er speilblank og ren.

Har montert en god del CPUer opp gjennom tiden, og er ikke en av dem som kliner på i tro om at kjølepasta har en kjølende effekt.

Pipelines og alu-finner er veldig varme under stresstest, så varmeoverføringen ser ut til å fungere.

Det er bare CPU'en som blir så grisevarm så veldig fort. Tar ikke særlig mer enn 30 sekunder fra stresstest starter til første kjerne når 90 grader. Der holder de seg konstant, stiger ikke mer enn det.

Stopper jeg stresstest synker temp raskt ned til 40-ish (kanskje 4 sekunder)

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Har spenningsovervåkningsprogram, både fra CoreTemp og Asus. Når stresstest kjører ligger spenning på litt over 1,2V, mens idle koser den seg på 0,7-ish...

Testet for moro skyld tidligere idag, og klarte å presse CPU opp i 100 grader. Overklokket litt via multiplier. Tydelig at auto-volt ikke er helt optimalt.

Men skal det være slik? Hvordan hadde denne oppført seg med stock kjøler? Temperatur er ganske jevn over alle kjernene, så ser ut til at cpu-kjøler sitter skikkelig. Den er også skikkelig varm, så varmeoverføring fra CPU til kjøleblokk virker å være god.

Har aldri brukt Arctic Cooling MX2 før. Tidligere har jeg brukt Silver 5 og Noctua sin. Den kan da ikke være sååå ræva?

Har ikke veldig lyst til å cappe volt på fast innstilling heller, da vil den jo generere konstant masse varme med tilhørende viftesus. Og det liker jeg ikke...

Har jeg rett og slett vært uheldig og fått en skikkelig fyllesyk mandagsprodukt?

Endret av newman221
Lenke til kommentar

om kjølern også blir ganske så varm ville jeg testet litt "undervolting"

søkte fort "4690 vcore" og fant at folk kjørte på 4.5ghz på 1.215v

sjekk hastigheten med cpu-z under stress, skulle ikke overraske meg veldig om det er en setting aktivert i bios som overklokker for at du skal nå de tempraturene på 1.2v

Lenke til kommentar

Undervolting er gøy!

Uansett så høres temperaturene litt ekstreme ut , det kan trolig være pga den dårlige løsningen som ligger mellom lokket til cpu og selve kjernen og spesielt om du har brukt kjøleren du nå har på en like varm (eller varmere ) cpu uten disse resultatene.

Uansett lurt å teste litt på innstillingene i bios og i samme slengen sjekke om det finnes en oppdatering til bios.

Lenke til kommentar

Før brukte jeg kjøleren, Noctua U9N, på en overklokket i5 750 (gammel sak :huh: )

Den holdt en fornuftig temperatur. Kjøpte nytt festebrakkett-system slik at den passet til 1150-sokkelen. Kontaktflaten mellom CPU og kjøler fremstår som eksemplarisk iogmed at varmerør på kjøler blir heftig varme...

Skjønner ikke helt dette. Nesten så jeg vurderer å montere Intels originalkjøler for å koke den skikkelig...

Lenke til kommentar

Før brukte jeg kjøleren, Noctua U9N, på en overklokket i5 750 (gammel sak :huh: )

Den holdt en fornuftig temperatur. Kjøpte nytt festebrakkett-system slik at den passet til 1150-sokkelen. Kontaktflaten mellom CPU og kjøler fremstår som eksemplarisk iogmed at varmerør på kjøler blir heftig varme...

Skjønner ikke helt dette. Nesten så jeg vurderer å montere Intels originalkjøler for å koke den skikkelig...

Kan være lurt å gjøre dette for å utelukke selve kjøleren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Skjønner ikke helt dette. Nesten så jeg vurderer å montere Intels originalkjøler for å koke den skikkelig...Nå

Nå?

Har du gjort dette?

Dette er vel noe av det første du gjør etter å ha verifisert at montering er OK.

:)

At kjøler/rør blir varme er absolutt ingen garanti for at kjøler har god kontakt.

Høres ut som en mulig feilkilde den braketten for at kjøler skal passe til LGA150.

Lenke til kommentar

Har vært litt opptatt med at det ikke er ferie lenger, så må utsette CPU-kjøler-byttet bittelitt.

Skal jeg bytte CPU-kjøler må jeg demontere hele hovedkortet for å fjerne festebraketten på baksiden. Og da må jeg løsne alle kablene jeg har vært så flink med å rydde unna, hehe.

Når jeg spiller holder den seg på rundt 70 grader ser det ut til.

Men fant litt info på Tomshardware, som er litt beroligende:

Regardless, 4th Generation processors differ from their 3rd Generation counterparts in that they have a Fully Integrated Voltage Regulator (FIVR) on the Die, instead of on the motherboard. This increases their TDP (Thermal Design Power), so all other factors being equal, 4th Generation processors run hotter at 100% workload than any of their predecessors.

Core i 3rd and 4th Generation processors are very sensitive to small increases in voltage and frequency. When overclocked, temperatures can rise above 90C at 100% workload, so high-end air or liquid cooling is critical.

Endret av newman221
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...