1245112654122755325882462 Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Så du mener at Politiet, Forsvaret, PST ol er til for å forsvare en gruppe mennesker som sitter på Stortinget og herunder også medberegnet byråkrater i de forskjellige underforståtte organisasjoner? Eksempelvis UDI, justisdep og andre departementer? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Jeg velger uansett å svare, selv om jeg vet at det er bortkastet tid å forklare deg funksjonen rundt de forskjellige tjenestene. PST - Politiets sikkerhetstjeneste er en litt mer omfattende organisasjon enn Politiets overvåkningstjeneste som vi hadde tidligere. PST sin oppgave er å bevare riketssikkerhet og kartlegge samt og bekjempe trusselbilder som oppstår fortløpende. I fra Wikipedia Politiets sikkerhetstjeneste (PST) er Norges sikkerhetstjeneste og en del av Politi- og lensmannsetaten,[2] direkte underlagt Justis- og beredskapsdepartementet og sidestilt med Politidirektoratet. PST har ansvar for å ivareta rikets sikkerhet og bekjempe terrorisme,sabotasje, spredning av masseødeleggelsesvåpen ogindustrispionasje, samt drive kontraetterretning. Politiet Politiets hovedoppgave er å sikre trygghet, lov og orden, deretter er det prioritert å forhindre og forebygge straffbare handlinger og etterforske lovbrudd (forseelser og forbrytelser). Den mest sentrale oppgaven er å beskytte liv og eiendom, og å opprettholde eller gjenopprette offentlig ro og orden. Politiet pågriper personer som mistenkes for lovbrudd, og holder disse i varetekt til mistanken er vurdert av domstolene. Forsvaret Forsvaret skal bidra til å oppfylle Norges sikkerhets- og forsvarspolitiske mål. Forsvarets oppgaver er delt inn i nasjonale oppgaver, oppgaver som løses i samarbeid med allierte og eventuelt andre samarbeidspartnere, og andre relevante oppgaver. Jeg ser ikke utifra dette at politikere har mer beskyttelse enn andre. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. august 2014 Forfatter Del Skrevet 6. august 2014 PST sin oppgave er å bevare riketssikkerhetHvem er riket? Det ser kun ut til å være en eufemisme for politikerne En eufemisme eller evfemisme (av gresk ευ (eu), «god» og φήμη (pheme), «tale») betegner i retorikken en forskjønnende omskrivning av en ubehagelig eller tabubelagt sak. http://no.wikipedia.org/wiki/Eufemisme Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 (endret) Riket er alt som unfattes i talen som Kongeriket Norge. Riket er en forkortelse eller en litt mer formell forkortelse av Kongeriket Norge. I dagligomtale er riketssikkerhet forbeholdt å sikre og ivareta sikkerhet innenfor landegrensene. Dette kan gjøres med innsats både innenfor og utenfor landegrensene. http://no.wikipedia.org/wiki/Norge Oppgaver som omfatter å forsvare riketssikkerhet er gjerne delt inn i flere instanser. De fleste av de er allerede nevnt over og hvilke oppgaver de har. Jeg kan ikke av det som sålangt har blitt presentert se at politikere har ett overordnet nivå i rikets sikkerhetsfunksjon som er over det vanlige mennesker kan få ved ett likestilt trusselbilde. Så jeg sliter litt med å se gjennomslag for påstanden din, kanskje mest fordi den er feilaktig. Endret 6. august 2014 av Priim 2 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Stortingspresident og kongehus er vel de eneste som på noe måte er stilt over resten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå