Gå til innhold

PST varsler Terrortrussel - Jihadister fra Syria står bak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Bra med mye politi rundt om kring, men lurer på hvorfor de ikke går med skuddsikker vest?

Lenke til kommentar

Skuddsikker vest er såppas ubehagelig i varmen at jeg hadde tatt på meg relativt stor risiko for å slippe...

Din rissiko er jo en ting, men dersom du hadde blitt drept umiddelbart ved et angrep ville du ikke kunne bidratt til å bekjemte terroristen.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det i Syria det er så mange sånner nå? Er det fortsatt krig i Syria, hvilken side av de som kriger er det at det blir terrorister?

Har jo ikke hørt så mye om det, men før var det at han som er President er den gale der, som hele verden mente bør styrtes utenom han selv. Er det sånn situasjonen er fremdeles, at det er han og de som vil styrte han? Og er det til de som vil styrte han, at de Norske vi hører om reiser til? Hvorfor vil de hit og lage terror. Støtter Norge feil side der nede?

Sorry for teite spørsmål, men syns det hele er rotete. Skjønner ikke hva som foregår egentlig.

Situasjonen i Syria er kompleks, og om du bare har fulgt vestlige massemedier blindt er det ikke rart om du ikke har fått med deg hva som skjer eller har skjedd der. Det man først må vite er at det bor alawitter, sunnimuslimer og sjiamuslimer (og noen kristne) i Syria. Disse gruppene liker ikke hverandre (sånn generelt), men mest av alt er det vel den sunnimuslimske majoriteten som ikke liker at alawittene som er en minoritet har hatt makten. Sunni og sjia går heller ikke veldig bra sammen, som vi ser f.eks i Irak. Alawittene på sin side (sammen med den kristne minoriteten) har all grunn til å være redd for at muslimene tar over makten, fordi de ser på de andre som vantro og det er i grunn et mirakel at det har gått såpass bra, så lenge. Man trenger heller ikke noe inngående kjennskap til muslimer for å vite at de (noen av dem) er noe hårsåre og ofte ikke er så nøye på hvem som blir offer når de først blir sinte, så lenge det er noen som kan ligne på "fienden". Jeg regner med flere husker den idiotiske amerikanske filmen, og den drepte norske militære kvinnen i Afhghanistan i etterkant. Det som ikke kom frem i norsk media var at hun ble halshugget og maltraktert.

Det som i starten var et folkeopprør mot den sittende regjeringen og presidenten, har etter hvert utviklet seg til en sekterisk krig hvor de involverte i hovedsak er sunnimuslimske terrorgrupper som ISIL og Al-Nusra, og regjeringen, hvor de i hæren har "normale" folk fra alle leire. De sivile har i all hovedsak flyktet fra et land i ruiner. Noen områder er spart for det verste, mens andre rett og slett har blitt redusert til grushauger. "Opprørerne" har rukket å massakrere en god del sivile (kuffars, i all hovedsak og kuttet av en haug med hoder på veien mot kalifatet (som nå er ganske offisielt) "Jihadistan".

En annen ting med Syria er at Iran, som er sjiamuslimer (i all hovedsak), er svært lite interesserte i at Syria skal falle i hendene på sunnimuslimske terrorgrupper, slik som det har blitt i f.eks Libya som vi var så hjelpsomme å "befri" (når så du sist "gladnyheter" fra Libya i media? Det er ikke så mye gladnyheter lenger). De arabiske statene (Kuwait, Qatar etc.) på sin side er sunni og ganske positive til å få tatt enda et land, og støtter terroristene økonomisk og med våpen. Vesten (oss) er på grunn av oljen nødt til å holde oss inne med de arabiske statene (som ellers ville være absurd). Iran er allierte med Russland og Kina, så denne konflikten er LANGT større enn bare en borgerkrig i Syria. Presidenten er nok ingen engel, men som mange steder ellers er ikke alternativet noe bedre...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er nesten fristet til å si "man høster som man sår". Da jeg så at PST-sjefen i går uttalte at Syria-krigerne burdere være stoppet døde noe inni meg. Selvfølgelig burde de vært stoppet! At vi skal la folk få lov til å reise til treningsleirer for terrorister på NAVs regning for så å komme tilbake til Norge som om ingenting hadde skjedd er helt absurd idiotisk. Vi valgte å se den andre veien selv om vi visste at Tyrkia er et transitland for jihadister som vil inn i Syria. Ingen sanksjoner, bare stilltiende aksept.Trolig fordi vi (vesten) ikke ønsker å legge oss ut med verken Tyrkia eller de arabiske statene som har stilt opp for terroristene i tykt og tynt.

Ingen trusler om at passet blir indratt den dagen det kommer frem at du har deltatt i krigshandlinger (om man kan kalle terrorisme det) i et annet land. Svært dårlig oppfølgning av de ekstreme islamske miljøene i Norge, bare litt ekstra overvåkning og litt "dialog" når det har blitt ekstra ille.

Lansering av "islamofob" som et begrep for å kneble all legitim kritikk av islam som ideologi. Fobi? En fobi er irrasjonell frykt for noe som egentlig ikke er veldig farlig. Hvor mange er "islamofobe" i dag, som vi alle var AUF'ere for tre år siden? "Islamofobi" er et tøyseuttrykk som "nazifobi" hadde vært i 1925. Nå kommer "krigerne" tilbake fra Jihadistan og biter hånden som ga dem mat. Takk for sist!

Vi trenger virkelig et nytt lovverk som er tilpasset den nye trusselen (er det lov til å si det nå, uten å være islamofob?).

/Rage

• Liker 9
Lenke til kommentar

Får håpe det ikke skjer noe på Norway Cup... Flere tusen unger.. :hm::ermm:

Spørs om de "tør" å angripe unger, noe som ville føre til fordømmelse ifra hele verden, muslimer inkludert, men ISIS har ikke akkurat skygget unna for annen jævelskap...

Er det noen israelske fotballag på Norway Cup?

Lenke til kommentar

Spørs om de "tør" å angripe unger, noe som ville føre til fordømmelse ifra hele verden, muslimer inkludert, men ISIS har ikke akkurat skygget unna for annen jævelskap...

Vis det er snakk om ISIL, tror jeg ikke de bryr seg.

Lenke til kommentar

Jeg er nesten fristet til å si "man høster som man sår". Da jeg så at PST-sjefen i går uttalte at Syria-krigerne burdere være stoppet døde noe inni meg. Selvfølgelig burde de vært stoppet!

All den tid det er lov å reise utenlands for å delta i væpna konflikter, er det nok ikke enkelt (juridisk) å forhindre slike som vil reise. Det som er ulovlig, er å delta i ISIS og Al-Nusra (siden disse står på terrorlisten) men sloss du for en av de fem-seks andre anti-regime gruppene er det lovlig.

Lenke til kommentar

Jeg er nesten fristet til å si "man høster som man sår". Da jeg så at PST-sjefen i går uttalte at Syria-krigerne burdere være stoppet døde noe inni meg. Selvfølgelig burde de vært stoppet!

All den tid det er lov å reise utenlands for å delta i væpna konflikter, er det nok ikke enkelt (juridisk) å forhindre slike som vil reise. Det som er ulovlig, er å delta i ISIS og Al-Nusra (siden disse står på terrorlisten) men sloss du for en av de fem-seks andre anti-regime gruppene er det lovlig.

Som er et kjempeproblem. All aktiv deltagelse i væpnede konflikter som ikke er i regi av norges hær, burde vært forbudt, og om man på død og liv skal tillate at "nordmenn" verver seg i det pakistanske militæret, kan man i alle fall forby all deltagelse hvor man ikke kjemper for en stat. Helst ser jeg at alt som grenser mot utenlandsk ideologisk krigføring blir forbudt. Noen unntak som jeg vil mene er greit vil det alltids være, men om det er det som må til for å slutt på galskapen er jeg villig til å ofre det...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Vis det er snakk om ISIL, tror jeg ikke de bryr seg.

Huff bare tenk tanken på at dem måker et fly inn inn i åpningssermonien i morgen..... huff nei :cry:

umulig og stoppe, nesten rett ved innflyvninga til OSL.... :scared:

Endret av -PoWa-
Lenke til kommentar

Jeg tviler ve på at fly blir løsningen om norwaycup er målet.

Løsningen blir enten en eller flere bombr eller rett og slett vanlig skytevåpen.

Da det er en del sikkerhet rundt området (jeg vet ikke i hvilken grad) kan det være dem benytter granatkastere eller kanskje et privat småfly for å slippe bomber

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Som er et kjempeproblem. All aktiv deltagelse i væpnede konflikter som ikke er i regi av norges hær, burde vært forbudt, og om man på død og liv skal tillate at "nordmenn" verver seg i det pakistanske militæret, kan man i alle fall forby all deltagelse hvor man ikke kjemper for en stat. Helst ser jeg at alt som grenser mot utenlandsk ideologisk krigføring blir forbudt. Noen unntak som jeg vil mene er greit vil det alltids være, men om det er det som må til for å slutt på galskapen er jeg villig til å ofre det...

Selvsagt kan man forby det på generelt grunnlag, men så kommer disse unntakene inn i bildet, og da blir det fort ideologisk basert hva man lander på.

Frp kan i sakens anledning stå som illustrasjon på den problemstillingen, de har ikke noe imot terrorister så lenge det er deres terrorister, osv.

(VG Nett) Da Kongen høytidelig åpnet Stortinget for 10 dager siden, var en av Frps gjester i salen en talsmann for Folkets mujahedin. Organisasjonen er terrorstemplet av EU og USA.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krigen-mot-terror/inviterte-terrorstemplet-til-stortinget/a/249592/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...