AvidGamer Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 (endret) Jeg har kjøpt eggkoker på Obs Coop sist uke. Men da jeg brukte den første gangen kom det røyk og kjemisk lukt fra den. Kokeplaten fikk så rar bensin aktig farge og brenning på den. Så jeg gikk inn nå på Mandag for å levere den. Jeg hadde ikke kvittering, men de sa de kunne spore den opp i systemene, de måtte bare enten ha medlemskortet, eller om jeg viste når og beløpet jeg handlet for. Neste dag (Tirsdag 22) kom jeg heller med bankutskrift der dato, sum og klokke jeg handlet var oppført. Men hun som søkte opp kvitteringen hadde problemer med systemet, og klarte ikke å hente den ut. Hun fikk mitt tlf nr, og skulle ringe når de klarte å spore den opp. Nå er det Torsdag og jeg har forsatt ikke hørt noe. Har tenkt meg til butikken etter jobb. Den koster bare 179Kr, og jeg synes det er smålig av de å holde på som dette på så liten sum. Hvilken rettigheter har jeg her når de ikke klarer å hente ut kvitteringen? Kan jeg forlange å få ny produkt/byttelapp pga at butikken feiler i sine egne prosedyrer? Endret 24. juli 2014 av AvidGamer Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 (endret) Så lenge du har sannsynliggjort at du kjøpte produktet der, så har du reklamasjonsrett hos bedriften. Jeg ville sendt en epost til dem, slik at du slipper å gå innom butikken igjen før de får orden i systemet. Hvilken rettigheter har jeg her når de ikke klarer å hente ut kvitteringen? Kan jeg forlange å få ny produkt/byttelapp pga at butikken feiler i sine egne prosedyrer? Ja, i dette tilfellet. Endret 24. juli 2014 av Axefjord Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Greit å klage på at butikken ikke finner kvitteringen, men hva med å ta litt ansvar selv og spare på kvitteringen..? Og her var det jo bare snakk om noen dager... 3 Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 24. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2014 (endret) Greit å klage på at butikken ikke finner kvitteringen, men hva med å ta litt ansvar selv og spare på kvitteringen..? Og her var det jo bare snakk om noen dager... Ja det er greit, og en gigantisk selvfølge, men på hvilken måte er ditt kommentar i det heletatt hjelpsomt i dette tilfelle? Endret 24. juli 2014 av AvidGamer Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Jeg ville tatt kontakt med butikken igjen. Hvis butikken ikke vil hjelpe deg mer, så bør du sende inn en klage til forbrukerrådet. Men helt ærlig, så syntes jeg at butikken burde kreditert varen, og lagt til en ny, slik at du hadde fått ny vare med hjem. Også kunne de heller selv i ettertid letet etter bilaget om de måtte det. Men Coop Obs burde kanskje fått samme system som f.eks Jula har. Der finner man selv alle kvitteringene sine på nettsiden ved å logge seg inn. Lenke til kommentar
Sectoid Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Dersom du har betalt med kort og beløpet viser seg på kontoutskriften din så gjelder det som kvittering. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Greit å klage på at butikken ikke finner kvitteringen, men hva med å ta litt ansvar selv og spare på kvitteringen..? Og her var det jo bare snakk om noen dager... Ja det er greit, og en gigantisk selvfølge, men på hvilken måte er ditt kommentar i det heletatt hjelpsomt i dette tilfelle? Nei, det var nok ikke hjelpsomt, men heller et hjertesukk fra en som har mange år bak seg i butikk og liknende henvendelser... 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Dersom du har betalt med kort og beløpet viser seg på kontoutskriften din så gjelder det som kvittering. Det er ikke en kvittering på hva du har kjøpt. Det er et bevis på at du har vært å kjøpt noe der. Hvis du har handlet x antall varer på Obs for f.eks. kr 1000,- så står det ikke om du har kjøpt en eggkoker der... 1 Lenke til kommentar
Sectoid Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Det gjør eventuelt saken mer komplisert, men ikke umulig. Butikken skal ha lagret det digitalt. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Sikkert derfor de spør om beløpet og når den ble solgt. Da kan de søker igjennom alle salg av den gitte eggkokeren, så raskt finne frem til kvitteringen. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Dersom du har betalt med kort og beløpet viser seg på kontoutskriften din så gjelder det som kvittering. Det er ikke en kvittering på hva du har kjøpt. Det er et bevis på at du har vært å kjøpt noe der. Hvis du har handlet x antall varer på Obs for f.eks. kr 1000,- så står det ikke om du har kjøpt en eggkoker der... Men det holder som en sannsynliggjøring av at eggkokeren ble kjøpt hos de den datoen. Og det bør holde i henhold til forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Dersom du har betalt med kort og beløpet viser seg på kontoutskriften din så gjelder det som kvittering. Det er ikke en kvittering på hva du har kjøpt. Det er et bevis på at du har vært å kjøpt noe der. Hvis du har handlet x antall varer på Obs for f.eks. kr 1000,- så står det ikke om du har kjøpt en eggkoker der... Men det holder som en sannsynliggjøring av at eggkokeren ble kjøpt hos de den datoen. Og det bør holde i henhold til forbrukerkjøpsloven. Hvis summen på kontoutskriften er lik prisen på produktet er jeg enig. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 I henhold til forbrukerkjøpsloven, siden dette er ett forbrukerkjøp, er det ingen spesifike krav til kvittering/dokumentasjon. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Men uten noen dokumentasjon så kan man hverken bevise hvor og når den er kjøpt. Hvordan kan man da reklamere til selger hvis man ikke kan dokumenter hvem selger er? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 At butikken selger den type vare og at kunden kan fremlegge dokumentasjon på at vedkommende har handlet der i det tidsrommet varen er kjøpt, for ett beløp tilsvarende eller høyere bør være tilstrekkelig. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Ikke for å sammenligne med TS sitt problem, men da mener du at følgende teoretiske fremstilling kan være korrekt og lovlig: Hvis jeg har et produkt som selge på Obs og har en kontoutskrift fra kjøp på større sum butikken så kan jeg reklamere på produktet uansett om jeg har kjøpt det der eller på Expert. Eller om jeg har stjålet det på Elkjøp eller ranet det fra en minstepensjonist (for å ta den helt ut). Det er det du mener..? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Ja, men det kan man uansett. For den som virkelig vil så kan man lure systemet på mange måter, selv med en tilsynelatende gyldig kvittering. Eneste måten å få en sikker løsning på plass er ved å registrere serienummer ved kjøp og skrive den ut på kvitteringen. Men man vil fortsatt ha utfordringen med at lovverket ikke spesifikt legger noen krav til dokumentasjon fra forbrukers side. Det du skisserer vil uansett ikke være lovlig, det vil være svindel. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Du mener mitt eksempel er greit, men svindel? I lovverket står det at man skal reklamere til selger innen bestemte tidsfrister. Hvordan mener du man kan gjøre dette korrekt uten noen dokumentasjon? En ting er forfalskede kvitteringer, men min erfaringer etter mange år i varehandel er at det er mye mer problemer med kunder som kommer med varer for å reklamere og kreve all verden uten noen dokumentasjon. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Om man ikke faktisk har handlet produktet i butikken når du reklamerer, så vil det være svindel. Og dine eksempler gikk for det meste ut på at en svindler. Har man faktisk handlet produktet der så mener eg at kontoutskrift er helt ok. Og så vidt eg er kjent med er det ikke større krav til dokumentasjon i lovverket heller. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Om man ikke faktisk har handlet produktet i butikken når du reklamerer, så vil det være svindel. Ja, og hvis man ikke kan bevise at det er kjøpt der, er det da et forsøk på svindel? Har man faktisk handlet produktet der så mener eg at kontoutskrift er helt ok. Da er vi tilbake der vi begynte... Er du på f.eks. Expert med en brødrister til kr 199,- og kontoutsktiften er på kr 199,- så er det sansynligvis greit. Men det blir litt værre med Obs og liknende butikker som selger nesten alt mellom himmel og jord. Hvis du har en kontoutskrift på kr 987,50 så kan det være hva som helst. Det er et bevis på at du har handlet der, men ikke hva. Du kan ha kjøpt mat, øl, akebrett, boblejakke, sko, maling, stekepanne og/eller brødrister ++ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå