Kronidioten Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Hellu! Har en gammel Mitsubishi med forgassermotor, og lurer egentlig på hvor ofte jeg bør få denne justert på verksted. Den ble justert for 2 år siden på vinteren, men har i det siste merket at den ikke drar som den pleier lengre. Den er veldig følsom på gasspedalen og lugger når man skal gi på litt. Jeg hører liksom at den sliter når jeg trykker pedalen i bunnen og det skjer veldig lite. Regner med det er en liten justering som trengs, men jeg er ikke sikker. Har byttet tennplugger, rotor, fordelerlokk og tennpluggledninger til ingen nytte. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Aldri hatt noe behov for å justere gasser på bil. Har renset dysene å skiftet pakninger bare. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Jeg rengjorde og justerte på min 16 år gamle bil i fjor for første gang uten at det var nødvendig. Lenke til kommentar
Kronidioten Skrevet 23. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2014 Jeg rengjorde og justerte på min 16 år gamle bil i fjor for første gang uten at det var nødvendig. 16 år gammel bil med forgasser? Håpte det bare var en justering som skulle til for å få motoren til å oppføre seg normalt under pådrag, men da er det kanskje noe annet som forårsaker det. Kan ikke helt skjønne hva det er for noe da. Bilen var fin iform før vinteren. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Er ikke vanlig at forgasser må justeres. Kan hende at automat choke har hengt seg opp. Generelt når bensinmotorer ikke går skikkelig sjekker jeg 1 først at tenning er ok med tenningslampe. Kjapt og enkelt og fjerner en masse mulige feil. Det neste 2 er kompresjon som også er fort gjort. Så må register sjekkes 3. Kan hende at register har hoppet over en tann. Da kan du også få tilbakeslag i forgasser. Dersom 1, 2 og 3 er ok , da er det bare det vanskeligste igjen, nemmelig forgasseren. De siste forgassermotorene har ofte meget avansert forgasser og kan se ut som et ormebol med vakuumslanger. Dette for å klare strengere utslippskrav + at katalysatorer drepes av dårlig forbrent eksos. Det ble ingen vei utenom injection. Dersom du har et ormebol i panseret er det nesten bare å gi opp. Du kan bytte slangene da sprukne slanger kan få forgasser til å feile. Bytt en og en slange, ellers får du det ikke sammen. Sjekk også at det er tett mellom forgasser og motor med startgass. 3 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 16 år gammel bil med forgasser? Nå falt jeg ut. Hva mener du med dette? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Tipper det var at bilen hørtes ung ut til å ha forgasser? Ikke at jeg har peiling på bil, men trodde direkteinnsprøyting tok over meste av markedet på tidligere 90-tallet. 2 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 (endret) Hmmm... Min far hadde en 91 modell med injection denne var "tidlig ute" og hadde et klart synlig injectionsystem. Noe synlig injectionsystem kan jeg ikke si at jeg har sett på min bil, men det er mulig jeg må sjekke igjen. Endret 23. juli 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
Kronidioten Skrevet 23. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2014 Er ikke vanlig at forgasser må justeres. Kan hende at automat choke har hengt seg opp. Generelt når bensinmotorer ikke går skikkelig sjekker jeg 1 først at tenning er ok med tenningslampe. Kjapt og enkelt og fjerner en masse mulige feil. Det neste 2 er kompresjon som også er fort gjort. Så må register sjekkes 3. Kan hende at register har hoppet over en tann. Da kan du også få tilbakeslag i forgasser. Dersom 1, 2 og 3 er ok , da er det bare det vanskeligste igjen, nemmelig forgasseren. De siste forgassermotorene har ofte meget avansert forgasser og kan se ut som et ormebol med vakuumslanger. Dette for å klare strengere utslippskrav + at katalysatorer drepes av dårlig forbrent eksos. Det ble ingen vei utenom injection. Dersom du har et ormebol i panseret er det nesten bare å gi opp. Du kan bytte slangene da sprukne slanger kan få forgasser til å feile. Bytt en og en slange, ellers får du det ikke sammen. Sjekk også at det er tett mellom forgasser og motor med startgass. Takker for et godt svar. Dette er en bil fra '89 så den har nok et aldri så lite vepsebol under panseret ja. Om automat choken har hengt seg opp, er dette noe jeg kan se eller hvordan kan dette sjekkes? Og når jeg skal sjekke om tenningen er ok, er det bare å løsne fordeleren og føle meg frem til den posisjonen motoren lettest\renest på tomgang. Hvordan kan jeg vite om registerreimen har hoppet over ei tann, samt sjekke kompresjon? Må muligens ta den med på verksted for å ordne dette? Ble mye spørsmål her, men jeg har ikke så mye peiling på dette og vil veldig gjerne få bilen til å gå normalt igjen. 16 år gammel bil med forgasser? Nå falt jeg ut. Hva mener du med dette? Det samme som Andrull sier. Trodde en bil fra '98 hadde direkte innsprøytning. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 (endret) Tipper det var at bilen hørtes ung ut til å ha forgasser? Ikke at jeg har peiling på bil, men trodde direkteinnsprøyting tok over meste av markedet på tidligere 90-tallet. Direkteinnsprøytning var på ingen måte vanlig tidlig på 90-tallet, indirekte innsprøytning derimot var ganske vanlig. Tar jeg ikke feil var Carisma GDI den første bilen der direkteinnsprøytning reelt sett ble et alternativ for folk flest. Carisma GDI kom i 1997. Den første produksjonsmodellen med direkteinnsprøytning tror jeg var 1955 Mercedes-Benz 300SL. Hmmm... Min far hadde en 91 modell med injection denne var "tidlig ute" og hadde et klart synlig injectionsystem. Noe synlig injectionsystem kan jeg ikke si at jeg har sett på min bil, men det er mulig jeg må sjekke igjen. Det er en del biler som er levert med en forgasserliknende innsprøytningsvariant. I praksis en elektronisk styrt forgasser. Hva slags bil er det du har? Forgassermotorene døde i praksis ved innføringen av krav om katalysator i 1989. Endret 24. juli 2014 av Snylter Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Normalt ikke behov for å justere forgasser. Unntaket er biler som har flere forgassere, de må være synkronisert. Hadde en bil med rekkefirer, med 2 gassere, som hver matet 2 sylindre via separate inntaksmanifolder. Denne løsningen anbefales ikke for de som ikke kjøper verkstedhåndbok og vakuumklokker. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Det er en del biler som er levert med en forgasserliknende innsprøytningsvariant. I praksis en elektronisk styrt forgasser. Det er visst nettopp dette jeg har i bilen min. Den har en VW EA111 motor. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Elektronisk styrte forgassere (TBI) trenger normalt ikke justering. De justeres automatisk av bilens elektronikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå