Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg vil rømme fra arbeidsplassen min!

Anbefalte innlegg

Men, man må jo kunne formidle til partene at en har gjort et dårlig valg og forsøke å si at en gjorde "udåden" uforskyldt. Ellers er det jo normalt at folk godtar at noen prøver å rette opp i forhold som er skjeve, som med "en slik klausul i arbeidskontrakten", som man har forbrudt seg i mot. Han kan rett og slett hevde at han ønsker å rette opp i forholdet. Og da må han dessverre avbryte Hotell B sin avtale snarest mulig, slik at det ikke skal gå ut over Hotell A. Han kan jo fremme et spørsmål om når er neste og nærmeste mulig dato at Hotell B kan gi slipp på ham. Og så spille på at han ønsker å strekke seg så langt han kan. Og at Hotell B må være ASAP hurtige med å finne en erstatter for ham.

Er en ung og uerfaren, så vet man gjerne ikke at det sitter slike klausuler i en del av kontraktene som brukes i arbeidsmarkedet. Selvfølgelig burde man jo ha lest kontrakten, men av og til er det vel slik at man skumleser og undertegner, og så er en bare glad for å ha en jobb. Det er jo en ganske naturlig måte å oppføre seg på.

Man er menneske, og vanligvis ihvertfall ikke noen advokat. Det finnes også folk som er dårlige på hoderegning, man hugger ikke hode av dem for det om.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo argumentere litt med at siden "de" vil ha såpass stor frihet ved å la være å legge kontrakten på bordet, så vil også du har tilsvarende frihet ut av "forholdet" til å kunne gå på dagen. Da kommer enten kontrakten kjappt fram, eller så sier de FORSVINN. :hm:

Og det er kanskje nettopp det du vil at skal skje, bortsett fra en dårlig referanse for senere bruk. Uansett, du har jobb, og har et perfekt forhold til å vise at du har stått stødig i arbeid og kan således støtte deg til referanse fra Hotell A. Dessuten om det har vært et lite opphold fra arbeidslivet så vil det normalt ikke ha så stor betydning, så lenge du har en grei forklaring, bare ha det i tankene også.

Jepp. Dette stemmer. Hotell A har vært svært tilfredse med meg det siste året, og de vil gi meg gode referanser. Den eneste bekymringen min er at om en fremtidig arbeidsgiver skulle kontakte hotell A, så kan kontaktpersonen der finne på å nevne at jeg også jobbet på hotell B. Da vil min fremtidige arbeidsgiver lure på hvorfor i all verden det ikke står nevnt på CV-en min at jeg også har jobbet på hotell B.

Nei, jeg har ingen "petter smart"-løsning til deg. Men, så lenge du har en klausul, så kan du spille på at du ikke la merke til den før nå, og at du ønsker å rette opp det forholdet du har trådd feil på.

EDIT: I en post fra deg litt lenger nede enn den jeg svarer på, så ser jeg plutselig at Hotell A har "solgt deg inn" i Hotell B. Da går noe av det jeg har sagt over litt i fisk. Ihvertfall det med å ha en god referanse vil jeg anta.

Det eneste som står nevnt i klasulen min er at jeg ikke kan jobbe for en annen arbeidsgiver enn hotell A uten hotell A sin tillatelse. Siden det faktisk var hotell A som formidlet jobbtilbudet fra hotell B, så er ikke denne klasulen noe tema i det hele...

Jeg ser liten grunn til at referansen min fra hotell A vil bli forgiftet på grunn av situasjonen min på hotell B. Jeg har tenkt å ringe hotell A og be om en skriftlig attest i morgen, før spetakkelet slipper løs. Hvis jeg viser den skriftlige attesten i fremtiden, så blir sjansen mindre for at fremtidige arbeidsgivere ringer hotell A, og dermed blir sannsynligheten mindre for at de får vite noe som helst om hotell B.

Men selv om du regner med å få et svar du ikke liker så tror jeg det er en fordel å presse hotellet til å presisere hva slags avtale de mener dere har.

Forskjellen er bare at hun har en skriftlig arbeidskontrakt hvor hun er fast ansatt med én måneds oppsigelsestid, men at hun i praksis behandles som en tilkallingsvikar. Jeg derimot, har ingen arbeidskontrakt, men jeg behandles som en tilkallingsvikar, og jeg ble "solgt" fra hotell A til hotell B, hvor jeg jobbet formelt som tilkallingsvikar på hotell A. Alt i alt, synes jeg at jeg har en bedre sak enn henne.

Det er nyanser her som er avhengig av hva som ble sagt da du begnte å jobbe. Men jeg er enig i at du har en god sak. Hvis du har en skriftlig kontrakt med hotell A som tilkallingsvikar, og via hotell A kom i kontakt med hotell B og tilbud om å jobbe der også, så er det et argument for at den muntlige avtalen med B også var en tilkallingsavtale. Det høres jo også ut til at hotellet har behandlet deg som tilkallingsvikar - du sier blant annet at du ikke har faste vakter, og vanligvis blir oppringt på en dags varsel.

Vet du noe om hva slags avtaler kollegaene dine har?

Du er på kant med sjefen. Hvor langt opp i hierarkiet sitter din leder? Er det aktuelt å snakke med andre i lederroller?

Jeg har ikke lyst til å få sjefen til å definere hvilken type jobbstilling jeg har. Jeg har ikke lyst til å gjøre han oppmerksom på den problemstillingen før jeg bomber ham.

Det var helt ærlig ingenting som ble sagt om noe som helst da jeg begynte å jobbe. Vi diskuterte overhodet ikke hvilken type arbeidsforhold vi har. Da er det kun den gjeldende arbeidspraksisen som vil definere arbeidsforholdet mitt - ifølge familiemedlemmet mitt, som er arbeidsjurist. I så fall er jeg en tilkallingsvikar, og jeg kan ryke og reise når jeg vil.

Anonymous poster hash: 6b913...fde

Lenke til kommentar

Da har jeg sykemelding frem til 10. august. Da gjelder det bare å unngå jobb mellom 10.-20. august. Sjefen må nesten helt sikkert se seg nødt til å ansette en ny person til å gjøre det jeg gjorde, og hvis han gidder å kalle meg inn til flere vakter etter 10. august, så vil det utelukkende være som en slags hevn mot meg, hvor alle ledige sekund vil bli brukt til å tyne meg. Men hvis jeg ikke har fått noen beskjeder om nye vakter den 7. august, så vil det være kortere enn to uker til 20. august, og da har jeg - i følge LO - rett til å nekte å ta i mot flere vakter.

Lenke til kommentar

Det er flere problemer som melder seg nå...

Da kureren min leverte sykemeldingen på hotell B, fikk hun beskjed om at "vi har ingen papirer på AnonymBruker". Jeg tok det som en diskret trussel. Jeg tror hotell B kan finne på å nekte for at jeg noen sinne har jobbet der, eller de kan hevde at lønnen min var lavere enn det vi avtalte. Under jobbintervjuet avtalte vi at jeg skulle få samme lønn som på hotell A, der jeg hadde minstelønn etter tariffavtalen. Men nå ser jeg at hotell B ikke har en slik tariffavtale, og de kan derfor finne på å si at vi avtalte lavere lønn. Men dette får jeg ikke vite før 15. august. Det er da jeg finner ut om arbeidsgiver betaler lønn eller ikke.

Jeg får gå i gang med å samle så mye dokumentasjon som jeg klarer. Men jeg virkelig ikke hvordan jeg kan bevise overfor NAV at jeg fikk samme lønn på hotell B som på hotell A.

Lenke til kommentar

Du kan anmelde forholdet til Arbeidstilsynet, men det er en hard linje å kjøre. Les: lite populært hos offeret/"overgriper" (hotell B).

Du har til og med krav på en skriftlig arbeidsattest. Du brenner den kanskje i peisen etterpå likevel, men dersom du virkelig vil stille dem til veggs, så kan Arbeidstilsynet ilegge dem en pen bot på kr 5000,- for ikke å gi deg arbeidsattesten innen rimelig tid.

Har du vurdert å dra sykemeldingen tilbake, og eventuellt levere den til enten Hotell A istedetfor, eller gå direkte "ned på" NAV, og fortelle dem at arbeidsgiver Hotell B nekter å ta imot sykemelding. Rådføre deg med dem om videre gang, for å kunne sikre deg dine rettigheter i forhold til det meste.

Ikke la det gjøre at du får mere vondt i magen av denne motgangen. Snart er det over likevel. Forsøk å tenke positivt, og hva du kan lære av denne prosessen. Kan hende det bygger opp din karakterstyrke, og gjør deg litt mer forberedt ved neste jobbansettelse. Så er du klar til å stille forskjellige spørsmål som "Hva med det..., og hvordan stiller det seg med den greia..."

Endret av G
Lenke til kommentar

Du kan anmelde forholdet til Arbeidstilsynet, men det er en hard linje å kjøre. Les: lite populært hos offeret/"overgriper" (hotell B).

Du har til og med krav på en skriftlig arbeidsattest. Du brenner den kanskje i peisen etterpå likevel, men dersom du virkelig vil stille dem til veggs, så kan Arbeidstilsynet ilegge dem en pen bot på kr 5000,- for ikke å gi deg arbeidsattesten innen rimelig tid.

Har du vurdert å dra sykemeldingen tilbake, og eventuellt levere den til enten Hotell A istedetfor, eller gå direkte "ned på" NAV, og fortelle dem at arbeidsgiver Hotell B nekter å ta imot sykemelding. Rådføre deg med dem om videre gang, for å kunne sikre deg dine rettigheter i forhold til det meste.

Ikke la det gjøre at du får mere vondt i magen av denne motgangen. Snart er det over likevel. Forsøk å tenke positivt, og hva du kan lære av denne prosessen. Kan hende det bygger opp din karakterstyrke, og gjør deg litt mer forberedt ved neste jobbansettelse. Så er du klar til å stille forskjellige spørsmål som "Hva med det..., og hvordan stiller det seg med den greia..."

Jeg vet egentlig ikke noe konkret om hva hotell B nekter å gjøre eller ikke nekter å gjøre før den 15. august kommer. Å gi sykemeldingen til hotell A ville jeg aldri funnet på å gjøre. Det er jo hos hotell A at jeg har en flott referanse å bruke senere i livet. Jeg vil aldri i verden gjøre noe for å ødelegge forholdet mitt til den arbeidsgiveren.

Jeg kommer til å ta meg en tur innom NAV på mandag. Der kommer jeg til å fortelle hva jeg tror hotell B er i ferd med å gjøre, og hvilken dokumentasjon jeg burde samle for å forsvare meg mot dette.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er så ekstremt viktig å kave med å sløse for mye energi på hele saken.

Det viktigste for trådstarter er å få kommet ut av arbeidsforholdet, og som han er inne i (han gir uttrykk for et slikt ønske) - å pleie det så bra som mulig. Trådstarter trenger kun å forholde seg til sine rettigheter hos NAV. Og dersom NAV tar kontakt med Hotell B, for å oppklare hvilken lønn han mottok, så er dette noe Hotell B bare kan se å forvente av en naturlig saksgang. Alle har rett til å be NAV om de ledighetsmidler som de eventuellt har krav på.

En del av de ting vi har sagt er kun til å benytte som "kampverktøy", og det er flott å se at TS ser dette selv.

Angående sykemelding, så skal arbeidsgiver vite minst mulig om årsak bak slikt, bortsett fra når "rehabiliteringsfasen" i inkluderende arbeidsliv starter som en årsak til et litt mer langvarig sykemelding.

Hotell B kan reagere helt sunt og naturlig på dette, så ikke vær for negativt innstillet, før du ser hvordan du blir tatt i mot når du returnerer. Si minst mulig om det, og orienter deg lett i hva som er ditt videre arbeidsforhold hos Hotell B.

Det er trist at det har blitt slik en mistenkeliggjørelse, og at sykemelding er blitt et slikt fy-fy i arbeidslivet. Alle kan bli syke. Det psykiske eller mentalt tøffe er også noe man av og til kan få sykemelding for. Vær selvsikker videre på en "ydmyk måte". Kroppsspråk og oppførsel er til dels lesbart av andre.

Finn en naturlig glidende overgang, eller en god grunn for å komme deg videre om du har muligheten til det.

Beklager om vi har vært på krigsstien for deg. Det kan du forvente å se i et diskusjonsfora som dette.

Om det skulle bli nødvendig, så finnes det sikkert et og annet som kan sannsynliggjøre at du har hatt et arbeid hos Hotell B. Hotell B driter seg selv på leggen om de forsøker å lyve bort den sannheten. Så får du heller se om du har et tilkallingsvikarforhold, eller hvordan Hotell B kategoriserer det. Ikke heng deg opp i hva kureren fant ut. Finn det ut selv først, før du tar stilling.

Det er også veldig krevende å drive hotelldrift, så ikke ta alt det negative du ser som noe du tror er ment å skulle "ta deg". Det kan også være et utslag på at din Hotell B arbeidsgiver er ganske stresset og rett og slett ikke klarer å uttrykke seg bedre, selv om "hun" burde det.

Forvent også at din sykemelding er blitt nok en stressfaktor, og det er naturlig at det er en kjedelig og følelsesmessig ladet affære. Forsøk å være ydmyk og beklag at du var borte om du synes det passer seg. Og når du kommer tilbake møt "henne" med en positiv stå på holdning. Det vinner du på, om du ikke får rett i ansiktet at du er uønsket, at du ikke har arbeidet der før, eller at du ikke får arbeide der mer.

Alt dette må du sette sammen selv i forhold til hvilke kommunikasjon mellom dere parter som allerede har foregått. Vi på forumet her kan ikke se dette like tydelig som deg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...