AnonymDiskusjon Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Jeg er en gutt i slutten av tenårene som er i jobb på to hoteller: hotell A og hotell B. Jeg startet å jobbe på hotell A i mai 2013. Der er jeg ansatt som deltidshjelp ved behov. Nå i slutten av sist juni fikk jeg et brått tilbud om en ekstra jobb på hotell B, via hotell A. Der har jeg nå jobbet i en liten måned. Nå er det slik at jeg mistrives grovt på den nye jobben. Jeg har en sjef som skjeller meg ut hele tiden for alt mulig rart. Jeg gruer meg fælt til å gå på jobb, og jeg har derfor veldig lyst til å slutte før sommeren er over, helst så snart som mulig. I den sammenhengen er jeg usikker på hvilke rettigheter jeg har. Jeg har aldri skrevet noen arbeidskontrakt med hotell B, og vi har ikke definert hvilken type stilling jeg har. Slik jeg tolker arbeidsmiljøloven selv, er det slik at vi har én måneds gjensidig oppsigelsesfrist selv om der ikke er noen arbeidskontrakt. Men så er det også slik at jeg har ingen oppsatte vakter som går lengre enn til førstkommende søndag. Frem til nå, har det vært slik at jeg får høre dagen før når eller om jeg skal møte opp dagen etterpå. Hvordan tolker dere dette arbeidsforholdet? Er jeg «deltidshjelp ved behov», eller hva? Har jeg rett til å nekte å godta fremtidige vakter? Hvor kjapt klarer jeg å slutte på denne jobben min? Jeg er for øvrig helt uinteressert i referanser fra hotell B, og jeg kommer aldri til å nevne denne sommerjobben på noen CV. Tusen takk for all hjelp! Anonymous poster hash: 6b913...fde 1 Lenke til kommentar
ITfyren Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Hei. Forstår din frustrasjon, det er ikke alltid lett å forholde seg til en useriøs arbeidsgiver. På arbeidstilsynets nettsider fant jeg denne:http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78173 Når du ikke har en skriftlig arbeidskontrakt er det arbeidsmiljølovens oppsigelsesfrister du må forholde deg til. I ditt tilfelle vil oppsigelsestiden din være en måned løpende fra første dag i måneden etter din oppsigelse. Det er først der hvor arbeidsgiver vesentlig misligholder sine forpliktelser, for eksempel ved ikke å utbetale lønn (og der dette ikke beror på en glipp) at du kan gå på dagen. Mitt råd er likevel å være forsiktig med dette, da du ved ikke å stå tiden ut og hvor du ikke har rett til å gå på dagen, kan risikere å komme i erstatningsansvar overfor arbeidsgiver. I tillegg vil du mest sannsynlig heller ikke få innvilget dagpenger fra NAV dersom du hever arbeidskontrakten. Videre vil jeg anbefale to ting; 1. Er du organisert, ta kontakt med tillitsvalgt. Ellers ta kontakt med verneombud. Dette er personer som kan assistere deg i slike saker. Dette er informasjon som skal stå tydelig på bedriftens oppslagstavle eller lignende. 2. Prøv å løse saken ved å ta kontakt med arbeidsgiver. Min erfaring er at de aller fleste problemer kan (og skal) løses på et tidlig stadie. Du har full rett til å fortelle hva du tenker og føler om behandlingen du har fått og derfor gi arbeidsgiver en mulighet til å løse disse problemene. Ellers har du litt lesematriale her: http://www.negotia.no/loenns-og-arbeidsvilkaar/spoersmaal-og-svar/ansettelse Lenke til kommentar
G Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 (endret) Er du sikker på at Hotell A ikke har klausul i arbeidskontrakten din, om at du ikke kan ta arbeid et annet sted uten nærmere avtale. Det er ikke uvanlig ihvertfall med forskjellige klausuler for ditten og datten. Dersom en slik klausul, så er det mulig du kan gli lett fra den arbeidsplassen uten om og men. Likevel kan det hende at du blir litt økonomisk ansvarlig, dersom Hotell B tar deg for kontraktsbrudd. Du har arbeidet der. Det er nok ikke vanskelig å bevise. Dessuten finnes Kong Christian den femtes lov som sier at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Så dersom han klarer å bevise og sannsynliggjøre at dere har en arbeidsavtale så sitter du sånn smått i klisteret en liten stund til. Men, om den førstnevnte klausulen ligger der, så "klask" den i bordet. Da er du ihvertfall fri på sett og vis. Eller har en veldig god grunn for å måtte avvikle avtalen med Hotell B. Endret 24. juli 2014 av G Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Så vidt jeg kan forstå er du å regne som tilkallingshjelp. Så vidt jeg kan forstå ut fra https://www.nho.no/veiledere/Ansettelser-og-arbeidsavtaler/Ansettelser/Artikler/Regler-for-midlertidig-ansettelse/ og https://www.nho.no/siteassets/nhos-filer-og-bilder/filer-og-dokumenter/ansettelser-og-arbeidsavtaler/arbeidsavtale_tilkalling.pdf regner NHO dette som en serie en-dags-ansettelser, og ikke et egentlig ansettelsesforhold. Da kan du uten videre oppstyr rett og slett si at du ikke er interessert i flere vakter. Se også http://e24.no/jobb/jobbekspertene/hva-er-gyldig-oppsigelsestid-for-en-vikar/20246618 - som beskriver et arbeidsforhold som ligner på det du beskriver. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2014 Så vidt jeg kan forstå er du å regne som tilkallingshjelp. Så vidt jeg kan forstå ut fra https://www.nho.no/veiledere/Ansettelser-og-arbeidsavtaler/Ansettelser/Artikler/Regler-for-midlertidig-ansettelse/ og https://www.nho.no/siteassets/nhos-filer-og-bilder/filer-og-dokumenter/ansettelser-og-arbeidsavtaler/arbeidsavtale_tilkalling.pdf regner NHO dette som en serie en-dags-ansettelser, og ikke et egentlig ansettelsesforhold. Da kan du uten videre oppstyr rett og slett si at du ikke er interessert i flere vakter. Se også http://e24.no/jobb/jobbekspertene/hva-er-gyldig-oppsigelsestid-for-en-vikar/20246618 - som beskriver et arbeidsforhold som ligner på det du beskriver. Jeg har en person i nær familie som er jurist, og hun er helt enig med deg. Det har vært slik at jeg har fått vite ved slutten av hver dag om og når jeg skal møte opp neste dag. Det var én uke der jeg fikk satt opp "mildertidige" vakter, men jeg fikk beskjed om at de kom til å bli justert fortløpende i løpet av uken, og det ble de. Tidspunktet for da jeg skulle gå hjem, ble ofte presset utover dagen til et senere tidspunkt enn det vi hadde avtalt dagen før. Men jeg har også ringt LOs sommerpatrulje. Jeg hadde en samtale med ei ung jente i andre enden, og hun hadde et annet syn på saken. Hun sa at siden jeg er tilkallingshjelp på hotell A ifølge kontrakten min der, så har jeg, ganske riktig, rett til å nekte å ta imot flere vakter. Men så sa hun samtidig at siden jeg ikke har noen som helst avtale på hotell B, så har jeg forpliktelser der. Hun nevnte kort og godt at jeg har én måneds oppsigelsesfrist. Jeg er imidlertid ikke helt sikker på om hun forstod situasjonen min, og jeg tviler på at hun - i motsetning til familiemedlemmet mitt - har en master i jus. Jeg får nesten ringe igjen i morgen tidlig. Anonymous poster hash: 6b913...fde 1 Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 (endret) Er du sikker på at Hotell A ikke har klausul i arbeidskontrakten din, om at du ikke kan ta arbeid et annet sted uten nærmere avtale. Det er ikke uvanlig ihvertfall med forskjellige klausuler for ditten og datten. Dersom en slik klausul, så er det mulig du kan gli lett fra den arbeidsplassen uten om og men. Likevel kan det hende at du blir litt økonomisk ansvarlig, dersom Hotell B tar deg for kontraktsbrudd. Du har arbeidet der. Det er nok ikke vanskelig å bevise. Dessuten finnes Kong Christian den femtes lov som sier at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Så dersom han klarer å bevise og sannsynliggjøre at dere har en arbeidsavtale så sitter du sånn smått i klisteret en liten stund til. Men, om den førstnevnte klausulen ligger der, så "klask" den i bordet. Da er du ihvertfall fri på sett og vis. Eller har en veldig god grunn for å måtte avvikle avtalen med Hotell B. Eg har vore i same situasjon som TS tidlegare, men eg kom aldri på å nytta klasulen... Fillern -_- Endret 24. juli 2014 av Magnus_L Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2014 Er du sikker på at Hotell A ikke har klausul i arbeidskontrakten din, om at du ikke kan ta arbeid et annet sted uten nærmere avtale. Det er ikke uvanlig ihvertfall med forskjellige klausuler for ditten og datten. Dersom en slik klausul, så er det mulig du kan gli lett fra den arbeidsplassen uten om og men. Likevel kan det hende at du blir litt økonomisk ansvarlig, dersom Hotell B tar deg for kontraktsbrudd. Du har arbeidet der. Det er nok ikke vanskelig å bevise. Dessuten finnes Kong Christian den femtes lov som sier at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Så dersom han klarer å bevise og sannsynliggjøre at dere har en arbeidsavtale så sitter du sånn smått i klisteret en liten stund til. Men, om den førstnevnte klausulen ligger der, så "klask" den i bordet. Da er du ihvertfall fri på sett og vis. Eller har en veldig god grunn for å måtte avvikle avtalen med Hotell B. Ja, dette stemmer. Der er en slik klasul i kontrakten med hotell A. Men må jeg ikke få hotell A med på laget for å påberope meg denne utveien? Må ikke de gjøre krav på arbeidskraften min? Eller tenker du på noe jeg kanskje ikke har greie på? Anonymous poster hash: 6b913...fde Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 I den grad det finnes en avtale med hotell B, så er den antagelig inngått uten at hB vet om avtalen med hA og klausulen i den avtalen. Da er det problematisk å bruke klausulen til å komme ut av kontrakten på en slik måte at B blir skadelidende. Jeg tror det er en bedre løsning å starte med å spørre uskyldig om "hva slags ansettelsesforhold har jeg egentlig?" Generelt er det ikke i hotellets interesse at arbeidskraften regnes som ansatte, fordi det også binder hotellet. Derfor vil sjefen ganske sikkert svare "du er tilkallingshjelp, uten rettigheter". Og så er det bare å begynne å si høflig "nei takk" til vakter. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Hvis du bare er vikar uten stilling, går fra dag til dag, så er det vel bare å si nei til vakter. Det er først når du sier ja til vakter, det inngås en avtale mellom partene som er bindende, i et slikt tilfelle. (mener jeg) Maks oppsigelsesstid er vel uansett 14dager pga du er under prøvetid. (iom at dere ikke har skrevet kontrakt, så kan du vel si at denne prøvetiden er på 6mnd ) Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2014 I den grad det finnes en avtale med hotell B, så er den antagelig inngått uten at hB vet om avtalen med hA og klausulen i den avtalen. Da er det problematisk å bruke klausulen til å komme ut av kontrakten på en slik måte at B blir skadelidende. Jeg tror det er en bedre løsning å starte med å spørre uskyldig om "hva slags ansettelsesforhold har jeg egentlig?" Generelt er det ikke i hotellets interesse at arbeidskraften regnes som ansatte, fordi det også binder hotellet. Derfor vil sjefen ganske sikkert svare "du er tilkallingshjelp, uten rettigheter". Og så er det bare å begynne å si høflig "nei takk" til vakter. Jeg har allerede spurt om hun ikke kunnet erstatte meg med noen andre, og hun sier at det vil hun kun gjøre dersom jeg betaler lønn for vedkommende den første uken. Hun vil lukte det øyeblikkelig hvis jeg spør hvilken for en kontrakt vi har... Hun vil si at jeg er fast ansatt og vil bli erstatningsansvarlig dersom jeg skulle finne på å slutte før i midten av august. Anonymous poster hash: 6b913...fde Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2014 Hvis du bare er vikar uten stilling, går fra dag til dag, så er det vel bare å si nei til vakter. Det er først når du sier ja til vakter, det inngås en avtale mellom partene som er bindende, i et slikt tilfelle. (mener jeg) Maks oppsigelsesstid er vel uansett 14dager pga du er under prøvetid. (iom at dere ikke har skrevet kontrakt, så kan du vel si at denne prøvetiden er på 6mnd ) Jeg har blitt forklart at det vil være jobb til meg på hotell B denne sommeren, uten at jeg har fått noen vaktliste, timeantall eller andre lovnader. Om hvorvidt dette gjør at jeg har en "stilling", vet jeg ikke. Anonymous poster hash: 6b913...fde Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 (endret) Foreslår at du sier opp, så har du maks 14 dager med jobbing - mulig du ikke blir satt opp på vakter engang Edit: jobbet selv fra dag til da for mange år siden. Jeg blant flere. Jeg ble oppringt/satt på vakter, for jeg tok/sa ja til alt. Det var andre som ikke sa ja hver gang, så da gidda de ikke spørre de, for slikt tar tid - da snakka de heller med oss som sa ja, så ordna det seg på sekunder å få folk til vakta. De også skulle jobbe endel på sommeren, men de fikk få vakter pga dette. (men det er en annen sak) poenget var at de hadde lov å si nei til vaktene. Endret 24. juli 2014 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2014 Foreslår at du sier opp, så har du maks 14 dager med jobbing - mulig du ikke blir satt opp på vakter engang Jeg fikk høre av LO's sommerpatrulje at jeg kan nekte jobb de neste 14 dagene - fordi jeg har rett på å få vite vaktene mine minst 14 dager før jeg skal jobbe. Men hvorfor skulle oppsigelsesfristen være 14 dager? Anonymous poster hash: 6b913...fde Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 (endret) Oppsigelsesfrist i prøvetid "Partene står fritt til å avtale oppsigelsestid, men i mangel av avtale er lovens regel at oppsigelse kan meddeles med 14 dagers varsel, jf. § 15-3 nr. 7. Oppsigelsestiden regnes da fra mottak og oppsigelsen, og ikke fra den første i påfølgende måned, slik det vil være når et arbeidsforhold avsluttes etter at prøvetiden har løpt ut." Når du da kan nekte vakter de 14 dagene, så ser det da ut som du slipper å jobbe mer der hvis du sier opp Edit: Hmmm, mulig jeg tok feil. For at det skal være prøvetid, så må denne være skriftlig.Men .... hvis du sier opp, samt nekter å ta vakter på 14 dager, så er det stor sjanse for at du ikke vil bli spurt om flere. Endret 24. juli 2014 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Den regelen gjelder kun hvis man har en skriftlig avtale om prøvetid. Les dine egne kilder: "For at avtale om prøvetid skal være gyldig, må avtalen være skriftlig, " Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2014 Oppsigelsesfrist i prøvetid "Partene står fritt til å avtale oppsigelsestid, men i mangel av avtale er lovens regel at oppsigelse kan meddeles med 14 dagers varsel, jf. § 15-3 nr. 7. Oppsigelsestiden regnes da fra mottak og oppsigelsen, og ikke fra den første i påfølgende måned, slik det vil være når et arbeidsforhold avsluttes etter at prøvetiden har løpt ut." Når du da kan nekte vakter de 14 dagene, så ser det da ut som du slipper å jobbe mer der hvis du sier opp Edit: Hmmm, mulig jeg tok feil. For at det skal være prøvetid, så må denne være skriftlig. Men .... hvis du sier opp, samt nekter å ta vakter på 14 dager, så er det stor sjanse for at du ikke vil bli spurt om flere. Sjefen min vil blir fly forbanna hvis jeg nekter å godta flere uanmeldte vakter de neste 14 dagene. Han kommer til å få meg til å jobbe så mye som overhodet mulig etter de 14 dagene, bare fordi han vet at jeg forpester ham og arbeidsplassen, og dette vil være den beste måten å få meg til å svi på. Arbeidsforholdene har blitt så psykisk harde at jeg klarer verken sove eller holde maten i magen, så jeg tror jeg skal kunne fikse dette med en sykemelding eller annen helsemessig grunn til å avslutte arbeidsforholdet. Hvis ikke, får jeg nøste videre på de andre trådene. Jeg er optimistisk med det hele. Her er en artikkel på E24 med en frisørlærling som har en situasjon som ligner på min. http://e24.no/jobb/jobbekspertene/hva-er-gyldig-oppsigelsestid-for-en-vikar/20246618 Der konkluderes det med at frisørlærlingen kan gå på dagen. Forskjellen er bare at hun har en skriftlig arbeidskontrakt hvor hun er fast ansatt med én måneds oppsigelsestid, men at hun i praksis behandles som en tilkallingsvikar. Jeg derimot, har ingen arbeidskontrakt, men jeg behandles som en tilkallingsvikar, og jeg ble "solgt" fra hotell A til hotell B, hvor jeg jobbet formelt som tilkallingsvikar på hotell A. Alt i alt, synes jeg at jeg har en bedre sak enn henne. Anonymous poster hash: 6b913...fde Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Hadde det vært meg, så hadde jeg bare nektet å tatt vakter og sagt opp. Avtalen dere imellom var at du skulle ta vakter når du hadde mulighet for det. (slik du oppfattet det ; ) Så nå har du ikke mulighet til å ta flere vakter. Det er ingen skriftlig avtale, så den muntlige kan oppfattes forskjellig. Vil tro arbeidsgiver har lite å slå i bordet med iom de allerede har brudd det å gi 14 dagers forvarsel på vakter. Lenke til kommentar
G Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 (endret) I den grad det finnes en avtale med hotell B, så er den antagelig inngått uten at hB vet om avtalen med hA og klausulen i den avtalen. Da er det problematisk å bruke klausulen til å komme ut av kontrakten på en slik måte at B blir skadelidende. Jeg tror det er en bedre løsning å starte med å spørre uskyldig om "hva slags ansettelsesforhold har jeg egentlig?" Generelt er det ikke i hotellets interesse at arbeidskraften regnes som ansatte, fordi det også binder hotellet. Derfor vil sjefen ganske sikkert svare "du er tilkallingshjelp, uten rettigheter". Og så er det bare å begynne å si høflig "nei takk" til vakter. Jeg har allerede spurt om hun ikke kunnet erstatte meg med noen andre, og hun sier at det vil hun kun gjøre dersom jeg betaler lønn for vedkommende den første uken. Hun vil lukte det øyeblikkelig hvis jeg spør hvilken for en kontrakt vi har... Hun vil si at jeg er fast ansatt og vil bli erstatningsansvarlig dersom jeg skulle finne på å slutte før i midten av august. Anonymous poster hash: 6b913...fde Gå til arbeidstilsynet dersom hun blir for påtrengende. Du har krav på en skriftlig kontrakt, og det virker som om Hotell B har strukket den strikken litt vel lenge. Du kan jo argumentere litt med at siden "de" vil ha såpass stor frihet ved å la være å legge kontrakten på bordet, så vil også du har tilsvarende frihet ut av "forholdet" til å kunne gå på dagen. Da kommer enten kontrakten kjappt fram, eller så sier de FORSVINN. Og det er kanskje nettopp det du vil at skal skje, bortsett fra en dårlig referanse for senere bruk. Uansett, du har jobb, og har et perfekt forhold til å vise at du har stått stødig i arbeid og kan således støtte deg til referanse fra Hotell A. Dessuten om det har vært et lite opphold fra arbeidslivet så vil det normalt ikke ha så stor betydning, så lenge du har en grei forklaring, bare ha det i tankene også. Ja, dette stemmer. Der er en slik klasul i kontrakten med hotell A. Men må jeg ikke få hotell A med på laget for å påberope meg denne utveien? Må ikke de gjøre krav på arbeidskraften min? Eller tenker du på noe jeg kanskje ikke har greie på? Anonymous poster hash: 6b913...fde Nei, jeg har ingen "petter smart"-løsning til deg. Men, så lenge du har en klausul, så kan du spille på at du ikke la merke til den før nå, og at du ønsker å rette opp det forholdet du har trådd feil på. Et annet alternativ er å organisere seg, og søke rådgivning fra fagforbundet i forskjellige spørsmål omkring arbeidsliv. Ofte finnes det god hjelp der, men noen noen fagforbund er kanskje ikke like på hugget dersom det er en litt ullen sak for dem å forholde seg til. EDIT: I en post fra deg litt lenger nede enn den jeg svarer på, så ser jeg plutselig at Hotell A har "solgt deg inn" i Hotell B. Da går noe av det jeg har sagt over litt i fisk. Ihvertfall det med å ha en god referanse vil jeg anta. Hadde det vært meg, så hadde jeg bare nektet å tatt vakter og sagt opp. Avtalen dere imellom var at du skulle ta vakter når du hadde mulighet for det. (slik du oppfattet det ; ) Så nå har du ikke mulighet til å ta flere vakter. Det er ingen skriftlig avtale, så den muntlige kan oppfattes forskjellig. Vil tro arbeidsgiver har lite å slå i bordet med iom de allerede har brudd det å gi 14 dagers forvarsel på vakter. Enig, men normalt når det finnes god tone mellom partene, så vil jo den ansatte ofte være på glid for å både ha litt jobb og for å vise litt velvilje. Finn deg en skikkelig arbeidsgiver neste gang. Det må vel være læreregla etter en slik opplevelse som du har vært igjennom nå. Om alt skjærer seg, så kan du også være dønn ærlig men høflig og si at "hun" virker som en krevende arbeidsgiver. Si at det er mulig du er "en pudding" av en arbeidstaker, men det er slik du føler det. Kanskje du klarer å påvirke "hennes" selvfølelse. Men, da skjærer du alle broer av. Det beste er å være høflig så langt du orker å la strikken tøyes. Kom deg vekk så snart du ser deg råd på en annen jobb, er vel de med litt erfaringers anbefaling. Livet er av og til vondt, hold ut om du tror du kan makte det. Det kan lønne seg. Endret 24. juli 2014 av G Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Hun vil si at jeg er fast ansatt Tja, jeg tviler på at hun vil si at du er fast ansatt - men hvis hun trenger deg over sommeren, og har skjønt at du vil vekk, så kan hun nok hevde at du har en midlertidig ansettelse frem til en eller annen dato. Og det blir for så vidt det samme for deg. Men selv om du regner med å få et svar du ikke liker så tror jeg det er en fordel å presse hotellet til å presisere hva slags avtale de mener dere har. Forskjellen er bare at hun har en skriftlig arbeidskontrakt hvor hun er fast ansatt med én måneds oppsigelsestid, men at hun i praksis behandles som en tilkallingsvikar. Jeg derimot, har ingen arbeidskontrakt, men jeg behandles som en tilkallingsvikar, og jeg ble "solgt" fra hotell A til hotell B, hvor jeg jobbet formelt som tilkallingsvikar på hotell A. Alt i alt, synes jeg at jeg har en bedre sak enn henne. Det er nyanser her som er avhengig av hva som ble sagt da du begnte å jobbe. Men jeg er enig i at du har en god sak. Hvis du har en skriftlig kontrakt med hotell A som tilkallingsvikar, og via hotell A kom i kontakt med hotell B og tilbud om å jobbe der også, så er det et argument for at den muntlige avtalen med B også var en tilkallingsavtale. Det høres jo også ut til at hotellet har behandlet deg som tilkallingsvikar - du sier blant annet at du ikke har faste vakter, og vanligvis blir oppringt på en dags varsel. Vet du noe om hva slags avtaler kollegaene dine har? Du er på kant med sjefen. Hvor langt opp i hierarkiet sitter din leder? Er det aktuelt å snakke med andre i lederroller? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Ja, dette stemmer. Der er en slik klasul i kontrakten med hotell A. Men må jeg ikke få hotell A med på laget for å påberope meg denne utveien? Må ikke de gjøre krav på arbeidskraften min? Eller tenker du på noe jeg kanskje ikke har greie på? Anonymous poster hash: 6b913...fde Det at du har har brutt denne klausulen med hotell A ved å inngå en avtale med hotell B er vel ikke hotell B sitt problem? Mer generelt, at to avtaler man frivillig har inngått er motstridende er vel ingen annens problem enn ens eget? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå