slettmeg32232 Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Var som 14 åring en del hos en psykolog, på grunn av familie problemer og depresjon. Har aldri fått noe medisiner for dette, da det ikke var behov for det. Nå er jeg 17 år, og har veldig lyst på en utdannelse i Forsvaret etter videregående. Kan besøk hos psykolog hindre meg i å bli tjenestedyktig?Er forresten helt feilfri ellers. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 For de fleste stillinger i Forsvaret, inkludert førstegangstjeneste, er det krav om sikkerhetsklarering. Du må fylle ut en personopplysningsblankett som tar for seg mye rart, og et av temaene er psykisk helse. Om jeg ikke husker feil er det behandling de siste 10 årene som skal føres opp. Alle saker behandles individuelt, og det er ingen automatikk i at du ikke får sikkerhetsklarering på grunn av noen besøk hos psykolog. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Det viktigste er at du er ærlig om dette ved utfyllelse av blanketten. Blir du tatt i løgn, du noe høyst sannsynlig ville blitt om du skulle "glemme" å nevne dette, så vil det gi deg en større klump om foten enn selve besøket hos psykologen. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 28. juli 2014 Del Skrevet 28. juli 2014 (endret) Du kan kikke på linken i dette innlegget: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1488424 Særlig side 56-59 vil jeg tro er relevant i ditt tilfelle. Kort oppsummert er det ikke noe i veien for å bli tjenestedyktig selv om man har bakgrunnen du beskriver, men du må nok være forberedt på å dokumentere at du er ferdig i behandling. Jeg støtter ellers rådet om å være ærlig i din søknad. Det vil være langt værre for deg om du blir tatt for å ha holdt tilbake opplysninger - da er det helt sikkert kroken på døra. Edit: Og vil legge til at dersom du skulle få avslag, så er det bare å klage. Har erfaring med at det kan fungere både personlig og i jobbsammenheng Endret 28. juli 2014 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 For å være ærlig ville jeg aldri fortalt om det på sesjon. Jeg tviler sterkt på at de skulle kunne få tilgang på den typen opplysninger, og er du uheldig kan det fort ende med at de ikke gidder ta sjansen på deg. Lenke til kommentar
slettmeg32232 Skrevet 29. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2014 For å være ærlig ville jeg aldri fortalt om det på sesjon. Jeg tviler sterkt på at de skulle kunne få tilgang på den typen opplysninger, og er du uheldig kan det fort ende med at de ikke gidder ta sjansen på deg. Hmm, jeg vil helst være ærlig. Jeg kjenner andre som skal lyge på sesjon for å komme inn, når de har sterk pollen allergi. Vet du om de er strenge på folk som har hatt tidligere problemer? Lenke til kommentar
slettmeg32232 Skrevet 29. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2014 Du kan kikke på linken i dette innlegget: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1488424 Særlig side 56-59 vil jeg tro er relevant i ditt tilfelle. Kort oppsummert er det ikke noe i veien for å bli tjenestedyktig selv om man har bakgrunnen du beskriver, men du må nok være forberedt på å dokumentere at du er ferdig i behandling. Jeg støtter ellers rådet om å være ærlig i din søknad. Det vil være langt værre for deg om du blir tatt for å ha holdt tilbake opplysninger - da er det helt sikkert kroken på døra. Edit: Og vil legge til at dersom du skulle få avslag, så er det bare å klage. Har erfaring med at det kan fungere både personlig og i jobbsammenheng Tusen takk for linken, skal sjekke den ut! Jeg håper de vil ta meg inn, trener ganske mye målrettet mot utdanning i Forsvaret. Skal prøve å gi et godt inntrykk hvis jeg blir innkalt til sesjon. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 29. juli 2014 Del Skrevet 29. juli 2014 For å være ærlig ville jeg aldri fortalt om det på sesjon. Jeg tviler sterkt på at de skulle kunne få tilgang på den typen opplysninger, og er du uheldig kan det fort ende med at de ikke gidder ta sjansen på deg. Hmm, jeg vil helst være ærlig. Jeg kjenner andre som skal lyge på sesjon for å komme inn, når de har sterk pollen allergi. Vet du om de er strenge på folk som har hatt tidligere problemer? Pollenallergi vil jo fort komme frem så det virker ikke så veldig lurt. Vet ikke hvor strenge de kommer til å være, men kjenner andre som har fått problemer underveis på grunn av at de har oppsøkt psykolog. Du kan jo eventuelt ringe og spørre. Lenke til kommentar
slettmeg32232 Skrevet 30. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2014 Sendte epost og spurte de, som svar fikk jeg dette: Marinejegerkommandoen er generelt strenge på det meste; det er tross alt snakk om den mest krevende tjenesten i Forsvaret. Men om karakteren på den militære helseprofilen som går på psykisk helse blir påvirket av dine besøk hos psykolog, får du avklart på sesjon del 2. Sesjonslegen fastsetter en karakter ut ifra militært regelverk, og du har anledning til å beskrive i detalj den situasjonen du var oppe i da du var 14-15. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Sendte epost og spurte de, som svar fikk jeg dette: Marinejegerkommandoen er generelt strenge på det meste; det er tross alt snakk om den mest krevende tjenesten i Forsvaret. Men om karakteren på den militære helseprofilen som går på psykisk helse blir påvirket av dine besøk hos psykolog, får du avklart på sesjon del 2. Sesjonslegen fastsetter en karakter ut ifra militært regelverk, og du har anledning til å beskrive i detalj den situasjonen du var oppe i da du var 14-15. Nå er det en stund siden jeg hadde sesjon og jeg vet rekkefølgen er litt omstokket, men er det ikke slik at sesjon del 2 innebærer samtale med lege? Det vil isåfall si at du først får vite hvordan dette påvirker dine muligheter etter at du eventuelt har fortalt det. Det er selvfølgelig opp til deg om du vil legge alle kortene på bordet eller ikke, men om du selv mener du er helt ferdig med det du oppsøkte psykolog for og at det ikke vil være noen plage for deg senere ser ikke jeg noe poeng i å fortelle det. Det vil ikke bli oppdaget og du har ingen ting å tjene på å fortelle det. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Sendte epost og spurte de, som svar fikk jeg dette: Marinejegerkommandoen er generelt strenge på det meste; det er tross alt snakk om den mest krevende tjenesten i Forsvaret. Men om karakteren på den militære helseprofilen som går på psykisk helse blir påvirket av dine besøk hos psykolog, får du avklart på sesjon del 2. Sesjonslegen fastsetter en karakter ut ifra militært regelverk, og du har anledning til å beskrive i detalj den situasjonen du var oppe i da du var 14-15. Nå er det en stund siden jeg hadde sesjon og jeg vet rekkefølgen er litt omstokket, men er det ikke slik at sesjon del 2 innebærer samtale med lege? Det vil isåfall si at du først får vite hvordan dette påvirker dine muligheter etter at du eventuelt har fortalt det. Det er selvfølgelig opp til deg om du vil legge alle kortene på bordet eller ikke, men om du selv mener du er helt ferdig med det du oppsøkte psykolog for og at det ikke vil være noen plage for deg senere ser ikke jeg noe poeng i å fortelle det. Det vil ikke bli oppdaget og du har ingen ting å tjene på å fortelle det. Visste ikke at du jobba for Forsvaret eller NSM? De tar en ganske intensiv bakgrunnssjekk, selv privatøkonomien din blir gjennomgått i forbindelse med en allminnelig førstegangstjeneste. Selvfølgelig har de tilgang til å se hvorvidt en kandidat har oppsøkt lege \ psykolog \ noe annet tidligere - og blir du tatt i løgn så ligger du meget tynt ann. Denne prosessen kommer i forbindelse med sikkerhetsklarering i etterkant av sesjon, når rekruttperioden er startet. Som andre har prøvd å si til trådstarter - Vær ærlig! Forklar grunnlaget for dine samtaler og - dersom det er sant - si at dette ikke utgjør noen faktor per i dag. Mer får du ikke gjort, skulle du få et nei ut i fra dette på sesjon, så er "trøsten" at du ville fått en større smell når det ble oppdaget i forbindelse med sikkerhetsklareringa. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Sendte epost og spurte de, som svar fikk jeg dette: Marinejegerkommandoen er generelt strenge på det meste; det er tross alt snakk om den mest krevende tjenesten i Forsvaret. Men om karakteren på den militære helseprofilen som går på psykisk helse blir påvirket av dine besøk hos psykolog, får du avklart på sesjon del 2. Sesjonslegen fastsetter en karakter ut ifra militært regelverk, og du har anledning til å beskrive i detalj den situasjonen du var oppe i da du var 14-15. Nå er det en stund siden jeg hadde sesjon og jeg vet rekkefølgen er litt omstokket, men er det ikke slik at sesjon del 2 innebærer samtale med lege? Det vil isåfall si at du først får vite hvordan dette påvirker dine muligheter etter at du eventuelt har fortalt det. Det er selvfølgelig opp til deg om du vil legge alle kortene på bordet eller ikke, men om du selv mener du er helt ferdig med det du oppsøkte psykolog for og at det ikke vil være noen plage for deg senere ser ikke jeg noe poeng i å fortelle det. Det vil ikke bli oppdaget og du har ingen ting å tjene på å fortelle det. Visste ikke at du jobba for Forsvaret eller NSM? De tar en ganske intensiv bakgrunnssjekk, selv privatøkonomien din blir gjennomgått i forbindelse med en allminnelig førstegangstjeneste. Selvfølgelig har de tilgang til å se hvorvidt en kandidat har oppsøkt lege \ psykolog \ noe annet tidligere - og blir du tatt i løgn så ligger du meget tynt ann. Denne prosessen kommer i forbindelse med sikkerhetsklarering i etterkant av sesjon, når rekruttperioden er startet. Som andre har prøvd å si til trådstarter - Vær ærlig! Forklar grunnlaget for dine samtaler og - dersom det er sant - si at dette ikke utgjør noen faktor per i dag. Mer får du ikke gjort, skulle du få et nei ut i fra dette på sesjon, så er "trøsten" at du ville fått en større smell når det ble oppdaget i forbindelse med sikkerhetsklareringa. Aldri hørt om noen som har fått legejournalen sin gjennomgått, og ingenting av det jeg selv har unnlatt å fortelle har hjemsøkt meg under noen av mine sikkerhetsklareringer. Men om du har kilde på at de har tilgang til all din sivile sykehistorie og at taushetsplikten blir opphevet uten ditt samtykke så kom gjerne med det. Det er forøvrig stor forskjell på sikkerhetsklareringen og den samtalen du tar med legen. Lenke til kommentar
slettmeg32232 Skrevet 30. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2014 Tror jeg kommer til å legge alle kortene på bordet. Hvis jeg blir kalt inn til sesjon del 2, som jeg håper på! Ærlighet kommer lengst.. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 Tror jeg kommer til å legge alle kortene på bordet. Hvis jeg blir kalt inn til sesjon del 2, som jeg håper på! Ærlighet kommer lengst.. Får satse på det. Ingen av oss som sitter på noe fasit her så gå etter magefølelsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå