Gå til innhold

[Løst] Problemer med mine harddisker, finner dem ikke der de skal være

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :)

Jeg har nettopp fått meg en ny pc, men sliter litt nå med og finne alle harddiskene mine der de etter planen skulle dukke opp.

Har ett Z97 Deluxe hovedkort og tre stk harddisker av type Crucial MX100 SSD 512GB(OS disken) og Seagate Barracuda® 3TB x2

Planen var jo hele tiden at denne MX100 ssd skulle være primært for OS ene og alene og de to 3tb diskene som stand alone disker.

Men her har det skjedd noe kluss, som dere selv kan se under på bildene her:

post-55687-0-43247700-1406136532_thumb.png

post-55687-0-74480100-1406136538_thumb.png

Som dere kan se på disse bildene så har liksom alle diskene havnet under C(ssd) disken og er ikke synlig som D og E hvis jeg ikke husker feil fra tidligere. Så sånn som det er nå får jeg liksom ikke brukt de to andre store diskene mine

De er der og i BIOS, men får ikke brukt dem fysisk, vet i hvert fall ikke åssen enda.

Dette er en komplett.no pc så jeg ikke satt den i sammen selv, men har åpnet den og prøvd og endre noe på kablene, men det hjalp ingen ting, de dukket ikke opp uansett hva jeg prøvde på. Så alt er satt tilbake sånn som det var.

Noen her som har noen anelse om hva som er galt her?

Føler selv jeg ikke kommer noen vei med denne splitter nye pcn, før jeg får orden på diskene mine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det nå xD Holder på og ordne det nå :p

Tidligere så har jeg ofte gjort det mens jeg har installert Windows, men det funket ikke helt når jeg prøvde det nå i stad og i går xD

Har prøvd og dele opp en disk her nå, men ser det er en god del gb jeg ikke får fordelt, se selv her: post-55687-0-96656800-1406141421_thumb.png

Rundt 740 gb jeg ikke får delt ut. Så den jeg delte opp nå endte på rundt 1tb på hver del av den 3 tb disken.

Hadde planer om og dele den opp litt annerledes egentlig. Mulig oppsett jeg så for meg var 1,5 tb for dokumenter og alt sånt, resten av den disken til spill.

Disk nr. 2, en liten del på ca 200 gb for diverse software downloads/spillfiler og resten en random disk.

Var noe sånt jeg hadde sett for meg :p

Vet jo at disken aldri er fult så store som de skal være når man bruker den selv, men å miste rundt 750 gb på begge diskene syntes jeg er mye ;o Må være noe feil der ;/

Endret av Halky
Lenke til kommentar

Det kan virke som om du har satt opp hdd'ene som MBR disk.

MBR har en grense på 2.2 TB.

For å utnytte hele disken må du sette de opp som GPT disk.

______

Personlig har jeg stort sett sluttet å partisjonere diskene.

Lager heller mapper.

Endret av johome
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det selv nå, så har fått fikset det ;) Har nå ca 2.8 TB ledig på begge diskene klare til bruk.

Men ja du er kanskje inne på noe der, muligens ikke noen vits i og dele opp diskene, sånn som man gjorde før i tiden. Men back in time så hadde vi jo heller ikke så mange disker og velge mellom, så da var det viktigere og dele dem opp.

Bare tenker hvis en av delene skulle krasje så vil vi jo fortsatt ha den andre delen, hvis jeg ikke tar helt feil :p

Lenke til kommentar

Når en harddisk tar kvelden, er det hele disken, uansett hvor mange partisjoner du har delt den opp i.

Kjedelig å oppdage at du har partisjonert for lite plass til f.eks. feriebilder, mens du har kjempegod plass på f.eks. dokumenter. Med mapper slipper du jo dette problemet.

I dag er det virkelig ingen grunn til å partisjonere disken, med unntak av egen partisjon eller disk til Windows, som du allerede har en SSD til.

Send gjerne en e-post til komplett og fortell at diskene ikke var partisjonerte, slik at de kan bli flinkere på dette så slipper andre å oppleve samme problemet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...