Gå til innhold

Hvor mye i dieselpenger? (Hvaler-Kristiansand)


salamishit

Anbefalte innlegg

Hei

 

skal neste uke kjøre en tur til kristiansand fra hvaler, skal ha med meg to stk fra hvaler og en ifra moss. Lurer da på hvor mye som jeg skal ta for dieselpenger? det er jo en 30 mil å kjøre hver vei og endel bomstasjoner, pluss en båttur (moss-horten) Så det blir endel utgifter.

 

Hvor mye bør man da kreve av hver enkelt person?

Endret av Ownbeef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

skal neste uke kjøre en tur til kristiansand fra hvaler, skal ha med meg to stk fra hvaler og en ifra moss. Lurer da på hvor mye som jeg skal ta for dieselpenger? det er jo en 30 mil å kjøre hver vei og endel bomstasjoner, pluss en båttur (moss-horten) Så det blir endel utgifter.

 

Hvor mye bør man da kreve av hver enkelt person?

 

Hvor godt kjenner du de og hvor spandabel er du? DIn kostnad er vel kanskje 3 kr per kilometer, så det greieste er kanskje å ta 1800 spenn og dele det opp basert på hvor stor andel av turen folk er med.

 

AtW

Lenke til kommentar

Endel folk tar jo feks en krone per kilometer, fordi det dekker omtrent drivstoffet, men da er du snill mtp på dine reelle utgifter, litt avhengig av hvor ny bilen er osv. Evt om dere samkjører mye så det går litt opp i opp, så det blir litt opp til deg selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

En ofte brukt metode er å betale alt selv og dele det på tre etterpå. Det er en generøs metode fra din side fordi de ikke bidrar til verdifall, forsikring etc. Nøyaktig drivstoffkostnad finner du ved å starte med full tank (som ikke tas med i regnskapet), men ta med all etterfylling av tanken så du har full tank når samkjøringen er over.

 

Skal du være kjip, regner du med statens satser for kjøregodtgjørelse (ca 4,3 kr/km) og deler de på tre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg pleier å beregne 1,90 per kilometer. Det er den summen bilkollektivet i Oslo beregner for "ekstra kjørte kilometer". Bilkollektivet er non-profit, og jeg går ut fra at de har regnet på dette, og at det stemmer noenlunde at det er marginalkostnaden per kilometer for en nyere bil i moderat prisklasse som i utgangspunktet går ganske mange kilometer per år.

Lenke til kommentar

Tenker du på kvitteringer for dekk, motorolje, service, bilvask, spylervæske, forsikring, verditap, rentekostnader, lyspærer, vindusviskere, bompenger osv? Dette er også variable kostnader som øker med antall kjørte kilometer. Lykke til med å dokumentere det og dele det på antall kilometer og passasjerer.

 

Drivstoff står i beste fall for halvparten av kostnaden ved å kjøre en kilometer. For en dyr bil vil drivstoff stå for 20% eller mindre av kostnaden.

Lenke til kommentar

Tenker du på kvitteringer for dekk, motorolje, service, bilvask, spylervæske, forsikring, verditap, rentekostnader, lyspærer, vindusviskere, bompenger osv? Dette er også variable kostnader som øker med antall kjørte kilometer. Lykke til med å dokumentere det og dele det på antall kilometer og passasjerer.

 

Drivstoff står i beste fall for halvparten av kostnaden ved å kjøre en kilometer. For en dyr bil vil drivstoff stå for 20% eller mindre av kostnaden.

 

Herregud, når en drar på tur med venner kan en ikke oppføre seg slik.

Lenke til kommentar

Derfor pleier jeg som sagt å bruke kr 1,90 per kilometer som utgangspunkt. Jeg spør aldri om betaling, men hvis noen har lyst til å betale for seg (og det er det mange som har), så kan de få betale sin andel av kr 1,90 per kilometer.

Lenke til kommentar

 

Tenker du på kvitteringer for dekk, motorolje, service, bilvask, spylervæske, forsikring, verditap, rentekostnader, lyspærer, vindusviskere, bompenger osv? Dette er også variable kostnader som øker med antall kjørte kilometer. Lykke til med å dokumentere det og dele det på antall kilometer og passasjerer.

 

Drivstoff står i beste fall for halvparten av kostnaden ved å kjøre en kilometer. For en dyr bil vil drivstoff stå for 20% eller mindre av kostnaden.

 

Herregud, når en drar på tur med venner kan en ikke oppføre seg slik.

 

 

Når man har venner som står for utgiften å ha bil, så er det da ingenting å sutre over om man betaler den faktiske kostanden? Å klage over det er ihvertfall å oppføre seg som en dårlig venn.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Tenker du på kvitteringer for dekk, motorolje, service, bilvask, spylervæske, forsikring, verditap, rentekostnader, lyspærer, vindusviskere, bompenger osv? Dette er også variable kostnader som øker med antall kjørte kilometer. Lykke til med å dokumentere det og dele det på antall kilometer og passasjerer.

 

Drivstoff står i beste fall for halvparten av kostnaden ved å kjøre en kilometer. For en dyr bil vil drivstoff stå for 20% eller mindre av kostnaden.

 

Herregud, når en drar på tur med venner kan en ikke oppføre seg slik.

 

 

Når man har venner som står for utgiften å ha bil, så er det da ingenting å sutre over om man betaler den faktiske kostanden? Å klage over det er ihvertfall å oppføre seg som en dårlig venn.

 

AtW

 

 

Ja, og den eneste håndfaste kostnaden en har er utgiftene der og da. Ikke slitasjen på bilen da dette bare blir synsing..

Lenke til kommentar

Kr 1,90 per kilometer er ikke synsing, det er den marginalkostnaden den ideelle organisasjonen Bilkollektivet benytter for ekstra kjørte kilometer. Og det tror jeg stemmer ganske bra med mitt bilhold, med en bil som koster ca 300 000 kroner ny. Statens regulativ er vel 4 kroner per kilometer pluss en krone per kilometer per passasjer, det skal i tillegg dekke noe av de faste kostnadene ved å ha bil.

 

Hvis noen kun vil betale "bensinpenger", nekter jeg å ta imot. Bilen min bruker drivstoff for kanskje 70 øre per kilometer, så det blir for småpenger å regne i forhold til den faktiske kostnaden. Da spanderer jeg heller turen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...